© Bodil Dorothea Gilje

Få Bodils beste komfort-tips til utesoving om vinteren

Det er stor forskjell på sommer- og vinterovernatting. Og det er lite som skal til for å gjøre det litt lettere å krype ut av soveposen når det er –12 grader ute.

16. januar 2021 av Bodil Dorothea Gilje

Denne vinteren er det kanskje flere nyfrelste utesovere – etter fjorårets norgesferier hvor mange fikk prøvd seg på utesoving for første gang – som lurer på hva de skal gjøre med alt turutstyret de fikk til jul. 

Til daglig driver jeg og en liten gjeng en friluftslivsbutikk i Oslo, og aldri før har vi solgt så mye turutstyr før jul som vi gjorde denne julen. Det ble pakket inn campingtøfler, tursager, soveposetrekk, liggeunderlag, hodelykter, turbukser, varme hansker, tarper og hengekøyer. Vaffel- og toastjern ble utsolgt lenge før jul. 

Skal alt dette ligge til fellesferien starter, eller er det noen som tør å prøve seg i vinter? 

FRISKT: Med –24 °C i Nordmarka er det fristende å bli liggende i posen noen timer til.

© Bodil Dorothea Gilje

Forskjellen på dagstur og overnatting, spesielt om vinteren, er stor. Og bare tanken på å våkne utendørs og måtte krype ut av sitt lune hi for å ta på seg frosne sko, børste bort snø fra den nedsnødde teltduken, varme opp kalde fingre og kanskje fyre opp et bål eller gassbrenner for å i det hele tatt få i seg morgenkaffen – den forstår jeg at ikke er så fristende for mange. Den var ikke så fristende for meg heller – til å begynne med. 

Så hvorfor gidder folk å sove ute når det er snø og kaldt? 

For meg var det nysgjerrigheten og ønsket om å utfordre min egen komfortsone som var motivasjonen i starten. Og med noen vintersesonger i sekken har jeg lært spesielt én ting – legg til rette for mest mulig komfort om morgenen. Å våkne i –5–20 °C er både fantastisk og til dels skremmende. Og akkurat som hjemme, hvis vinduet står åpent om natten, er det lite fristende å stå opp. 

© Bodil Dorothea Gilje

Noen tenker at turlivet og utesoving skal være litt ubehagelig og slitsomt, og det er det ingen vei utenom. Men jeg mener det skal lite til for å gjøre opplevelsen litt triveligere og mer komfortabel, slik at det frister til gjentagelse. For eksempel ved å ikke legge en stram tidsplan som gjør at du må stå opp tidlig og skynde deg av gårde. Gi deg selv tid til å nyte og slumre – vær grei mot deg selv. Og husk at du trenger et liggeunderlag og en sovepose som er egnet for norske vintre. 

Jeg har noen triks som har blitt en naturlig vane, spesielt på vinterovernatting. Nedenfor ser du en kortversjon – listen er lang, og jo lenger tur du skal på, jo flere triks finnes det. Jeg håper det inspirerer til minst én utenatt i vinter. I verste fall kan du hive våte klær og dårlige erfaringer i sekken, ta frokosten hjemme og prøve igjen senere.

FORBEREDELSER: Med litt planlegging før du legger deg, trenger du bare å sette deg opp, åpne døren og starte gassbrenneren. Og etter frokost kan du ta en formiddagshvil.

© Bodil Dorothea Gilje

Komfort-tips

  • De iskalde skiskoene frister lite å ta på seg. Ta med sålene inn i soveposen og tre skoene utenpå hverandre når du ikke har dem på. Pass på at de ikke ligger og slenger ute i snøen i forteltet og blir fulle av snø. 
  • Pakk med deg campsko eller tøfler med vanntett såle som du kan bruke om morgenen (eller om natten) når du skal labbe ut i snøen for å tisse. Eventuelt fotposer med ullkartanker i – da blir du umiddelbart varm på føttene. 
  • I stedet for klassisk varmeflaske kan du bruke vannflasken din. Kok opp vann, sørg for at flasken er tett (også med varmt vann), og tre på en sokk før du tar den med inn i soveposen om natten. Det lunkne vannet kan du raskt koke opp til kaffen om morgenen, og koker du litt ekstra vann, kan du sette den varme flasken nedi skiskoene dine (tre den andre oppå, slik at flasken blir «kapslet inn» i skoene), og vipps, så har du oppvarmede sko når du skal hjem. 
  • En «GoGirl» er en hendig liten tissetut, som sammen med en tomflaske (godt merket), kan være kjekk å ha i teltet hvis du ikke vil ut i snøstorm midt på natten. Det kan være lurt å øve seg en gang eller to hjemme før du prøver den i teltet. 
  • Ha orden i teltet. Når du våkner og trenger hodelykt, en ullhals, dopapir og lignende, er det kjekt å vite akkurat hvor det ligger. Jeg bruker små pakkposer i ulike farger og lager et system inni teltet hvor alt har en fast plass. Da er det lett å finne frem i mørket, eller strekke seg fra soveposen. 
  • Gjør klart til kaffekoking og frokost i forteltet før du legger deg. Det beste med å våkne ute er å kunne strekke en arm ut til gassbrenneren og koke kaffe rett fra soveposen. Å spise varm frokost med glovarm kaffe mens du ennå sitter i posen, er (nesten) som å få servert frokost på sengen hjemme. 
  • Fingervanter, radio og små varmeposer øker komforten med minst 20 prosent, spør du meg. Varmeposer, eller «HotHands», er små poser du kan klistre på føtter og hender (helst utenpå sokker og vanter), som reagerer på oksygen og avgir varme i alt fra 6–10 timer. Ta på deg fingervanter med et par «HotHands» inni, sett på radioen, kok deg kaffe og nyt vinterlandskapet utenfor teltduken.

Se også: 7 effektive styrkeøvelser til utetreningen

Seneste

Kanskje er du også interessert i...