© Getty Images

Vend disse 2 vanene for å holde deg sunn og frisk!

Det handler jo om å få det beste ut av den alderen vi befinner oss i akkurat nå, uansett hvilket tiår vi er i. Å ta vare på voksen helse, føle seg frisk og sunn fører også til friskere hud og spenstigere kropp – og ikke minst økt livskvalitet.

14. desember 2020 av Gitte Høj

1: Prioriter og plei gode relasjoner 

Derfor eldes du av ensomhet 

Det er sårbart for de av oss som sliter med ensomhet også å måtte høre hvordan et for isolert liv gjør oss gamle for tidlig. Men mangel på nære relasjoner og mangel på et sosialt liv påvirker helsen din negativt på samme måte som for mye alkohol og 15 sigaretter om dagen. 

Nære sosiale forhold er altså så avgjørende for både din mentale og kroppslige velvære at det påvirker kroppens celler og prosesser når du trekker deg for mye tilbake og lever i ensomhet. 

Sett i gang! 

Dette kan du gjøre: 

  • Ta et oppgjør med deg selv om du har trukket deg unna familie og venner. Hvis ja, bør du vurdere om du skal gjøre noen faste, ufravikelige avtaler om å spise sammen en bestemt ukedag, gå en kveldstur eller noe annet. Poenget er at avtalene blir gjort og blir faste. Kanskje omgivelsene dine kan støtte deg i å holde avtalene hvis du prøver å avlyse? 
  • Vurder om du kan melde deg til noe frivillig arbeid. Det har vist seg at bare en time frivillig arbeid per uke gir et løft. I tillegg til at du føler du deg nyttig, kan dette være noe som kan bli en vei ut av ensomheten.

«Mangel på nære relasjoner og mangel på et sosialt liv påvirker helsen din negativt på samme måte som for mye alkohol og 15 sigaretter om dagen»

© Getty Images

2: Stump røyken 

Derfor eldes du av røyking 

Har du for øyeblikket bare energi og overskudd til å endre på én vane, velg å slutte å røyke – hvis du røyker. 

Røyking er uten sammenligning den største enkeltstående faktoren som beveger alderen din i feil retning. Du eldes raskere, kommer tidligere i overgangsalderen og øker risikoen for å utvikle et bredt spekter av livsstilssykdommer. Som kreft og blodpropp. I tillegg forkorter røyking levetiden din med et gjennomsnitt på 10 år. Skadene fra røyking sees tydelig i huden. Røyking skaper en kronisk betennelsestilstand i huden, som bryter ned cellene. Røyking er med på å redusere elastisiteten i huden din direkte og redusere dannelsen av kollagen. Derfor vil du typisk få rynker tidligere og kanskje også dypere furer og poser under øynene. Huden blir tynnere og kan utvikle brune flekker. 

Er du høysensitiv? Ta testen her og få svaret!

Sett i gang! 

Det er selvfølgelig vanskelig, ellers hadde du sluttet for lengst, men det er ikke umulig å slutte å røyke. Snakk høyt om det, og gjør det gjerne sammen med noen, slik at dere kan støtte hverandre. En røykeslutt, uansett hvor lenge du har holdt på, vil alltid bremse aldringen din. 

Her er et utvalg av fordelene med å slutte å røyke: 

  • Kun 1 uke etter at du slutter å røyke, begynner tennene dine å bli hvitere. 
  • 12–18 timer etter begynner blodet å ta opp mer oksygen, og det påvirker hudens friskhet. 
  • Huden din vil se yngre ut, med mindre rødhet, færre flekker og økt elastisitet. ■ 48 timer etter blir smaks- og luktesansen din bedre. 
  • 1 måned etter er lungefunksjonen bedre. Du får lettere pust og kan for eksempel trene uten å få hosteanfall. 
  • Røyker du fordi du er stresset, vil du oppdage at humøret ditt stiger, mens risikoen for stress, angst og depresjon avtar når du har vært uten røyk i en lengre periode.

Kilder: Aktivsundhed.dk, Sundhed.dk, Fysiocenterroskilde.dk, «Yngre med årene» av Bente Klarlund, «Collagen – stærk, sund og smertefri» av Jerk Langer og Karen Lyager

Seneste

Kanskje er du også interessert i...