© tara.no

Spis deg smart og glad

Føler du deg trøtt og sløv? Her er maten som holder hodet i gang og humøret oppe.

6. oktober 2013 av Marit Lien

Ved å spise riktig mat kan du få høyere IQ, bedre humør, skjerpet hukommelse, og du holder hjernen i gang.

Det viktigste, dersom du vil forbedre hjernekapasiteten, er å spise riktig, drikke mye vann (gjerne 1,5-2 liter hver dag), og passe på at hjernen får det oksygenet den behøver - det vil si at du må bevege deg, og gjerne utendørs.

Brainfood til frokost

Til frokost er det bra å velge langsomme karbohydrater som fullkornsbrød og grove kornprodukter. Dette gir hjernen den energien den trenger for å starte dagen.

Gjør gjerne frokosten komplett med et proteintilskudd i form av fet fisk eller kalkun, kjøtt eller skinke, pluss frukt og grønnsaker.

Proteiner

Protein er en veldig viktig del av kostholdet dersom du vil at de små, grå skal få seg et festmåltid.
Sammenlignet med andre organer i kroppen er hjernen temmelig grådig, men den er også ganske kresen. Hvis vi spiser feil mat, så har ikke hjernen det så bra.

Et daglig tilskudd av fet fisk eller omega 3-kapsler er også en god måte å passe på at hjernen får den type fett den liker aller best.
En godt ernært hjerne inneholder 80% fett, men den må ha rett type fett som brensel for å fungere optimalt.

Brainfood til lunsj

Til lunsj er det på tide med grønnsaker og proteiner. Prøv f.eks. laks og avokado. Laksen er rik på omega 3, og avokadoen er fullstappet av det sunne fettet som fungerer som smøremiddel for hjernen. Grønnsakene gir deg de vitaminene og mineralene du også har behov for.

Brainfood til middag

Middagen bør helst ikke inntas etter 19.00 hvis hjernen skal ha det som best, og da kan man med fordel velge pasta eller ris med karbohydrater som beroliger og forbedrer oss til en god natts søvn.
Pass på å ikke blande for mye fett sammen med kornprodukter - sats heller på lyst, magert kjøtt som kylling, samt en real tallerken med grønnsaker.

Et kosthold med mye grønnsaker og frukt har i diverse studier vist seg å være sunt for hjernen. Hos eldre kan et "intelligent" kosthold bremse opp hjernens aldring og forebygge alvorlige sykdommer som alzheimer.

Brainfood til kvelds: Blåbæriskrem

Avslutt gjerne dagen med en klatt av blåbæriskremen i oppskiften under - den er full av antioksidanter.
Banan er også flott som kveldsmat fordi den inneholder kalium og magnesium som gjør deg behagelig trett.

Blåbæriskrem med banan og avokado

Denne blåbæriskremen er et perfekt mellommåltid. Skandinaviske blåbær er en av de beste antioksidantkildene vi kjenner.

Du behøver:
200 g frosne (eller friske) blåbær
1 avokado
1 banan

Kjør blåbærene, avokadoen og bananen i en kjøkkenmaskin til det får iskremkonsistens.
Server med det samme, eller oppbevar i fryseren. Avokadoen gjør at iskremen ikke mister sin kremete konsistens.

Dersom du vil at iskremen skal bli enda sunnere og mer mettende kan du tilsette bløtlagte cashewnøtter eller bokhvete, quinoa eller psylliumfrø.

Pynt med friske bær og mynte.

 

 

Seneste

Kanskje er du også interessert i...