Marte Stokstad anbefaler låter vi skal legge merke til før Eurovision

Tara-spaltist Mona B. Riise har møtt NRKs Eurovisiongeneral.

© NRK

Da jeg begynte å jobbe side om side med Marte Stokstad i NRK for ca. 20 år siden, visste jeg lite om at hun skulle bli en sånn enormt entusiastisk kraft i «Melodi Grand Prix» og «Eurovision Song Contest». Så skarp, morsom, full av kunnskap, humør og utrolige iakttagelser.

I år var Marte først programleder for «MGP» for tredje gang, så for ellevte året leder hun tv-programmet som leder frem til «Eurovision»: «Adresse Basel», før hun er Norges kommentator for femte gang på selve «Eurovision Song Contest», som går av stabelen 13.– 17. mai.

Nå tror jeg vi trygt kan kalle henne «Eurovison-dronning» – og det virker som hun nå på helårsbasis koser seg med å være oppslukt av sangkonkurransen.

Hva har gjort at du ble en så enorm «Grand Prix»- og «Eurovision»-entusiast i voksen alder?
– Jeg har alltid sett på og syntes det har vært gøy. Jeg elsker jo dager og kvelder som skiller seg fra hverdagslivet, men det har tatt av de siste årene. Heldigvis har jeg mulighet til å bruke mye tid på dette året rundt, siden det er jobben min. Men det begynner å bli veldig nerdete opplegg jeg driver med. Til mitt forsvar må jeg si at det tilfører en deilig energi til livet mitt. Det er alltid noe å følge med på og dykke ned i, som potensielt kan bli en artig kommentar jeg kan bruke under Eurovision. Den tomme følelsen som kommer etter at ESC er ferdig, blir kjapt byttet ut med: Nå er det snart sesong igjen! Det stopper jo aldri.

Hva er ditt beste Grand Prix-minne?
– Det sterkeste var nok da jeg oppdaget konkurransen på alvor som 8-åring, da Sandra Kim vant for Belgia i 1986. Hun var bare 13 år selv – og med silkesløyfe, blank, hvit dressjakke og hockeysveis var hun helt guddommelig. Jeg tenkte alt kom til å ordne seg i mitt liv, bare jeg fikk den stilen. Det gjorde det ikke, gitt! He-he. Mitt fjes kombinert med frisørlærling på Romsås var ikke en god kombo, selv ikke på åttitallet.

FOR 20 ÅR SIDEN: Mona og Marte jobbet sammen i NRK allerede for 20 år siden.

I KØBENHAVN 2020: Mona og Marte på tur. – Vi sto opp tidlig, la oss tidlig, men hadde det veldig gøy i midten.

Jeg opplever at du er bedre og har det bedre på jobb enn noen gang! Hva er det som gjør det?
– Whooo, tusen takk! Det stemmer at jeg har det bedre på jobb enn noen gang, for jeg får jo også jobbe med ESC og MGP, sammen med en gjeng – det er midt i blinken, og kanskje det også synes. Jeg jobber mye mer enn jeg gjorde før, da, og det spiller sikkert også inn – og ikke minst tør jeg å ta mer eierskap til konseptet enn da jeg startet med MGP i 2010. Det er også deilig å bli litt eldre og tørre litt mer.. Jeg er ikke lenger så opptatt av hva jeg tror folk forventer av meg. Viktigere å tenke på hva jeg ønsker å formidle til de som ser på, hva slags øyeblikk jeg vil at de skal få ut av dette. Når det fokuset ble flyttet, ble alt mye enklere.

Hva har du lært som du kan lære videre?
– Jeg har lært at jeg leverer best når jeg er godt forberedt. Legg inn timene, liksom! Det blir alltid bedre av det, og det gjør det også mye enklere å være spontan og eventuelt vike fra planen.

Du skal til Basel i år. Kan du beskrive hvordan det er i Eurovision-ukene?
– Første uka er mer sosial for min del. Da er vi på prøver i arenaen og møter de andre delegasjonene. For meg er det da jeg innhenter siste nytt og artige observasjoner som jeg kan bruke i kommenteringen. Følger med på podkaster, nettforum, reddit, all verdens eurovsion-sighter og snakker med folk på evig jakt etter overraskende ting jeg kan flette inn i manuset. Selve ESC-uka er det prøver til sending eller sending hele dagen – sammen med min produsent Cecilie. Det er 9–10 timer direktesending i løpet av en uke, så det mye manus som skal på plass. Før finalen er det tre fulle gjennomganger av showet i løpet av 24 timer. Så da går det i ett! De dagene er jeg så langt inne i bobla at jeg vil si at jeg er non-kommunikativ for alt annet enn ESC-tematikk. Intenst og veldig gøy!

MONA VAR MED PÅ HANDLETUR: I fjor tok jeg rollen som personlig antrekk-shopper til Marte før «Adresse ...» og «Eurovision», men i år er jeg blitt satt på sidelinjen.

Marte Stokstad anbefaler låter vi skal legge merke til før Eurovision 13.–17. mai:

SVERIGE – BARA BADA BADSTU – KAJ
De tok et utradisjonelt valg i år og sender tre skjønne, svenskfinske humorgutter til Eurovison, med en låt om å ta bastu. Allerede har de slått alle tidligere strømrekorder i Sverige og topper listene i mange land.

FINLAND: «ICH KOMME» – ERIKA VIKMAN
– er en fan-favoritt som kommer til å bli spektakulær på scenen!

ESTLAND: «ESPRESSO MACCHIATO» – TOMMY CASH
– er blitt et fenomen og har en veldig artig Instagramprofil også. Han rapper og er en slags absurd multikunstner.

SÅ MÅ JEG NEVNE ØSTERRIKE: «WASTED LOVE» – JJ
– som er skyhøye på oddsen. De er spådd kanonplassering med en blanding av balladepop, opera og techno, og en bra fun fact er Serbias representant Princ, som snakker flytende norsk! Han har studert skandinaviske språk i Serbia, for det syntes han var spennende, og spesialisert seg i norsk. Han har til og med anlagt vikingsveis! Når han, med knyttet neve og inderlighet, synger «Mila» i semi 2, så kan dere tenke på at han elsker Erlend Loes «Naiv Super» og at han synes det vakreste ordet på norsk er kjærlighet på pinne.