Øvelser for stiv nakke og vonde skuldre
STIVE SKULDRE OG NAKKE:

Yogalærer Henriette Lien anbefaler disse fire øvelsene i hverdagen!

© Johs Bøe

Enkle hverdagsøvelser for skulder- og nakkestrekk

Har du en jobb hvor du sitter mye foran pc eller annen statisk jobbing med armene, er det viktig å holde på beve­gelig­heten og sirkulasjonen i skulder­leddene. Disse 4 øvelsene hjelper!

12. mars 2018

Den tidligere danseren, skuespilleren og programlederen, Henriette Lien, er nå yogalærer på heltid. Hun anbefaler disse enkle øvelsene som kan være fine å gjøre enten før en arbeidsdag så kroppen er litt forberedt, de kan gjøres i lunsjpausen eller etter endt arbeidsdag for å strekke ut nakke og skuldre.

Øvelser som strekker ut stive skuldre og vond nakke

Slik gjør du:

1. Løs opp vonde skuldre

Hold på begge skuldrene og lag store rolige sirkler med albuene. Kjenn at de går ordentlig frem, opp og bak. Ha blikket festet rett frem så hodet ikke skytes frem, men heller trekkes opp og gjør deg lang. Gjenta 10 ganger før du snur og lager 10 sirkler motsatt vei. Husk å la pusten flyte hele tiden.

Øvelser for stiv nakke og vonde skuldre
Skulder- og nakkestrekk: øvelse 1 © Johs Bøe

2. Løs opp stive skuldre

Strekk armene ut til hver side før du krysser armene foran brystet, høyre under venstre og videre til håndflatene kommer mot hverandre, eller tomlene hektes i hverandre. Løft albuene så overarmene er parallelle med gulvet. Skyv underarmene litt vekk fra deg. Prøv samtidig å puste inn i ryggen, mellom skulderbladene, så de kanskje trekkes litt ut til hver side på innpust. Kjenn at kjeven og tungen er helt avspent. Hold i 5 lange inn- og utpust. Rist litt løs før du bytter arm.

Øvelser for stiv nakke og vonde skuldre
Skulder- og nakkestrekk: øvelse 2 © Johs Bøe

3. Strekk ut skuldrene

Strekk høyre arm over hodet. La albuene være nær hodet når du bøyer armen, så den ikke stikker ut til siden. Venstre arm strekkes ned langs kroppen før armen bøyes. Hvis det er mulig at hendene treffer hverandre bak ryggen, ta tak, hvis ikke kan du bruke en stropp eller et belte å forlenge armene dine med. Her roterer den ene armen utover og den andre inn, så følelsen i skuldrene kan være ganske forskjellig. Ta 5 lange inn- og utpust og kjenn at du hele tiden trekker høyre albue oppover og litt inn mot hodet. Rist litt løs før du gjentar på venstre side.

Øvelser for stiv nakke og vonde skuldre
Skulder- og nakkestrekk: øvelse 3 © Johs Bøe

4. Strekk ut vond nakke

Sitt eller stå i en behagelig stilling. Strekk den ene armen ned mot gulvet og plasser den andre over hodet. La vekten av albuen din forsiktig trekke hodet litt ned. I strekken kan du forsiktig se litt opp og litt ned, så du kjenner strekken litt forskjellige steder.

Øvelser for stiv nakke og vonde skuldre
Skulder- og nakkestrekk: øvelse 4 © Johs Bøe
Henriette Lien bok «En yogareise» Cappelen Damm
Flere øvelser finner du i Henriette Liens «En yogareise», Cappelen Damm, 332 kr.


© CappelenDamm

Kanskje er du også interessert i...