Maria Kjos Fonn
Alder: 30.
Bor: I Oslo.
Familie: Forlovet med
Martin Svedman.
Yrke:
Forfatter, skribent og
samfunnsdebattant.
Sosiale medier: Maria
Kjos Fonn (Facebook)
og @mariakjosfonn
(Twitter).
«Hei, jeg heter Elise, og jeg er rusavhengig, sier jeg. Jeg var voksen da jeg prøvde heroin første gang. Det var ikke noen som ødela grensene mine. De bare var ikke der. Det var ingenting der.»
Fra romanen «Heroin chic»
Hvorfor valgte du tittelen «Heroin chic»
på din nyeste roman?
– Det var en moteretning på 90-tallet med
modeller som Kate Moss i spissen, der man
skulle se blek og tynn og litt ødelagt ut, der
spiseforstyrrelser og heroin på en måte møtes.
Romankarakteren Elise har både spiseforstyrrelser og blir heroinist. Det er en ironisering
av de idealene hun strekker seg etter i forhold
til hvordan det faktisk går. Hun har jo en fase
der hun er tynn og pen som går over i en fase
der hun er tynn og ikke fullt så pen.
Du har valgt å skrive om rusmisbruk.
Hvorfor?
– I den forrige romanen min, «Kinderwhore», skriver jeg også om rusmisbruk, men
da mer som årsak-virkning, at karakteren blir
rusmisbruker for å slippe unna noe traumatisk. Nå ville jeg skrive om den andre siden
ved misbruket, hvor det kanskje ikke er en
klar årsak, men at misbruket heller blir årsak
til problemene enn at det er selvmedisinering.
Jeg ville også utforske det med sosialt fall.
For hovedpersonen Elise er pen, talentfull, vellykket og fra Oslo Vest. Hun
burde ikke ha havnet utpå?
– Nei, hun burde ikke det. Hun har en
voldsom lengsel etter å fade ut og forsvinne
og en dragning mot destruksjon. Hun vil
slippe seg selv, slippe å være sitt eget ansvar.
Det kan vel være en blanding av å være en
sårbar kunstnersjel og det å bli løftet frem
som helt spesiell veldig tidlig. Det legger på
henne et forventningspress som hun ikke
takler så bra. I tillegg blir hun utsatt for ting
hun ikke forstår fra sanglæreren, som heller
ikke er bra for henne.
Du har jo selv hatt problemer med rus.
Kunne du ha skrevet denne boken uten
den kunnskapen?
– Jeg tror det ville vært vanskelig å få
samme autentisitet i det. Men forfattere skriver jo også om temaer de bare har gjort mye research på, så jeg skal ikke si at det ville
vært umulig, men det ville vært veldig mye
vanskeligere.

SKRIVEGLEDE: – Jeg har skrevet siden jeg var barn. Skrivingen betyr alt for meg, den gir mening til erfaringene mine, sier forfatter Maria Kjos Fonn.
© Svein FinneideDu har vært redd for at boken skulle
leses selvbiografisk?
– Jeg var det, for folk var så opptatt av det
i forbindelse med den forrige romanen min.
Det har ikke vært så mye av det nå, men det
er uansett unødvendig og reduserende for
en forfatter når det skjer. Elise er en litterær
karakter, og veldig langt fra meg.
Hvordan fikk du selv problemer med
rus?
– Jeg har ikke lyst til å snakke så mye om
mine egne erfaringer, men jeg kan si at det
begynte som selvmedisinering av traumer.
For Elise i boken, som har en annen bakgrunn, starter i det små. Hun tror hun har
kontroll og at hun er uovervinnelig med
bakgrunnen sin. At hun skal kunne bli narkoman er noe hun ikke helt klarer å forstå.
Hun er veldig naiv som tror hun skal slippe
unna siden hun er den hun er.
Hvorfor tror du unge folk oppsøker miljøer som de vet er farlige?
– Veldig mange som begynner med tunge
rusmidler, har alvorlige barndomstraumer.
Og for å bli en som injiserer, har man 4700
ganger større sannsynlighet for å ha opplevd barndomstraumer enn resten. Det er et
vanvittig tall. Men jeg har vært opptatt av at
traumeforklaringen ikke er for alle. Jeg har
aldri likt den årsak-virkning-måten å tenke
på – at du nødvendigvis må ha en grunn til
problemene dine. Det kan være at du søker
etter noe. Men om du ikke hadde traumer
før du begynner å ruse deg, så vil nok rusen
skaffe deg det. Da jeg skrev frem Elise, syntes jeg hun var en usympatisk karakter – jeg
likte henne ikke. Men folk skjønner at hun
har det vondt selv om hun gjør mye dumt.
At hun møter litt sympati blant anmeldere
og lesere, synes jeg er veldig fint.
Du vil nyansere hva det er å være et
offer?
– Du er ikke alltid et offer. Og selv om du
er et offer, betyr det ikke at du er et godt
menneske. Det sier ikke mer om deg enn at
noe har skjedd med deg. Jeg er motstander
av at man alltid skal fremstille ofre som
noen gode engler. For det stemmer ikke, de
er vanlige mennesker.
Elise vokste opp på vestkanten i Oslo,
selv vokste du opp på Årvoll på østkanten. Hvordan var det?
– Det var ganske blandet. Det var litt Aog B-gjengen i blokkene, og så var det litt
småborgerlig sossemiljø i villastrøket. Jeg
vokste opp i en villa, men fikk mer kontakt
med blokk-barna, jeg var litt opprørsk i tenårene. Historien om Elise er helt
annerledes.

