Gikk ned 16 kilo på tre måneder

For ti år siden gikk Hilde Lyrån (49) ned 16 kilo. Siden da har hun jobbet hardt for å holde vekten nede. - Det er tøft arbeid, sier Showgirls-stjernen.

6. oktober 2012 av Åshild Breian og Maria Lillebo Aavatsmark

Da hun fikk se et bilde av seg selv, overvektig og resignert, tok Hilde Lyrån grep. Det var sparket hun trengte for å komme i form igjen.

- Jeg begynte med stavgang hver dag i halvannen time i tillegg til styrketrening. På tre måneder gikk jeg ned 16 kilo. Da var jeg tilbake i samme vekt som før jeg fikk barn, forteller tobarnsmoren om livsstilsendringen for ti år siden. Hilde har barna Andrine (15) og Halvor (12). 

Lyrån jobber i en bransje der det er relativt stort press på utseendet.

 - Jeg merker jo at jeg får andre jobber når jeg er i god form, innrømmer 49-åringen, som i høst er aktuell med ”The Showgirls must go on” på Chat Noir.

Personlig trener

- Med det kjøret som er i jobben min, må jeg ha kondis for å holde ut stresset. Trening er en del av jobben min, sier Hilde.

Hun har trent én gang i uken i fire år med personlig trener (PT) Trine Tschudi på Elixia CC Vest. I tillegg trener hun på egen hånd styrke, kondisjonstrening (jogger i skogen), step, spinning og yoga/pilates. Aller best liker hun å trene med PT.

-  Jeg kan spørre henne om alt mulig rart når jeg er der, og hun har fokus kun på meg. Det nytter ikke å slurve eller å tro at man kan gjemme seg bakerst i klassen. Dessuten pisker hun meg ekstra og lager et treningsopplegg som passer spesielt godt for meg, forteller Hilde, som har bakgrunn som danser.

Streng diett

- Jeg synes det er gøy å trene, men jeg trener mest for å beholde helsen. Dessuten er det gøy med masse overskudd og energi. 49-åringen synes det er viktig å påpeke at hun også om kostholdet da hun gikk ned i vekt. Trening alene gir ikke samme resultater dersom du fortsetter å spise som før. Hilde kjører fortsatt et strengt diettregime.

- Jeg er veldig nøye på hva jeg spiser, og jeg ønsker å overføre gode kostholdsvaner til ungene mine. Det har vært tøft å holde vekten, det er hardt arbeid. Jeg har måttet ofre en del ting jeg er glad i, som sjokolade, men jeg vet det er bra for meg. Kroppen min har ikke godt av sukker, sier Hilde Lyrån.

 Hildes treningstips:

1. Tren variert: styrke, kondisjon og smidighet.

2. PT-en min har laget et program som jeg kan gjøre hvor som helst: på ferie, på turné. På et hotellrom, hjemme i stuen, i hagen, på terrassen, altså uante muligheter. Og man har derfor ingen unnskyldning for å droppe treningen!   

Kanskje er du også interessert i...