© Getty Images

Derfor mangler du energi og overskudd

Er du stresset i hodet, kroppen og hjertet og føler deg nesten totalt utslitt, er det ikke noe som virker bedre enn å ta noen viktige pauser. Ironisk nok har du nemlig mest bruk for pauser når du har minst tid til dem.

3. mai 2019 av Gitte Høj

Dette skjer med energien din med alderen

Prøv å forestille deg hvor mange gule lapper du har hengende på innsiden av hodet. Ting du må huske. Oppgaver du må løse. Bursdager du må handle gaver til. Måltider du må planlegge. Og så videre ... 

Livet er et stort og lekkert koldtbord, men det krever samtidig en enorm energi å klare å takle alle de rettene du skal og må ha plass til på tallerkenen.  

Kanskje husker du ennå følelsen av å kjede deg så fælt en søndag ettermiddag at du nærmest trodde du skulle besvime. Det er lenge siden, ikke sant? Den gangen det ikke fantes tusenvis av ting som måtte fikses før neste uke begynner. Kanskje kjører du nå litt for hardt på og har følelsen av at det er vanskelig å finne den energien du tidligere hadde. Spørsmålet er om du egentlig tar deg de pausene du trenger.

Hjernen din kan nemlig ikke være slått på hele tiden og ha for mange baller i luften samtidig. Energien din er ikke en uendelig ressurs, og dette blir enda tydeligere når du har fylt 40 år.  

© Getty Images

Derfor kan du mangle energi

Kanskje tenker du ikke så mye over hvor avgjørende det er at hjernen din på samme måte som kroppen trenger å ta seg en pause flere ganger i løpet av dagen. Men disse pausene er hjernens eneste mulighet til å gå offline, koble totalt ut og finne ny energi. Du trenger å sette hodet i «fri» og hvile hjernen. For hvis du ikke gjør dette med visse mellomrom hver dag, kan hjernen få så mye å gjøre og bli så overbelastet at det rett og slett ikke er sunt.

Dette merker du som tretthet og utmattelse. Du føler deg uopplagt, du mangler helt overskudd og kanskje mister du også overblikket. Dette er hjernen som forsøker å få kontakt med deg og be deg pent om å ta en pause.  

© Getty Images

Slik får du mer energi ut av hjernen din

Det er både enkelt og vanskelig: Enkelt fordi det i virkeligheten ikke skal så mye til. Du må bare legge inn noen pusterom i løpet av dagen.

Og vanskelig fordi det krever hard disiplin å ta disse pausene. Lag derfor din egen bevisste pauseregel.

For eksempel:

Legg bort mobilen en gang i timen, ta noen minutters avbrekk og gi hjernen lov til bare å eksistere.

Glo ut i luften uten å fokusere på noe som helst. Bare stirr og nyt tilstanden.

Det er ikke så viktig hva du bruker pausen til. Så lenge det er en skikkelig pause!  

Kanskje er du også interessert i...