© Johs Bøe

Kjendisenes beste treningstips

Bli inspirert til å finne formen med disse gode tipsene fra seks damer som vet hva de snakker om.

22. mai 2013 av Redaksjonen

© Johs Bøe

Helene Sandvig

Helene sykler fra Bestum til Marienlyst på jobb. Slik bruker hun transportetappene til trening, og sparer samtidig penger til transport.

Helenes treningstips:

  •  Utnytt transportetappene maks. Den største feilen folk gjør er å ikke bevege seg i det hele tatt. 15-30 minutters sykkeltur/rask gange til jobb kan gjøre underverker med både kropp og hode.
  •  Invester i noen vekter og en treningsball hjemme. Du kan få gjort uhorvelig mye med lite.
  •  Søk på nettet etter gode øvelser. Det er flust av dem. ”Puls” har flere gode tips fra Yngvar, øvelser du kan gjøre hjemme.
  •  Damer, vi har mye å gå på når det gjelder styrke. Du skal slite på den 12. reptetisjonen. Gjør du det systematisk, vil du se resultater mye fortere.
  •  Se på treningen/gåturen/joggeturen som et pusterom fra hverdagsstresset, ikke bare som et slankeprosjekt. Du klarner tankene og føler deg garantert bedre og gladere etterpå.
  •  Et par ganger i uken drar jeg hjemmefra tidlig. Ordner matpakker først og så tar jeg en løpetur eller trener vekter i 30 minutter. Alt jeg får gjort av trening så tidlig som mulig på dagen, er gull. Det er mye tyngre å komme seg ut senere.
  • Spør arbeidsgiver om trening i arbeidstiden. I NRK har vi én time trening i uken i arbeidstid. Det betyr én økt unnagjort før arbeidsdagens slutt.

 

© Johs Bøe

Henriette Lien

Programlederen i Radio Norge trener ashtangayoga tre ganger i uken.

- Yoga er både fysisk og mental trening for meg, sier den spreke 43-åringen.

Her er hennes treningstips:

  •  Ta alltid trappene, både opp og ned.
  •  Ikke se på når barna går på skøyter, spiller fotball, hopper på trampoline eller lignende. Kast deg ut i leken og bli med.
  •  Gjør avtale med deg selv når det gjelder treningsambisjoner. Du ville ikke avlyst et møte med en kollega. Ikke avlys en avtale med deg selv heller.
  •  Har du planer om en time trening og kun har dagsform til en halv time, så gjør det. Noe er bedre enn ingenting.
  •  Ha variasjon i treningen, så går du ikke lei.
  •  Hva som er rett for ”naboen” er ikke nødvendigvis rett for deg. Sett dine egne mål og ambisjoner, både om hvor mye, hvor ofte og hva du trener.
  •  Finn en treningsform du liker. Gjør du det bare av plikt vil du før eller siden gå lei.

 

© Tor Erik Mathiesen

Liv Grete Skjelbreid Poirée

Eks-skiskytterdroningen tar seg gjerne en sykkeltur foran TV-en etter barna har lagt seg.

- Selv om jeg ikke liker å trene, må jeg det - både for kroppen og humøret, sier Liv Grete.

Her er hennes treningstips:

  •  Lytt til kroppen. Bruk de dagene alt kjennes bra ut til å pushe deg selv litt. Tren rolig de dagene som er tyngre, selv om du hadde planlagt noe annet.
  •  Aksepter den formen du er i, ikke sammenlign deg med andre, men bestem deg for å bli litt bedre for hver gang.
  •  Finn ut hva du liker, helst litt forskjellige aktiviteter, for å få variasjon i treningen. Gjør treningen morsom!
  •  Gå i trapper, ellers kan du jo ta knebøy i heisen. Husk: Litt er bedre enn ingenting.
  •  Avtal med en venninne, da er det lettere å komme seg ut og i trening.
  •  Ha et LITE mål for hver økt, gjennomfør det, og kjenn at du blir fornøyd med deg selv.
  •  Vær aktiv uten å tenke trening, alle har godt av å leke litt i blant.

 

© Johs Bøe

Guro Fostervold Tvedten

Guro er programleder for Champions League-sendingene til Viasat, men på fritiden er det løping og styrketrening som gjelder. Hun løper ofte i parkene i området der hun bor i Aalborg.

Guros beste treningstips:

  • Ikke ta deg vann over hodet, vær realistisk og start stille og rolig, så holder det lenger!
  •  Drikk rikelige mengder vann, det tror jeg slår det meste av fancy juicer og frø som er så in nå. Vann finner du overalt, og det er det beste ved store anstrengelser!
  •  Er det vanskelig å komme i gang, prøv å gå sammen med noen du har forpliktet deg til å møte, så er det ikke mulig å skulke.
  • Få en personlig trener eller noen du kjenner som er gode på trening til å sette opp et program for deg. Og kanskje du kan ønske deg PT-timer som jule- og bursdagsgaver? Da er ikke prisen en unnskyldning lenger, og en PT kan gi deg MYE motivasjon og rettledning i løpet av er par timer!
  •  Ikke tenk at du skal bli så tynn. Det viktigste er å komme inn i et sunt regime der man både putter i seg fornuftig mat og beveger seg i hverdagen. Jeg har ikke tro på fundamentalisme - bruk sunn fornuft!

 

© tara.no

Vibeke Klemetsen

Vibeke har et kjærlighetsforhold til yoga.

- Da yoga kom inn i livet mitt gjorde den meg bedre, og når jeg ikke trener, savner jeg yogaen som man savner en bestevenn, forteller trebarnsmoren, som har gjort treningsformen både til en livsstil og et yrke.

Vibekes treningstips:

  • ž Hvis du ikke vet hvilken type yoga som passer til deg, test ut forskjellige typer, meld deg på kurs og gi det en sjanse.
  • ž Ashtanga-yoga er en tålmodighetsprøve, ikke forvent fantastiske resultater på to uker, du må gi det tid.

 

© Johs Bøe

Hilde Lyrån

For ti år siden gikk Hilde Lyrån ned 16 kilo. Siden har hun jobbet hardt for å holde vekten nede.

- Jeg synes det er gøy å trene, men jeg trener mest for å beholde helsen. Dessuten er det deilig med masse overskudd og energi.

Hildes treningstips:

  • ž Tren variert: styrke, smidighet og kondisjon.
  • PT-en min har laget et program som jeg kan gjøre hvor som helst og når som helst: på ferie, på turné, på et hotellrom, hjemme i stuen, i hagen, på terrassen, altså uante muligheter. Og man har derfor ingen unnskyldning for å droppe treningen!

Treningsråd for nybegynnere

Slik når du treningsmålene dine

Tren hele kroppen på ti minutter

Seneste

Kanskje er du også interessert i...