© Inger Marie Grini

Pust deg glad med yoga

Daglige yogaøvelser er nøkkelen til indre ro og stabil lykkefølelse. Deltagerne på Christinas yogakurs har fått bevist høyere lykkenivå.

14. februar 2014 av Mari Gaare Laache

I en ærverdig bygård på Frogner i Oslo, høres taktfast og høylytt pusting, akkompagnert av en mild svensk stemme som oppmunt­rer til å hente pusten dypt nede i magen, og høyt oppe i brystet.
- Når du puster dypt og fullt skaper du et indre rom hvor du kan hente ro og styrke. Kjenn hvordan du puster inn kraft og mot. I dette rommet kan du selv bestemme innhold, kvalitet og visualisere hvordan du vil at livet ditt skal se ut, er beskjeden fra yogainstruktør og pusteekspert Christina Nord (53).

Hun har fulgt de ti deltagerne i alderen 19 til 65 år gjennom et prosjekt som tar sikte på å finne ut hvilken effekt kombinasjonen av fysisk og mental trening gir. I løpet av 90 minutter tar hun gruppen med på en intensiv tredelt økt som starter med kraftfull Ashtanga-yoga, fortsetter med en pusteøkt som spenner fra energisk kraftpust til rolige og avslappende pusteøvelser. Christina avslutter med en visualiseringsreise hvor hun ber den enkelte deltager hente frem bildet av den femårige utgaven av seg selv, og forsikre det lille barnet om at livet ikke alltid kommer til å være lett - men at det kommer til å gå bra.

 


- Dette er en fin og enkel selvhjelpsmetode hvor du gjennom å visualisere deg selv som liten, kan forsikre ditt indre barn om at du som voksen er der for hjelp og støtte uavhengig av ekstern bekreftelse fra andre, sier pusteeksperten.

Bakgrunnen for prosjektet som hun har valgt å kalle ”Lykke-prosjektet”, var et ønske om å dokumentere det hun hadde sett gjennom kursene hun tidligere har holdt i pust og yoga, nemlig at denne kombinasjonstreningen gir deltagerne økt psykisk og fysisk velvære i større grad enn om man bare trener en av delene.

- Jeg oppdaget etter hvert at den kraftfulle Ashtanga-yogaen gjorde at deltagerne i større grad klarte å få fullt utbytte av meditasjons- og visualiseringsøvelsene på slutten. Både yogatreningen og pusteøvelsene bidrar til å rense ut avfallsstoffer og få energien til å sirkulere i kroppen.
- Selv om pusten går automatisk, er det veldig få som puster naturlig. De fleste puster ufullstendig og overfladisk, noe som reduserer kroppens naturlige funksjoner i indre organer og gjør oss mer sårbare for sykdom. Dersom vi daglig klarer å puste dypt, om så bare for en kort stund, tar vi et stort steg for å forebygge mange fysiske og psykiske problemer, sier Christina.

Deltagerne i Lykke-prosjektet ble intervjuet ved kursstart, halvveis i kurset og etter å ha gjennomført alle treningsøktene, for å se hvilken effekt regelmessig trening i yoga, pust og meditasjon har på kropp og sjel. Resultatet viser at denne kombinasjonstreningen gir deltagerne bedre stresshåndtering, avslapning og en mer smidig kropp. Deltagerne viser også til at i tillegg til at kroppen er blitt sterkere, merker de økt evne til konsentrasjon og til å holde fokus over lengre tid.

- Flere kommenterer at de har fått økt innsikt i samspillet mellom kropp og sjel, og ser hvordan de med enkle teknikker lett kan styre stressnivået i kroppen sin.
Samtlige i gruppen kjenner at typiske belastningssmerter i rygg, nakke, skuldre og knær har minsket.

Testpersonene med ulike psykiske problemer rapporterer at de hadde fått økt livskvalitet i hverdagen, og at de i større grad klarer å fokusere tankene i mer positiv retning. Flertallet mener at kunnskap om pustens rolle i stresshåndtering har vært til stor hjelp, både i jobb og privatliv.
Riktig pusteteknikk hjelper oss til å rense ut stress, og gir god blodsirkulasjon ut til alle organer. Dette gjelder selvsagt også ved annen fysisk aktivitet, det være seg sykling, løping eller svømming. Når energien sirkulerer fritt, unngår vi å stivne til i kropp og sjel og dermed føle oss gamle, sier Christina
Hun har bevisst lagt til rette for at deltagerne skal føle seg sett og akseptert. Det er viktig både privat og profesjonelt. I oppfølgingen av deltagerne merkes det tydelig at det bidrar til god treningseffekt.

- Flere nevner at det å trene i gruppe med andre er inspirerende. Motivasjonen øker, og treningen har også en sosial funksjon. Samtalesirkelen på slutten av treningen skaper helhet og gir en følelse av fellesskap, fastslår samtlige deltagere i de gjennomførte intervjuene, oppsummerer Christina Nord.
Heidi Jerpseth (54) er en av deltagerne. Som stipendiat og høyskolelektor ved Høgskolen i Oslo og Akershus, er hun vant med en hektisk hverdag. Hun ble med i gruppen fordi hun tror psykisk- og fysisk trening kompletterer hverandre.

- Jeg trener mye ellers, blant annet løping, så jeg føler at yoga og meditasjon gir noe i tillegg. Jeg merker at jeg både får følelsen av mye ro og en opplevelse av energi i kroppen etter treningene.
Hun opplever at hun er blitt mykere i kroppen, men at for henne er den økte kroppsbevisstheten det aller viktigste.
- Jeg er blitt mer bevisst på å puste med magen, og bruker teknikken både på jobb, og dersom jeg ikke får sove. Det har gitt meg en bevissthet rundt viktigheten av å gi meg selv små pauser og skape ro rundt meg, sier hun.

Kanskje er du også interessert i...