© Getty Images

Takknemlighetsguide - ta 24-timerssjekken!

Å trene på takknemlighet er ingen mirakelkur, men det er effektivt, gratis og uten bivirkninger. Se vår guide til hvordan du kan bli mer takknemlig - det vil gjøre deg godt.

4. mai 2019 av Maggan Hägglund

1. Skriv takknemlighetsdagbok

Prøv i to uker å sette deg ned i fred og ro, ca en time før du skal legge deg, og skriv ned noe du er takknemlig for. Det er viktig å virkelig skrive ned det. Det fungerer ikke like godt bare å tenke det. Selve skriveprosessen får det til å synke ordentlig inn. Velg forskjellige temaer hver kveld. 

Gå inn i detaljene, det fungerer ikke å automatisk bare ramse opp ”Hjem og familie”. Tenk mer ”Jeg er takknemlig over den fantastiske soloppgangen jeg så på vei til jobben”, ”Jeg er takknemlig for at naboen min hjalp meg med å bære inn handleposene i går – og gjorde det med et ekte smil”. En studie viser at effekten ble mye større om forsøkspersonene skrev fem meninger om noe de var takknemlig for, enn om de skrev en mening om fem ulike forhold.

Evaluer etter 14 dager. Føler du om det har hatt noen effekt? Vill du fortsette å ta din dose med Vitamin T?

2. Ta 24-timerssjekken

Når du kjenner at du blir overveldet av hvor mye du har på agendaen de neste 24 timene. Sett deg ned og ta en pause og de det fra en et annet perspektiv. I stedet for å fokusere på hva du skal gjøre de neste 24 timene, tenk heller på hva andre har gjort for deg de siste 24 timene. Tenk på ting du er takknemlig for. Husk å ta med alt du kommer på - De hyggelige søsknene dine, eller kollegaen som ordner deg kaffe uten å trenge og spørre. Eller en klem fra din aller kjæreste.

3. Skriv et takkebrev

Skriv brev (du trenger ikke nødvendigvis å sende det) til andre mennesker som har betydd eller betyr noe for deg, og gi utrykk for takknemlighet. Det kan være til mormoren din som gikk bort for en stund siden, en fiktiv karakter fra en roman som vekte følelser i deg på et tidspunkt, eller en venn som var der når du var i ferd med å gi opp, og ikke så noen utvei.

4. En omvendt-liste

Du har kanskje skrevet en "bucket-list", en liste som inneholder noe du kunne tenke deg å gjøre en gang i livet. Behold dette utgangspunktet, men lag også en liste over ting du allerede har gjort i livet!

5.Ta T-vitamin i farta

del dagen inn i små uprentensiøse påminnelser om alt som er bra i livet ditt. Tenk "Jeg er takknemlig for..." eller " Jeg er så glad for..:" Gjør dette hver gang du setter deg i bilen, hver gang du tar opp telefonen eller når du åpner døren og kommer hjem.

6. Utvid perspektivet

Det er kanskje en selvfølge at du er takknemlig for relasjonene dine, men ikke glem de andre delene av livet. Har du noen gang tenk på å være takknemlig for dine omtrent 1000 smakløker, som har tillat deg å nyte god mat. Dette er jeg takknemlig for, om du ber meg si det første jeg er takknemlig for.

7. Glem ikke deg selv

Tenk på alt det positivet du har utøvet de siste årene, og gjør hver dag. Det er en koselig liste å lage: "Det er noe av det jeg gjør best..:"

8. Visualisere vitamin T

lag en collage av bilder og tekst som handler om det du er takknemlig over - og inkluder også drømmer du er takknemlig over å ha - og sett dette opp på veggen som en påminnelse. 

Kanskje er du også interessert i...