Dans deg i form med personlig trener!

Dans som treningsform gir bedre holdning, markert midje og lavere vekt - og får deg i godt humør! Vi har testet dansetrening med PT.

24. mars 2014 av Åshild Breian

Med en personlig trener i dans kan du bli superglad, få økt selvtillit, bli høyere, smidigere og få tilbake midjen. Bonus er godt humør, lavere vekt, flottere og sterkere kropp.  

Var du glad i å danse i ungdommen, mens du nærmest har glemt det nå fordi det ikke finnes så mange anledninger? Eller er du blant dem som opplever at kiloene langsomt siger på rundt midjen? Da finnes det en effektiv og morsom måte å bli kvitt dem på: Du kan danse dem av. Du merker det nesten ikke en gang hvis du følger rytmen i musikken.

-  Min erfaring er at de aller, aller fleste kan lære seg å danse, sier Therese Cleve mens hun viser hvordan jeg skal holde fingrene for å se ut som om jeg har danset i mange år.


Fyrrige, knallfargede Therese møter meg med et stort smil og en klem. Til tross for at hun har danset siden hun var to og et halvt år, begynte med konkurransedans da hun var syv og konkurrerte profesjonelt på landslaget frem til hun var 26 år, er det ikke skummelt å la henne veilede i salen som vi har fått låne hos Elixia på Lillestrøm.

- På treningssentrene er det ofte ikke tid til å gjøre øvelsene helt ut. Jeg er opptatt av å strekke armene helt ut og litt til. Se her: Det er stor forskjell på en rett arm og en utstrukket arm, sier hun.

Og så drar hun i kroppen min til jeg forstår hva hun mener. En deilig strekk brer seg oppover på motsatt side av armen. Jeg lærer hvordan jeg skal ha et sterkt senter og løfte brystebenet for å få en god holdning og hvordan jeg skal se elegant ut. Og ikke minst hvordan blikket skal fokuseres etter bevegelsen.
Med en gang blir jeg lattermild. Det føles uvant. Men med litt utprøving kjennes det godt. Litt mer sånn - her kommer jeg!
Therese er nøye på å instruere bevegelsene. Hun pointer tåen på skoen for å få frem den fine buen som du ser at profesjonelle dansere har. Og etter noen repetisjoner så sitter det.


Det er litt verre med vridningene fra side til side mens føttene står på samme sted. Therese vrir hoftene mine. Tærne jobber på høygir, og etter noen minutter trøtner bena mine. Her må jeg tilvenne meg trinnene, men hurtighet kan trenes opp, og etterhvert er kroppen raskere til å fullføre bevegelsene.
Det handler om å automatisere måten å røre seg på og huske på de rette detaljene. Sånt krever timer med øvelse.
En dansetime kan legges opp etter eget og personlig behov.

- De fleste trenger å starte med balanse og holdning. Dans handler mer om dette enn du tror, forteller danselæreren.

Hvor vant du er til å ta instruksjon og hvordan du trives med å gjøre kombinasjoner, er forskjellig. Det er en utfordring i seg selv å ha hele salen alene kun med treneren. Men det gir økt fokus og anerkjennende blikk fra de som passerer utenfor.  

Selv hører jeg med til dem i gruppen som alltid har elsket å danse. Jeg kunne stå på rommet mitt og danse i timevis i tenårene, og kastet meg alltid ut på dansegulvet hvis jeg skulle ut på byen. Men det skjer jo ikke så ofte lenger. Nå blir det i stedet aerobic med mest mulig trinn og kombinasjoner. Men ofte går det fort og jeg rekker ikke å gjøre bevegelsene helt ut. Dessuten liker jeg å utfordre evnen til å huske små serier - selv om det oppleves som trygt å ha Therese foran eller ved siden av hvis jeg glemmer hvordan trinnet skal utføres.

Therese var hovedtrener i en klubb i latin i åtte år, har satt opp egne forestillinger på Chat Noir og Christiania Teater. Hun har vært med i fem sesonger i Skal vi danse, som partner og dansetrener. Hun fikk fart på både skuespiller Tom A. Haug, astrofysiker Eirik Newth, alpinist Finn Christian Jagge, og skuespiller Mikkel Gaup. Utøvere som tidligere håndballspiller Susann Goksør er et annet eksempel. Hun fikk en mye mer feminin kropp og myke bevegelser av å være med i ”Skal vi danse”.

Therese mener det egentlig handler om å tørre å finne rytmen din. Det er ikke alle som er vant til å bruke den i hverdagen.
Den personlige treneren i dans mener dette er en måte å trene på for deg som ikke liker tredemølle eller lange løpeturer. Og det er langt fra så vanskelig som det kan høres ut.

Danseferdigheter kan hjelpe deg til å bli enda mer tilstede i det du gjør. Det er noe eget med å gi alt du har når det gjelder. Therese er tålmodigheten selv og viser, dytter, og drar gjennom hele tiden - men ikke minst så roser hun meg. Og hun gjør det hele veldig behagelig.
Jeg føler meg både fem cenitmeter høyere, rettere i ryggen og superkvinnelig på en gang. Kroppen er gjennomvarm. Det er akkurat som om den er smurt innenfra. Og effekten varer faktisk i flere gode dager!

Vi avslutter timen med en enkel kombinasjon av trinn til tre korte sanger. Det er små rockesteg, jive, sidespark og kick i luften. De som har vært med på zumba-timer vil kjenne seg igjen.

Jeg går litt i surr i trinn og rekkefølge, men det gjør ikke noe. Det er bare å hoppe inn igjen i neste takt.
Begge puster tungt etter dansen. Det er ikke så rart når salsa- og annen selskapsdans faktisk kan få deg til å forbrenne minst 500-600 kalorier i timen. Det er minst like effektivt som å løpe i en time.

- Også jeg blir veldig svett av denne treningen, sier Therese.

Nå vil hun gjerne kurse andre personlige trenere i dans fordi det vil være en avveksling for treningsprogram som ofte ellers utøves på treningsapparater, blant vekter og på tredemøller.
Hensikten er å få flere til å oppleve gleden ved å mestre samspillet med kroppen sin. Dessuten blir du i veldig godt humør etterpå, og det kan hende du overtaler partneren din til å være med på noe gøy. Jeg har allerede avtalt en ny time med salsa. Og da går jeg ikke alene.   

Seneste

Kanskje er du også interessert i...