bedre humør
Kos deg:

Visste du at en bit sjokolade gjør godt for både kropp og sjel? Så legg bort den dårlige samvittigheten neste gang du tar deg en bit!

© Getty Images

5 råd som umiddelbart får deg i godt humør!

Er dagen travel og humøret dårlig? Prøv et av disse enkle triksene og se hvor fort humøret endrer seg!

17. juni 2019 av Louise Gellert Kätow

Uansett hvor positiv innstilling du har til livet kan det være øyeblikk, dager, uker, måneder eller – enda verre – år, når humøret ikke er på topp.

Vi gir deg fem konkrete råd som ganske raskt får deg i bedre humør!


1. Ta et dypt åndedrag

Hvis du bruker tre minutter på å lukke øynene mens du tar tre runder med dype inn- og utpust, tillater du kroppen din å løsne opp, slappe av og skape rom og ro i ditt ellers travle og aktive sinn.


2. Spis det du liker

En undersøkelse har vist at mennesker som spiser sjokolade etter å ha holdt seg unna det en stund, er betydelig lykkeligere enn de som nekter seg selv å spise det. Forventningen til favorittsjokoladen vil helt sikkert gjøre humøret ditt bedre!


3. Fokuser på å få nye minner

Minner er kraftfulle. Vi ønsker alle å skape gode minner for oss selv, som vil holde oss smilende i flere tiår. Men hvordan skaper vi dem?

En god idé er å kjøpe en opplevelse i stedet for materielle ting – vi vil ikke sverte den fine skosamlingen din, men vitenskapen har vist at materielle ting ikke gir like mye lykke som opplevelser.

Når du bruker penger på opplevelser utnytter du det maksimalt, helt fra forventningene dine, som gir glede, til selve opplevelsen finner sted.  


4. Del kjærligheten

Skriv et kort til en du er glad i – din beste venn, kjæresten, ektemannen eller et familiemedlem. 

Den enkle handlingen, å dele din kjærlighet, gjør straks humøret ditt bedre! 

Har du tid og lyst kan du jo skrive et brev til noen du ikke har snakket med på lenge? Bare tenk hvor hyggelig det er å få svar – i posten!


5. Lær å koble av

Du har nok hørt det før, og det stemmer. Vi er avhengige av den umiddelbare tilfredsstillelsen fra sosiale medier, men noen ganger kan det faktisk være akkurat det som får oss til å føle oss nedstemt i første omgang.

Legg pc-en og mobiltelefonen fra deg i et annet rom, og sørg for å få så mye tid som mulig borte fra teknologien.


Listen ble først publisert hos det danske Magasinet Liv.

Kanskje er du også interessert i...