«Jeg vil gi et innblikk i en verden som kanskje – og heldigvis – er fremmed for mange, og samtidig stikke hull på noen myter når det gjelder avhengighet»
Moren til Elise kjemper en desperat kamp for å redde datteren, og ender til og med opp som langeren hennes. Er det
troverdig?
– Ja, det er det. Ane Ramm har for eksempel
skrevet en tankevekkende selvbiografisk bok om
dette, selv om historiene er forskjellige. Det er
ikke utenkelig at mødre tar den rollen, ikke
fedrene. Det er en desperat, men forståelig
handling.
Hva ønsker du å si med boken?
– Jeg ønsker først og fremst å beskrive avhengighet, hvordan det fungerer. Og jeg vil gi et innblikk i en verden som kanskje – og heldigvis – er
fremmed for mange, og samtidig stikke hull på
noen myter når det gjelder avhengighet. Boken
sier jo også noe om klassereise og sosialt fall, og
skammen over å ha blitt narkoman når du hadde
alle muligheter i livet.
Det er blitt hevdet at du er «en stemme for
generasjonen som lever på kanten psykisk,
selv om fasaden er intakt». Hva tenker du om
det?
– Jeg føler ikke at jeg er det, da burde jeg heller
skrevet om botox og influencere. Jeg føler mer at
jeg er en stemme for dem som faller utenfor. Jeg
skriver heller ikke om dem som sliter bak fasaden,
jeg skriver om narkomane og dem som havner på
barnevernsinstitusjon. Det hadde vært hyggelig
om beskrivelsen stemte, men jeg er mer en
stemme for dem som vår generasjon ikke har plass
til, og det føles viktigere.
Du har sagt at dine ekstreme erfaringer er
blitt en styrke. Hva mener du med det?
– Litterært stemmer det jo. Jeg har noen erfaringer andre ikke har, som jeg kan bruke når jeg
skriver. Også som menneske har jeg fått mye psykologisk innsikt. Men det er sammensatt, for det
er mye jeg har gått glipp av fordi jeg har slitt. Så
det er både en styrke og en svakhet. Men etter
hvert som jeg blir stadig mer fungerende, så blir
det mer og mer en styrke.
Setter man mer pris på det «kjedelige» vanlige
livet når man ikke har hatt så mye av det?
– Jeg skulle ønske at jeg kunne si ja, men jeg setter nok mer pris på det spennende vanlige livet. Jeg
er nok en spenningssøkende person. Det streite
A4-livet orker jeg ikke.
Du er forlovet med en annen forfatter, Martin
Svedman. Er det lettere å være sammen med
en som forstår jobben din?
– Det er lettere, fordi vi møtes på så dype plan.
Martin og jeg har en connection, vi skriver litt på
samme måte, vi har samme litterære smak osv.
Hvordan er du blitt
påvirket av
pandemien?
– Jeg synes det har
vært tøft, ikke først
og fremst på grunn
av meg selv, men på
grunn av de jeg visste
slet enda mer enn
vanlig, for eksempel
de rusavhengige, sexarbeidere, psykiatriske pasienter. Jeg synes vel det var litt mange
reportasjer i avisen om «Slik overlever du hjemmekontor». Det var folk som hadde det verre!
Du trodde lenge at du ikke hadde noen fremtid. Hva tenker du om suksessen du opplever i
dag?
– Den er jeg veldig takknemlig for, det har vært
en lang og gradvis prosess. I ti år har jeg jobbet for
å få det bedre og for den posisjonen jeg har. Jeg
har fått veldig mange flere muligheter i livet enn
jeg kunne drømt om. Jeg trodde ikke at jeg hadde
noen fremtid i det hele tatt, bare en fortid. Så er
jeg litt stolt av meg selv. Ikke for å være cocky,
men det jeg har fått til er ganske imponerende!

BOKEN "Herion chic", 379 kr.
© AschehougOm boken«Heroin chic»
«Elise kommer fra et musikalsk hjem på Uranienborg. Alt er tilsynelatende trygt, likevel vil hun bort hjemmefra. Hun vil være vektløs, ikke sette spor. Hun prøver alt. Askese, overskridelser, for lite for mye. Så sitter det. Rusen som gir henne alt hun har ønsket seg – nemlig ingenting. Å fade ut, bli nummen. ’Heroin chic’ er en roman om et sosialt fall uten noen klar årsak. Om en lidelse som ikke er skitnet til av ytre omstendigheter. Den er nok i seg selv. Grunnstoffet.»