BARA Sportswear Polar Jaybird Linda Johansen
© Getty Images/produsentene

Vinterløping? Her er ekspertens beste tips og utstyret du trenger for å komme i gang!

Ikke la kuldegrader eller manglende motivasjon hindre deg fra løpe ute nå på vinteren. Løpe-eksperten deler her sine beste tips for vinterløping og vi har funnet frem utstyret som gjør løpingen til en lek. Husk at riktig utstyr er halve jobben!

4. februar 2022 av Cecilie Espensen

Kjennes sofaen ekstra god ut og dørstokkmila ekstra lang? Du er ikke alene! 

Vinterkulden og korte dager kan ta motivasjonen fra de beste, men hvis du starter i det små, kan du fort finne gleden over å løpe i den kalde og friske vinterluften. 

Med pigger på joggeskoene og refleks slik at du synes i mørket, er verdenen utenfor husets fire vegger det perfekte «treningsrommet». 

Vi har funnet frem treningstøyet og utstyret som er skapt for vinterløping og løpe-ekspert Guro Person deler sin beste tips for å komme i gang med løpingen. 

Treningstøy og -utstyr til vinterløping

Icebug joggesko med pigger Arcus Women´s BUGrip GTX


© Produsenten

Joggesko med pigger

Med Arcus Women´s BUGrip GTX fra Icebug er is, snø og slaps ingen hindring for å løpe på vinteren. 13 dynamiske pigger sørger for å gi deg et solid grep på alle typer vinterføre og i tillegg har den en kompresjonsstøpt mellomsåle som gir en fastere framfot for bedre respons i frasparket som gir god komfort på lengre løpeturer. Joggeskoene er også vanntette. Fås i størrelse 36–42, 2299 kr.

New Balance løpejakke med refleks
© Produsenten

Løpejakke med refleks

Denne løpejakken fra New Balance er både vind- og vanntett i tillegg til å ha et reflekterende ytterstoff som sørger for synlighet i mørket. I tillegg har løpejakken fleece på baksiden, ventilasjon under bærestykket bak og fire lommer. Xs–xl, 1500 kr.

Bara løpetights med refleks Black 360 Reflective Tights
© Produsenten

Løpetights med refleks

Har du ennå ikke prøvd en løpetights fra norske BARA Sportswear, har du noe godt i vente. De lager tights som voksne kvinner liker, som har høyt liv og som sitter uansett tøy og bøy! Black 360 Reflective Tights med refleks hele veien rundt sørger for at du blir sett når du løper i mørket – i tillegg har den to lommer, høyt liv med «hold-in» og kompresjon. xs–3 xl, 849 kr.

H&M teknisk treningsgenser
© Produsenten

Hurtigtørkende treningsgenser

Figurnær og nesten sømløs treningsgenser i funksjonsmateriale som tørker fort når du svetter på løpeturen. Ekstra lange ermer med tommelhull som holder genseren på plass og holder håndledd og hender varme er et pluss. H&M; xs–xl, 199 kr.

Pierre Robert BH sports-BH
© Produsenten

Sømløs sports-BH

Pierre Roberts sports-BH vil ikke gnage noe steder og gir viktig støtte på løpeturen. Den sømløse BH-en i den nye fargen pink terra finner du i matbutikken til 269 kr.

Linda Johansen kuldekrem Cold Weather Cream
© Produsenten

Kuldekrem

Huden er ikke glad i kulde, så sørg for å beskytte den på løpeturen. Cold Weather Cream innholder tre typer ceramider som nærer, fukter og beskytter huden i kaldt vær. 50 ml kuldekrem fra Linda Johansen koster 549 kr.

Hårbånd med refleks Sweaty Bands Reflective Runner
© Produsenten

Hårbånd med refleks

Hårbåndet fra Sweaty Bands holder håret tilbake på løpeturen og sitter garantert på plass takket være fløyel på innsiden. Hårbåndet fås i flere farger, er onesize og koster 175 kr.

