Denne personlighetstesten kan gi bedre samarbeid
Du kan lære mye om deg selv og andre av å forstå de forskjellige personlighetstypene blå, rød, grønn og gul. Hvilken av dem er du?
"Den dagen du innser at det er deg selv som er idioten og ikke de rundt deg, kan det åpne for spennende samarbeid".
*Nederst i artikkelen kan du ta testen og sjekke personlighetstypene som gir deg bedre forståelse for folk du omgås.***
– Glad jeg er 52
– Jeg er fremdeles skamfull når jeg tenker på hvordan jeg oppførte meg som ung sjef, sier Thomas Erikson og blir unnvikende i det ellers så faste, trygge blikket.
– Som 24-åring fikk jeg en sjefsstilling i en bank. Jeg hadde vel en idé om å frelse verden. I stedet gjorde jeg så mange feil at det er en bok i seg selv.
– Jeg var overhodet ikke lydhør for tilbakemeldinger jeg fikk fra de ansatte, men skulle ha alt på min måte.
Et kvart hundreår senere sitter Thomas Erikson (52) avslappet tilbakelent i en sofa på Bibliotekbaren i Oslo. Antrekket er en mellomgrå dress med store ruter. Han drikker små slurker lunken kaffe, og forteller om reisen i mellommenneskelig kommunikasjon som er bakgrunnen for megabestselgeren «Omgitt av idioter. Hvordan forstå dem det ikke går an å forstå».
Forfatter Erikson rister vantro på hodet når han forteller om den enorme interessen på verdensbasis: – Jeg kan nesten ikke fatte at dette er mulig, og er glad for at jeg rakk å bli 52 år før det skjedde. Hadde jeg vært 25 år, ville jeg ha mistet fotfestet.
Hører det man vil høre
Da han var i midten av tjueårene, og selv en ganske umulig sjef, traff han en næringslivsleder som betraktet alle sine ansatte som idioter. Det ble vekkeren som skulle til for også å gå sin egen sjefsrolle nærmere etter i sømmene.
Han innså snart at denne sjefen, i likhet med den yngre utgaven av Thomas Erikson, bare hadde seg selv som referansepunkt. Alle som tenkte og uttrykte seg på en annen måte, ble dyttet i den store båsen med merkelappen «idioter».
– Mennesker hører det de vil høre. De tolker og filtrerer basert på egne erfaringer, forklarer han, og fortsetter: Jeg skjønte at nøkkelen til god kommunikasjon er viljen til å forstå hvordan mennesker fungerer – og hvordan de oppfatter deg.
Dømmer ikke lengre
Etter noen ubehagelige møter med den aldrende næringslivslederen, Sture som han het, tok unge Thomas beslutningen om at han ikke ville bli som ham.
Som han oppsummerer i forordet i boken: «Etter at jeg begynte å studere hvordan mennesker fungerer og virkelig gikk inn for å forstå forskjellene, har jeg ikke vært den samme. Nå er jeg slett ikke like kategorisk, og jeg dømmer ikke en person bare fordi han ikke er som meg. Jeg er blitt mye mer tålmodig med mennesker som er min rake motsetning. Jeg vil ikke gå så langt som til å si at jeg aldri er innblandet i konflikter, like lite som jeg vil påstå at jeg aldri lyver, men det hender mye sjeldnere enn før.»
Men for å sette deg inn i det, må du først forstå deg selv. Det dreier seg med andre ord om selvinnsikt. Da er sitatet fra psykoanalytikeren Carl Jung fint å ha i bakhodet: «Alt som irriterer oss ved andre mennesker, bringer oss til en forståelse av oss selv.»
Nøkkelordet i den nyvunne visdommen er selvinnsikt.
Hvor god selvinnsikt har du egentlig?
Ifølge Erikson er det mangel på selvinnsikt som skaper fornemmelse av at så mange av kollegene, og kanskje også noen i ytterkanten av omgangskretsen, er idioter.
Han viser til flere forskningsstudier som forteller at en betydelig prosent av menneskeheten overvurderer egen evne til å analysere hvordan vi virker på – og blir oppfattet av – andre. På spørsmålet om «hvor på selvinnsiktsskalaen befinner du deg?», svarer 95 prosent at de mener å ligge på øverste halvdel. Forskerne har derimot kommet frem til at bare 10–15 prosent av oss kan sies å ha god selvinnsikt. Med andre ord er det over 80 prosent som innbiller seg det.
Thomas Erikson vil derimot bli trodd på at han har rimelig god selvinnsikt, fordi han i mer enn 20 år har jobbet hardt for å skaffe seg det.
– Jeg har akseptert hvem jeg er, kan se mine styrker, men er også mer ydmyk rundt mine egne svakheter, reflekterer han. Dessuten er jeg langt mer lydhør for andres tilbakemeldinger, og hvordan de reagerer på min oppførsel. Det er også de beste rådene jeg kan gi til deg som vil bli bedre til å kommunisere, og til å forstå mer av de menneskene som omgir deg: lytt og lær mer om deg selv. Og ikke minst må du akseptere at vi alle er ulike.
Nøkkelen til bedre samarbeid
– Dersom du vet hvilken farge du selv og de rundt deg tilhører, vil det hjelpe deg å kommunisere, erfarer Erikson.
– En blå person vil for eksempel kunne skjønne hvorfor den røde sjefen oppfører seg som hun gjør. I stedet for å betrakte henne som en idiot det er umulig å komme på bølgelengde med, vil hun kunne finne en fornuftig måte å nærme seg sjefen på.
«Omgitt av idioter. Hvordan forstå dem det ikke går an å forstå» er ikke en bok som bare er myntet på arbeidslivet. Også venner, og ikke minst ektefeller og samboere, kan ha betydelig glede av den. I sitt tredje langvarige forhold, kan han konstatere at det fungerer meget bra fordi begge vet at kona er «98 prosent rød», mens Thomas er mest blå, med store innslag av både gult og rødt.
– Jeg har fått mange henvendelser fra par som sier at denne boken har reddet ekteskapet. Lesingen av boken kan gi både «aha»-opplevelser og «ånei»-innrømmelser. Det viktigste er at den kan være en spore til å snakke om hvordan vi egentlig kommuniserer. Slik kan mange krangler unngås, og i stedet bli konstruktiv samtale, konkluderer forfatteren fornøyd.