© Tore Fjeld

Kom deg ut på trening!

Utendørs gruppetrening i lokalmiljøet er en ny trend som gir resultater.

20. september 2013 av Bjørnhild Fjeld

Det kan være vanskelig å få tid til trening i en hektisk hverdag. Men en times økt i ditt eget nærmiljø, det klarer du å få til, mener Yngvar Andersen fra NRK-programmet Puls.

Fordeler med utendørs trening:

• Det er bedre for psyken å være ute enn inne, ifølge forskning.
• Du får naturopplevelser samtidig med at du trener.
• Venner og familie i ulike aldre kan trene sammen.
• Du kan trene når på døgnet du vil, og nesten hvor du vil.
• Er du overvektig eller har dårlig rygg eller knær, er det mer skånsomt å trene på ujevnt underlag, for eksempel på en sti i skogen.
• Løping/gåing i terrenget gir bedre motorikk, styrke og stabilisering av ankler og knær.

 

Det er tirsdag kveld og klokken nærmer seg halv åtte ved Holmendammen i Oslo. Fra alle kanter strømmer det damer i treningstøy, og noen menn. Den neste timen skal de bruke krefter på en skikkelig treningsøkt sammen med personlig trener Camilla Røhn, som selv bor i området. Siden april i år har hun holdt gruppetrening på gressbakken ved Holmendammen. Denne tirsdagen er det 50 deltagere som har møtt opp. Som ekstra trekkplaster har Camilla denne kvelden med seg Yngvar Andersen, treningsekspert og gründer av Meir trening, som konseptet heter.

- Dette er trening som passer for alle, uansett nivå. Her har vi alt fra OL- og VM-deltagere, til de som har kjøpt seg joggesko i anledning at de skal på trening. Det er enkle øvelser, men det er bare å ta i litt ekstra, så er det hardt nok for alle, sier Camilla.
Her skal det med andre ord være lav terskel for å komme, alt du trenger er et par gode joggesko, varme klær og lyst til å bli litt sprekere sammen med andre.
- Dette er forberedelse til julebordsesongen. Vi har allerede kjøpt kjoler som vi må inn i, ler to venninner som er blant nykommerne i gruppen.


”Treningskjendis” Yngvar tar ansvar for oppvarmingen, som blant annet består av spurter på gresset, lengdehopp og rumpespark.
- Det skal være trening med et smil. Og så skal vi gi alt til fløyta går, sier Yngvar.

Etter at alle er skikkelig varme, er det klart for sirkeltrening. Dette kjenner sikkert mange igjen fra gymtimene på skolen, forskjellen nå er at ”gymsalen” er ute. Selv om det er lett å gjemme seg vekk i høstmørket, er det ingen som jukser. Alle går sammen i to og to, og gjør blant annet styrkeøvelser med bånd: Løp så fort du kan mens den holder igjen! Det er kjempetungt, du kjenner det virkelig i rumpe og lår. Og armhevninger i 45 sekunder!
Lil-Sofie Ording Müller og Jannicke Stavnes Tamburstuen er to av dem som pleier å møte opp på trening med Camilla, hver eneste uke.

- Det er så deilig å kunne Trene ute. Å kunne puste i frisk luft i stedet for på et svett treningssenter, det er hundre ganger bedre, sier Lil-Sofie, som i likhet med Jannicke berømmer Camilla for å være en flink og inspirerende trener.
- Hvorfor ikke trene på egen hånd?
- Det er mer forpliktende når det er et opplegg med en gruppe. Jeg tror heller ikke jeg hadde klart å presse meg så mye hvis jeg trente alene, sier Jannicke.
Lil-Sofie sier hun merker stor forbedring i plager i rygg og nakke etter at hun begynte å trene regelmessig.


- Hvis det er en gang jeg ikke får kommet, på grunn av jobb eller noe annet, merker jeg at jeg savner det skikkelig, sier hun.
Camilla Røhn er selv småbarnsmor, i likhet med mange av de som deltar på treningene. Hun ivrer for det hun kaller ”kortreist trening”, selv om noen av deltakerne også kommer fra andre steder i byen.
- Når treningen er rett i nærheten, er det mye mindre tiltak å komme seg ut, og lettere å sette av tid, mener hun.
Og selv om det er flest voksne kvinner som deltar på gruppene, må ingen lures til å tro at det dreier seg om noen slags forsiktig ”husmortrim”. Bootcamp er en bedre beskrivelse.
- Det som er fint med dette, er at du kan trene ut fra ditt eget nivå. Har jeg en dårlig dag, trenger jeg ikke å skulke treningen, jeg kan bare avpasse intensiteten etter formen, mener Jannicke.
Og etter en drøy time trening i regi av Camilla og Yngvar, løser forsamlingen seg opp og går hver til sitt, blide og fornøyde. De fleste vil nok kjenne det i morgen, at de har brukt noen muskler de ikke er vant til å bruke.

Seneste

Kanskje er du også interessert i...