© tara.no

Derfor skal du løpe på forfoten

Dropp de tradisjonelle joggeskoene, de lurer kroppen! Her er tipsene - og skoene - for deg som vil prøve forfotløping.

14. september 2013 av Ingvill Bryn Rambøll

Det er lett å se forskjell på løpestilen med tradisjonelle joggesko, der man lander på hælen, og barfotløping, der man lander på tåballen. Moderne joggesko med demping ”lurer” kroppen til å tro at belastningen er mindre enn den er. Den tykke sålen hindrer foten i å oppfatte variasjonen i underlaget, og dermed tilpasse løpesettet slik at belastningen ikke blir for stor.

- Det er mye som tyder på at barbeintløping kan føre til mindre belastningsskader, sier Andreas Nymo, student ved Norges Idrettshøyskole med bachelor-oppgave om barfotløping.

Ikke juks  med teknikken

I en amerikansk studie fra 2010 viste biologen Daniel Lieberman at støtet som går gjennom kroppen vår når vi løper og lander på hælen med vanlige, støtdempende joggesko, er tre ganger kraftigere enn hvis man lander på forfoten uten sko. Men, hvis en barbeintløper lander på hælen, uten demping fra en joggesko, vil støtet være kraftigere. Derfor er det viktig at en som ønsker å begynne med barbeintløping, virkelig klarer å legge om løpestilen og lande på forfoten. 

- Jeg vil anbefale alle som ønsker å prøve forfotløping å løpe helt barbeint i starten, for å få følelsen med teknikken. Bruker du sko, selv om de nesten ikke har noen såle, vil du kunne jukse med teknikken, sier Nymo.

Tips for deg som vil prøve barfot-løping:

  • Prøv å løpe litt helt uten sko, gjerne på litt ufordrende underlag, for å føle hvordan løpsteknikken din endrer seg.
  • Løp veldig korte distanser i starten - max en kilometer de første gangene.
  • Du kan veksle mellom barbeint/tåsko og vanlige joggesko i lang tid før du ev. går helt over til barbeintløping. Overgangen kan ta opptil et år eller mer, dersom du ønsker å bli hundre prosent barbeintløper.
  • Vil du vite mer? Sjekk ut bloggen til Andreas Nymo, runnersworld.no, eller den åpne Facebook-gruppen Barfotløping.

Men trenden med å kaste joggeskoene og løpe barbeint, eller med tåsko, er foreløpig ganske ny, og forskerne har ikke kunnet undersøke barfotløpere over lang tid.

Bedre knær med barbeintløping

- Derfor er det for tidlig å si om denne løpestilen kan føre til andre skadeformer, påpeker Nymo. Det hører med til historien at han selv er ihuga tilhenger av å løpe uten sko, og nettopp har fullført Stockholm maraton med bare tåsko på føttene.  
Han mener at både hans egen erfaring og konklusjonen i de fleste forsk­ningsrapportene han har lest, tyder på at det å løpe på forfoten, slik man gjør når man løper uten sko, både er mer effektivt og mer skånsomt for kroppen.

Kvinner velger lavdropp-sko

- Salget av Vibram Fivefingers, eller tåsko, har flatet ut det siste året, sier Tor Fauske, daglig leder på Løplabbet. Etterspørselen er litt lavere nå enn den var i 2010, da både skoene og boken ”Born to run” var nye i Norge.
Fauske tror noe av grunnen er at mange har opplevd overgangen fra vanlige joggesko som vanskelig.

- Det er en ekstremt stor belastning for foten og leggen å løpe med slike sko. Fotbuen må ta av for støtet i stedet for at skoen gjør det for deg, og resultatet er at man blir veldig støl og stiv i starten.
Men trenden med forfotløping, eller det vi liker å kalle for naturlig løping, vokser likevel, forteller Fauske.

- Nå selger vi veldig mye lavdroppsko. Det er sko som har liten høydeforskjell mellom hæl og tå, slik at det blir naturlig å lande lenger frem på foten. Den innbyr altså til samme løpestil som ved barfotløping, samtidig som foten får en beskyttelse og sålen kan gi noe demping. Det gjør overgangen fra vanlige joggesko enklere. Fauske anslår at rundt 20 prosent av joggeskoene vi selger, er lavdroppsko.

- Mens tåsko er noe vi nesten bare har solgt til menn, er lavdroppskoene noe vi selger like mye av til kvinner som til menn.

© tara.no

Ultralett barfotsko for maksimal kontakt med underlaget. Kan godt brukes på tredemølle og annen trening også, kr 1299 (Vibram).

 

© tara.no

Løp nesten barbeint og lett som en gaselle med Gazelle, kr 1000 (AdiPure).

 

© tara.no

Fleksibel, myk såle og naturlig demping, Real Flex, kr 1000 (Reebok).

Seneste

Kanskje er du også interessert i...