Terapi med vann

Vannterapi hjelper mot bl.a. stress, migrene, søvnløshet og mageproblemer. Og vannterapi tar du enkelt i dusjen.

30. desember 2010 av Marit Lien

Kneipp

© Wikipedia

Den tyske presten Sebastian Kneipp levde på 1800-tallet og er aller mest kjent for sine kneippbrød. Mindre kjent er historien om at han i 1847 fikk diagnosen tuberkulose og beskjed om at det ikke var noe legene kunne gjøre for ham. Så Kneipp utviklet sin egen behandling; gikk lange turer og avsluttet dem med et utendørs bad i 5 graders vann. Og han ble frisk!

Som prest ble han uglesett av kirken for sine nymotens metoder, men han fortsatt å utvikle sin vannterapi.
Gjennom årenes løp er vannterapi gått fra å være streng til nytelsespreget, og det er ikke lenger bare kalde bad som gjelder, men også vekselvis kaldt og varmt vann.

Vannmetoden

© Getty

Kneipps metode går stort sett ut på at du styrker kroppen ved hjelp av bad eller dusj med kaldt vann da dette setter igang kroppens egne prosesser.

Vannet skal være maks 18 grader. Kneipp mente at det kalde vannet er perfekt for å gjenoppbygge kroppens naturlige balanse. Vannmetoden tar bort kroppens overskuddsvarme og tvinger kroppen til å bruke sin egen evne til å varme seg opp. I denne prosessen renses kroppen for alt fra unyttig fett til dårlig humør.

Varmt vann skal bare brukes når kroppen ikke klarer å varme opp seg selv - altså når du er frossen.
Gjennom å veksle mellom kalde og varme bad eller dusjer, vil kroppen aktiviseres og blodkarene trekke seg sammen og utvides. Slik stimuleres viktige organer som hjerte, lever og mage, hormonsystemet og immunforsvaret.

Vannterapi for allment velvære

© Getty

Hvis du føler deg energiløs og generelt vil komme i bedre form, anbefales en kald morgendusj på høyst ett minutt 3 ganger i uken.

Vannterapi for hodet

© Getty

Dersom du er trett i hodet er den beste vannterapien å ta et kort, iskaldt fotbad. Kulden får hjernen til å sende ut signaler om at føttene må varmes opp, og blodet går derfor ned til føttene og hjernen blir avlastet.

Vannterapi mot stress

© Getty

Dusj huden på lårene og baken - det virker beroligende. Dette kan også gjøres dersom du føler deg dårlige etter f.eks. en fest.

Vannterapi mot trette ben

© Getty

Begynn med å dusje innsiden av kneet i 30 sekunder. Dusj så baksiden av kneet. Her vil det kalde vannet påvirke både blodsirkulasjonen og lymfesystemet.
Så dusjer du langs utsiden av benet og ned til ankelen.
Gjenta på det andre benet. Begynn også her på innsiden av kneet.

Dette er bra for tunge ben, men vil også indirekte påvirke lungene, mellomgulvet og underlivet.

Vannterapi mot migrene

© Getty

Still inn dusjen slik at du får én enkelt stråle. Skru forsiktig på det kalde vannet, len deg forover, og tegn sirkler med vannstrålen i ansiktet. Dusj så pannen, og avslutt med å dusje dine lukkede øyelokk - knapt 2 sekunder på hvert øye. Vent er par minutter før du forsiktig klapper bort vannet fra fjeset.
Dette er effektivt mot hodepine, og hjelper også mot tretthetsrynker.

Vannterapi mot søvnproblemer

© Getty

Sett føttene i kaldt vann opp til anklene. Hold dem i vannet i 30 sekunder. Ta opp føttene og klapp dem tørre med et håndkle. Gjenta 3-7 kvelder i uken.
Det kalde vannet gir hjernen ordre om å øke blodsirkulasjonen til føttene, noe som gjør at hjernen får avlastning og du blir roligere og sovner lettere.

Vannterapi mot mageproblemer

© Getty

Fyll så mye kaldt vann i badekaret at det dekker lår og navle når du setter deg nedi. Ta så et kaldt, men meget raskt bad; 1-10 sekunder. Stå opp og klapp deg tørr.
Dette hjelper mot menstruasjonssmerter, fordøyelsesbesvær og hemoroider.

Vannterapi mot dårlig form

© Getty

Fyll opp kaldt vann i badekaret eller vasken (hvis den er stor nok). Dypp begge armene nedi til du har vann opp til overarmsmusklene. Hold armene under vann i 30 sekunder.
Dette pigger opp hele kroppen og motvirker svimmelhet og hodepine.

 

 

 

Seneste

Kanskje er du også interessert i...