Happy Foods: Sunn mat du blir glad av

Tenk deg en tallerken full av fargerike grønnsaker, frukt og bær – da forstår du hva Irina Smit (35) mener med «Happy Foods». Fargerik mat gjør deg gladere, mener hun. Se Irina's 10 favoritt-råvarer nederst i saken.

2. oktober 2020 av Bjørnhild Fjeld

Irina Smit har helt siden tidlig barndom likt å eksperimentere med ulike oppskrifter på kjøkkenet, så det lå vel egentlig i kortene at hun skulle bli kokk. 

– Foreldrene mine spiste økologisk mat lenge før det ble vanlig. På den tiden ble det sett på som «alternativt» å spise økologisk, nå er det trendy. 

I perioder var det ikke like gøy med mat fra helsekosten, eller å bli dratt med rundt i nabolaget for å plukke epler i andres hager, men i voksen alder er Irina veldig glad for ballasten hun fikk med seg fra sine foreldre. Hun er selv småbarnsmor, og tar mer enn gjerne døtrene med for å høste grønnsaker på en lokal gård. 

GULROTVAFLER I boken viser Irina også at det er fullt mulig å lage kaker uten å bruke hvetemel og sukker. For eksempel kan du bake gulrotvafler,

Etter 14 år i restaurantbransjen startet Irina i 2014 firmaet Happy Foods AS og bloggen «Min Matglede». Hun begynte med å lage tørket snacks av grønnkål, epler og andre råvarer etter sesongen, som hun solgte til butikker og kafeer. Etterhvert er «Happy Foods-konseptet» blitt utvidet. 

– Jeg brenner for å servere ren mat som kroppen blir glad for, laget fra bunnen av. Jeg vil gjerne lage maten litt ekstra fin, med rene råvarer, fine farger og ikke noen tilsetningsstoffer, sier Irina. 

For litt over et år siden startet hun kafeen Happy Foods Café ved Vestkanttorget i Oslo, og nylig kom kokeboken «Happy Foods». 

– Ideen til boken kom egentlig før kafeen. Jeg møtte fotograf Nancy Bundt for tre år siden og delte min matlidenskap med henne. Etter én time sa hun at vi måtte lage bok sammen. Men det har vært hektisk å skulle sjonglere små barn og oppstart av kafé, så bokprosjektet måtte legges litt på is. Da jeg måtte holde kafeen stengt på grunn av Covid-19 i vår, fikk vi endelig tid til å gjøre boken ferdig, forteller Irina. 

Rettene i boken er vegetariske, men ikke veganske. Selv har Irina ikke spist kjøtt på seks år, og kaller seg fleksitarianer. Familien spiser aldri kjøtt hjemme. 

– Min matfilosofi er ikke en komplisert diett der du skal kutte ut for eksempel karbohydrater, eller telle kalorier. Det er ingenting jeg ikke kan spise, men jeg velger det jeg liker best og føler at kroppen blir glad for, sier hun.

BOKAKTUELL: Irina Smit er i høst ute med boken «Happy Foods», Gyldendal, 399 kr.

© Gyldendal

Mange av rettene i boken kan både være hovedretter eller brukes som tilbehør til kjøtt eller fisk. 

– Hvis jeg skal beskrive det perfekte måltid, så tenker jeg på en slags variant av tapas, med mange forskjellige, fargerike retter du kan velge blant. Det å spise mye forskjellig, det har jeg sans for. 

Så langt det er mulig, velger Irina økologiske råvarer. 

Jeg mener det er verdt å bruke litt mer penger på bra mat, sier hun. 

Hun er også opptatt av å bruke kortreiste råvarer i sesong, når det er mulig å få tak i. Selv om Irinas retter ikke er del av et kostholdsprogram, har hun selv erfart at det gjør godt for kroppen å spise som hun gjør nå. På en vanlig dag er det mye grønt, nøtter, frø, grove kornprodukter, sunne fettkilder som avokado, olivenolje og kokos, og naturlig søtning fra dadler og lønnesirup. 

Jeg spiser svært sjelden hvitt sukker, hvetemel eller melkeprodukter, det er kun hvis jeg får det servert og ikke vil takke nei, sier hun. 

I boken viser hun også at det er fullt mulig å lage kaker uten å bruke hvetemel og sukker. For eksempel kan du bake gulrotvafler, gresskarbrownie eller søtpotetmuffins!

Irina's 10 favoritt-råvarer

  1. Kaldpresset økologisk olivenolje – til steking og baking, dipper og dressinger. 
  2. Mandler – blant annet til å lage mandelsmør bestående av mandler og himalayasalt. 
  3. Bær – i smoothie, eller som topping på chiapudding, yoghurt eller pannekaker. Solbær er favorittbæret. 
  4. Avokado – som pålegg, i salater, som dipp eller i smoothie. 
  5. Tahini – sesamfrø malt til pasta, en sunn fettkilde. Brukes til dipp, i kaker og andre retter. 
  6. Gresskar – for eksempel hokkaido-gresskar stekt i ovnen, brukt i hummus eller suppe. 
  7. Sitron – starter dagen med et glass varmt vann med sitron, brukes også mye i matlagingen. 
  8. Søtpotet – stekte søtpoteter med dipp er et eget måltid. Søtpotetsuppe og søtpotetlasagne er andre måter å bruke den søte, fyldige grønnsaken på.
  9. Havregryn – til havregrøt, kjeks, vafler, lapper, kaker. 
  10. Spinat – proppet med antioksidanter og C-vitamin som booster immunforsvaret. Brukes i salat, smoothie eller pannekakerøren.

Seneste

Kanskje er du også interessert i...