muskelstyrke muskelkraft
© Getty Images

Vet du forskjellen på å trene muskelstyrke og muskelkraft?

Det er ikke uten betydning hvordan du trener styrke hvis du vil leve lenge.

14. september 2020 av Redaksjonen

Det er alltid bra å trene muskelstyrke, men hvis du vil øke sjansen for å få et langt liv, bør du ifølge en ny undersøkelse også satse på større muskelkraft, som er evnen til å løfte en vekt fort flere ganger etter hverandre. 

Undersøkelsen omfattet nesten 4000 personer i alderen 41 til 85 år som ble delt inn i fire grupper ut fra deres maksimale muskelkraft. Deretter fulgte forskerne deltakerne i 6,5 år i snitt. 

Da fant de ut at de med lavest muskelkraft hadde 10–13 ganger høyere risiko for å dø tidligere enn den beste halvparten. 

Er du blitt nysgjerrig på hvordan du kan trene muskelkraft, se tipsene nedenfor. 

Kilde: EuroPrevent 2019

Les også: Styrketreningen som funker for kvinner 40+

muskelstyrke muskelkraft

PS: Vet du ikke hva som er forskjellen på å trene muskelstyrke og muskelkraft? Det krever muskelstyrke å løfte en vekt én gang, men skal du gjøre det flere ganger så fort som mulig, krever det muskelkraft. 

© Getty Images

3 gode tips

  1. Kjør 1–3 sett à 6–8 repetisjoner der du fokuserer på å holde et bra tempo. Ta pause mellom hvert sett. 
  2. Varier øvelsene slik at du trener både overkroppen og underkroppen. 
  3. Sats på vekter som er lette nok til at du kan løfte dem flere ganger.

Les også: 7 effektive styrkeøvelser til utetreningen

Seneste

Kanskje er du også interessert i...