Flat mage:
Flat mage:

Fungerer ikke musklene slik de skal, så kan du få en skjør kroppsbygning. Sjekk ut øvelsene nederst i artikkelen for å få en sterk og flat mage.

© Patrik Cederman / Peter Frick

Få flatere mage, bedre holdning og mindre ryggsmerter

Se de mest effektive øvelsene her!

5. oktober 2016 av Katarina Woxnerud

Magen er en viktig omkoblingsstasjon i kroppen – den skal transportere krefter mellom over- og underkropp.

Hvis du for eksempel skal løfte en melpose med en hånd, så må mage og rygg aktiveres på en god måte for å gi støtte til den løftende armen og til hånden.

Det er like viktig i hverdagen som ved tunge løft og tøffere trening. Magen skal gi støtte til kroppens midtparti, det som ofte kalles for core. Det er et interessant område på kroppen fordi det består nesten bare av myke deler.

Ovenfor finnes brystpartiet som med ribben, brystben og ryggvirvler beskytter de indre organer. Under magepartiet befinner bekkenet seg, som også består av store benpartier.


Unngå skjør kroppsbygning

Det eneste benpartiet som finnes i core-området er ryggvirvlene og skiver langt bak i ryggen. Resten skal beskyttes og kontrolleres av magens og ryggens muskler. Fungerer ikke musklene slik de skal, så kan du få en skjør kroppsbygning der overkroppens tunge vekt ving­ler på underkroppen og bekkenet på noen få virvler.

For å gi best stabilitet og kontroll til core-området har vi flere lag med musk­ler som alle har sin egen spesielle oppgave.

Noen muskler skal bare fungere ved lav belastning, som hverdagens mange små ubelastende øyeblikk. De skal holde kroppen i en god posisjon når du løper, løfter eller bærer. Andre muskler skal bidra med kraft og bevegelse når det er nødvendig.

Vi har altså flere lag med muskler som skal fungere til forskjellige formål. Alt avhenger av kravene som stilles til kroppen. De dype muskellagrene arbeider hele tiden. De skal være som et gitter i kroppen og beskytte for eksempel ryggens virvler og skiver. De skal være aktive både når du står helt stille og når du bærer og løfter tungt.


Vondt i ryggen?

De ytre musklene skal legge til ekstra kraft og bevegelse når det er nødvendig. De er gode når vi løfter, bærer, løper og hopper. Men de er ikke designet for å jobbe med lav styrke over lange tidsrom. Disse musklene trenes med andre øvelser og med tyngre belastning.

For å få den beste ytelsen i mage og rygg må muskellagene samarbeide smidig og ha en god timing. Men samarbeidet kan bli forstyrret.

Hvis du får vondt i ryggen, påvirker det musklene i magen. Kroppen forsøker å beskytte seg mot smerten ved å aktivere flere store muskler også i hverdagen. De små, dype musklene – som egentlig skal ta vare på kroppsholdningen – blir inaktive og «sovner».

Når hjernen kompenserer for ryggvondt på denne måten, så betyr det lindring – en stund – når de store musklene arbeider. Men etter en stund krever de ytre musk­lene hvile. Og når de hviler blir stabiliteten i ryggen lav. Du blir sliten og du kjenner smerte, noe som igjen trigger de ytre musk­lene enda mer.

Det samme skjer i en stillesittende hverdag. Da blir hjernen litt lat og aktiverer de store sterke musklene også til mange lette bevegelser, noe som fører til dårlig stabilitet. De dype musklene sovner inn og man lener seg på muskelpanseret. Samtidig blir bevegelsene store og grove, noe som gir en uheldig belastning på leddene.  

Kanskje er du også interessert i...