Relasjonsterapeut, foredragsholder, forfatter og standupkomiker Dora Thorhallsdottir

Relasjonsterapeuten: Dora Thorhallsdottir bruker i sin jobb terapi som verktøy i møte med utfordringer i alle relasjoner hos enkeltmennesker, par, familier og i arbeidsfellesskap. Her avbildet i en t-skjorte fra Thailand som standupkomikeren i henne ikke kunne motstå. 

Eksperten: Slik bevarer du husfreden i karantene

Koronaviruset tvinger mange i karantene og til pålagt hjemmekontor med mann, barn og husdyr. Å tilbringe 24 timer i døgnet sammen kan tære på tålmodigheten. Hva gjør du når du er på randen til å sprekke og ingen steder å gå? Relasjonsterapeut Dora Thorhallsdottir har gode råd for å bevare husfreden og pleie kjæresteforholdet i denne vanskelige tiden.

20. mars 2020 av Cecilie Espensen

Dora Thorhallsdottir er relasjonsterapeut og har sammen med Kjersti Idem podcasten «Relasjonspodden». For tiden er Dora og hennes to barn bosatt på Koh Samui i Thailand hvor hun jobber med et bokprosjekt. I skrivende stund er øya med sine 62 000 innbyggere koronafri. 

– Ingen er offisielt blitt smittet på øya, det er minimalt med turisme og skoler, treningssenter osv. er stengt, så lite tyder så langt på at det slår ut for fullt. Dessuten snakker de mye om at viruset ikke tåler varmen så godt, og mars til mai er den varmeste tiden. Så jeg er optimist på egne vegne. Men jeg ser med skrekk på hva som skjer i Italia og håper jo at ingen blir rammet like hardt, sier Dora som gjerne vil gi noen hjelpende råd til par og familier her hjemme som sitter i karantene eller som er pålagt hjemmekontor.

Å være sammen 24 timer i døgnet kan etter hvert gå på nervene løs. Hvilke faresignaler skal man se etter?

– Det som skjer nå, er jo helt ekstremt, så om det er vanskelig å være hjemme og holde humøret oppe, så er det HELT normalt. Jeg tror det verste er når du har følelsen av å hate situasjonen overgår at det er greit. Når du i mer enn 50 prosent av tiden er på randen til å klikke/være rasende/frustrert/deprimert, da er det viktig å stoppe opp og endre på rutinene eller hvordan ting gjøres. 

Hvordan unngå å krangle om småting?

– Å lade ditt egen batteri! Du har langt kortere lunte når du er tom selv. Når du har gitt mer enn du har å gi over tid, så går det på stumpene løs. Så ha egentid, fordel tiden slik at dere bytter på å ha ansvar for barna. Og når du har egentid, ikke gjør fornuftige ting, det er ikke å fylle tiden optimalt. Gjør noe som gir deg glede. Gå en tur, snakk med en venninne via Skype, les en bok med et glass vin, mediter, se på noe gøy, som komedier eller standup, så du får ledd litt, eller noe annet som føles som fri. 

Les også: Egentid? Dette er aktivitetene som er bra for kropp og sinn!

Hvordan tar man best vare på kjæresteforholdet i denne situasjonen?

– Jeg henviser til en stor amerikansk studie om par som har det godt i forholdet. Her er det de hadde til felles, som alle gjorde ofte. Kan være greit å huske i disse ekstreme tider:

– Ta på hverandre. Husk å klemme, holde hender, stryke på osv. Det utløse kjærlighetshormonet oxcitocin, som gir velvære-følelse!

– Husk å si det du tenker av positive ting. Ikke glem hvor deilig det er å få komplimenter/positive innspill fra partneren din. Du føler deg mer sett da, og da har du også mer å gi. En positiv spiral!

– Snakk sammen! Ikke om praktiske ting, men om livet. Hva du tenker på. Føler, hva du mener, hva som opptar deg. I det hele tatt, det som skjer på innsiden: del det! Så kommer dere nærmere hverandre.

Doras beste tips for å bevare «husfreden»

1. Bruk personlig språk. Begynn med ordet JEG først i setningen, særlig når det oppstår konflikter. Det er en svært konflikt-hemmende måte å snakke på (jeg tenker at, jeg mener at, jeg vil at, jeg synes at ...)

2. Sett ord på følelsene dine. Det gjør at du får det bedre i situasjonen. Det roer seg med en gang, rett og slett. «Jeg er sint!» eller «frustrert, drittlei og jævlig irritert» – sier du det når du kjenner det, så får du det ut av systemet!. Om du ikke gjør det, siver det ut likevel, gjennom kroppsspråk, tonefall og ordvalg. Så like greit å bare si det som det er!

3. Ikke gå på akkord med deg selv. Jo fortere du går på tvers av deg selv, sier ja når du mener nei og er med på ting du innerst ikke har lyst til, ja da går du over dine egne grenser (på akkord med deg selv) og hva skjer da? Jo, to ting: du mister gleden og energien.

4. Vær tro mot deg selv! Ikke finn deg i for mye som du kjenner at ikke er greit. 

Seneste

Kanskje er du også interessert i...