© Getty Images

Så mye kan du spise når du faster

Med 5:2-dietten skal du få i deg 500 kalorier på fastedagene. Se forslag til hva du kan spise her!

6. desember 2013 av Bjørnhild Fjeld

Med fastedietten kan du spise hva du vil fem dager i uken, og faste i to dager. Men det betyr ikke at du ikke skal spise. 500 kalorier bør du få i deg i løpet av fastedagene, fordelt på to måltider med ca. 12 timers mellomrom. Er du nybegynner i faste? Her er noen forslag til hva du kan spise.

Frokost
• To kokte egg og 1,5 dl appelsinjuice = 190 kalorier.

• 150 g lettyoghurt, et eple og en banan = 210 kalorier.

• Eggerøre av to egg og en skvett skummet melk, pluss to grillede tomater = 170 kalorier.

• Havregrøt av 40 g havre og 3 dl skummet melk = 265 kalorier.

Middag/kveldsmåltid:

• To skiver roastbiff, 100 gram gulrøtter, 100 gram brokkoli, 150 gram potetmos, pluss to spiseskjeer saus = 310 kalorier.

• Tunfisk-salat med 110 gram hermetisk tunfisk, salat og agurk, en teskje lett dressing og et varmt mini-pitabrød = 230 kalorier.

• 200 g tomatbønner på boks og 150 g bakt potet = 320 kalorier.

• 120 g stekt kyllingbryst skåret i tynne strimler, litt soyasaus og 200 g stekte grønnsaker = 280 kalorier.

 

Sjekk kalori-innholdet

For å holde deg til bare 500 kalorier på en dag, er det viktig å tenke over hvor mye kalorier enkelte matvarer inneholder. Noen kan du nesten spise så mye du vil av, som salat og agurk, mens andre inneholder overraskende mye kalorier. Visste du for eksempel at rosiner inneholder mer kalorier per 100 gram enn bacon?

Noen eksempler på kaloriinnhold per 100 gram vare:

Salat: 15 kcal
Agurk: 10 kcal
Løk: 38 kcal
Rosiner: 292 kcal
Bacon: 244 kcal
Hvit ris: 355 kcal
Havregrøt: 95 kcal
Avokado: 193 kcal
Banan: 103 kcal
Peanøtter: 561 kcal
Appelsinjuice: 42 kcal
Sjokolade: 547 kcal
Popcorn: 520 kcal
Kyllingbryst uten skinn: 105 kcal

Kanskje er du også interessert i...