Polar Vantage M2 treningsklokke med løpeprogram
© Produsenten

Treningsklokke med løpeprogram

Polar Vantage M2 multisportsklokke har en mengde smartklokkefunksjoner som sørger for at du får data som hjelper deg å nå målene du har satt deg. Treningsklokken måler puls, søvn og restitusjon og et løpeprogram er blant de 130 treningsprofilene som du kan tilpasse gjennom appen Polar Flow. I tillegg motiverer treningsklokken deg med daglige treningsforslag. 2690 kr.

Linda hatet å løpe – les hvordan hun fant løpeglede og kom i form til halvmaraton på under 6 måneder!

Jaybird Vista 2 trådløse hodetelefoner
© Produsenten

Trådløs lyd på øret

De trådløse in-ear hodetelefonene Jaybird Vista 2 er en god treningspartner med aktiv støydemping som lar deg ha full fokus på treningen med enten energivende treningsmusikk eller en PT på øret samtidig som SurroundSense gir deg oversikt over det som skjer rundt deg slik at du er trygg i trafikken. Hodetelefonene er støv, vann- og vindbeskyttet og har batteritid på 24 timer med trådløs ladeboks. 1299 kr.

Elemis Warm-Up Massage Balm Ida Warg  Intense Nutrition Shower Oil


© Produsentene

Pleie til kroppen etter løpeøkten

Etter en løpetur i kulden er det ekstra deilig med en varm dusj med pleiende produkter. 

Veganske Ida Warg Intense Nutrition Shower Oil pleier og beroliger tørr hud med linnea-ekstrakt, havreolje, rapsolje, ricinolje og solsikkeolje. 250 ml, 159 kr.

Er musklene ømme og støle etter løpingen? Ved å masser musklene etter trening med Warm-Up Massage Balm fra Elemis vil du kjenne en varmende og avslappende effekt som lindrer og mykgjør med blant annet linfrøolje, solbærfrøolje, lavendelolje og eukalyptusolje. 150 ml, 609 kr.

Løpe-eksperten

Guro Person er utdannet fysioterapeut, jobber som treningsinstruktør, er studio manager på Barry's Barcode i Oslo og inspirerer til løpeglede gjennom podkasten Løpepuls.

Guro Person løpe-ekspert

LØPE-EKSPERTEN: Guro Person er fysioterapeut, treningsinstruktør og sprer løpeglede gjennom podkasten Løpepuls.

– Er du nybegynner og ønsker å få en god løpeopplevelse, er noe av det viktigste å ikke tenke at man skal bli verdensmester med en gang. Det beste er å starte rolig og deretter gradvis øke belastningen i form av lengde og varighet på økten, sier hun.

Guro mener den viktigste faktoren for løping på vinterstid er å ha gode sko som passer til ens eget behov. Man må ta i betraktning hvilken løpestil og tempo man har, hvor på foten man lander, og om foten din er bred eller smal, stiv eller fleksibel. I tillegg vil hva slags terreng du løper mest på være avgjørende for hvilke løpesko som blir best for deg. Guro anbefaler å bruke sko med pigger som vil gi deg et godt grep, i tillegg til å kle deg godt! Kle gjerne på deg lag på lag, men ikke for mye klær. Husk at du blir varm!

Her får du hennes beste løpe-tips:

  1. God holdning med fokus på å få frem hoften er essensielt for å få mest ut av løpingen. Husk å se fremover i samme retning som du løper.
  2. Bruk armene dine godt! La armene pendle fra skulderleddet, og forsøk å få minst mulig rotasjon i overkroppen. Armene skal pendle rett frem i fartsretning.
  3. Husk at det er leggene som bærer hele kroppen din, så det er viktig å holde de sterke. Tåhev er en fin og enkel øvelse for å styrke leggene før løpeturen!
  4. Sist, men ikke minst - ha det gøy! Varier både underlag, tempo og type økt du gjennomfører. 

Kilde: Icebug

Du vil (garantert) også like

Kanskje er du også interessert i...