kreft brystkreft årets rosa sløyfe aksjon kvinner Dorthe Skappel
© Julianne Eikanger

Dorthe Skappel og døtrene står bak årets Rosa sløyfe: Se de flotte smykkene de har designet

Dorthe Skappel fant selv en stor kul i brystet da hun for noen år siden fjernet silikonpuppene. Hun synes det er en ære å få designe årets Rosa sløyfe-smykker sammen med døtrene sine.

3. oktober 2020 av Bjørnhild Fjeld

FAKTA OM BRYSTKREFT

  • Brystkreft er den hyppigste kreftformen hos kvinner i Norge, med rundt 3500 nye tilfeller hvert år. Hver dag får ni kvinner diagnosen.
  • Det er i dag nesten dobbelt så mange som får brystkreft enn det var for rundt 60 år siden. Det finnes ingen klar årsak til hvorfor stadig flere kvinner får brystkreft, men mye tyder på at det er et samspill mellom arv, hormoner og livsstil. Noen tilfeller kan trolig forebygges ved lavere alkoholforbruk, omlegging av kosthold og økt fysisk aktivitet.
  • Heldigvis er det også flere som overlever. 9 av 10 kvinner som rammes, er i live fem år etter diagnosen. Denne positive utviklingen ser vi mye takket være viktig forskning som har ført til bedre behandling og at vi oppdager kreften tidligere.

KREATIV PROSESS: Ingen av damene er uvant med å designe, men de syntes det var spesielt inspirerende å gjøre det for en god sak.

© Julianne Eikanger

Dorthe Skappel (57) er best kjent som programleder for underholdningsprogrammet «God kveld Norge» på TV 2, og tidligere som fotomodell. De siste årene har hun også skapt begrepet «Skappelstrikk» sammen med døtrene Maria (34) og Marthe (29).

Da de fikk oppdraget med å designe årets Rosa sløyfe for Kreftforeningen, ønsket de å lage noe som kan brukes både til hverdag og fest, og som oser av selvtillit. 

For det er nettopp det kvinner skal kjenne: En stolthet over den kroppen de har – uansett skavanker og ujevnheter.

– Først tenkte vi alle tre hver for oss, så da vi møttes var vi alle sprengfulle av ideer. Etter å ha drodlet ideer sammen, ble vi enige om at vintage-brosjer var noe vi kunne ta utgangspunkt i. Vi er en ganske ujålete familie, men når det kommer til det å pynte oss, går vi alltid «all in». Vi ønsket å lage pinen som et smykke kvinner kan bære med stolthet, forteller Dorthe.

De har ikke opplevd brystkreft i nær familie, men flere av deres formødre har hatt underlivskreft. Dorthe fikk seg også en støkk da hun for noen år siden fjernet brystimplantatene, og legen fant en stor kul i det ene brystet.

– Den viste seg å være helt ufarlig, men opplevelsen har gjort at jeg sjekker brystene mine jevnlig, og aldri vil ha brystimplantater igjen, sier hun.

Datteren Marthe har også fått oppleve at brystkreft kan ramme kvinner som står henne nær.

LES OGSÅ: Alt du bør vite om brystkreft

VAKRE SYMBOLER: – Vi ønsker at smykkene skal bæres med stolthet, sier de tre damene om pinen, som koster 120 kr.

© Julianne Eikanger

– Søsteren til en god venninne av meg ble rammet av brystkreft, men ble frisk etter behandlingen hun fikk. Det var utrolig vondt å se hvordan det hele slet henne ut både fysisk og psykisk. Samtidig var hun så utrolig sterk, og jeg beundrer henne for hvordan hun kom seg gjennom sykdoms­ perioden. Jeg er utrolig glad og lettet over at fokuset på brystkreft er så stort, slik at hun fikk så bra medisinsk hjelp og oppføl­ging at hun ble frisk.

– Å bære en rosa sløyfe er en fin måte å vise støtte til kreftsaken på. Vi trenger mer forskning. Om ikke vi klarer å utslette kreft, kan vi i hvert fall minimere den, sier mamma Dorthe.

Smykket de har designet, kommer i to versjoner – en stor brosje og en liten pin. Det er ikke bare et vakkert smykke, men har en klar symbolikk.

– Vi så etterhvert at skissetegnin­gene våre kunne symbolisere bryster, og snudd på hodet en livmor med eggstokker. Og siden vi har hatt underlivskreft i vår familie, ble pinen symbolsk for oss på flere måter. Både pinen og brosjen er i våre øyne like fine til en stor ullgenser som til en mer pyntet skjorte, sier Dorthe.

VINTAGE INSPIRERT: Den vakre brosjen koster 399 kr – og det er kun laget 2000 eksemplarer av den. 

© Julianne Eikanger

Hennes søster, Ingeborg Riseng, er smykkedesigner, og har vært en stor inspirasjonskilde.

– Helt siden vi var små har vi fått være med på verkstedet hennes for å model­lere smykker i voks og velge ut vakre steiner, før hun støpte kreasjonene våre i ekte sølv. Så det at vi har valgt vakre steiner og ønsket å lage et statementsmykke, kommer nok mye fra henne, forteller Marthe, som alltid bruker tantens smykker, uansett antrekk.

– Jeg bruker store sølvringer designet av Ingeborg hver dag. Det spiller ingen rolle om jeg har pyntet meg eller har tatt på meg en joggedress, de er alltid på. Jeg liker at det nesten ser litt rart ut, og føler meg naken uten.

DETTE ER ROSA SLØYFE

  • Internasjonal folkebevegelse som markeres over hele verden i oktober hvert år. Målet med aksjonen er å vise solidaritet med de som rammes, øke kunnskapen om brystkreft og å gi støtte til brystkreftforskning.
  • Det er Brystkreftforeningen og Kreftforeningen som sammen arrangerer Rosa sløyfeaksjonen i Norge. Siden oppstarten i 1999 har nordmenn bidratt med over 280 millioner kroner til brystkreftsaken.
  • Årets tema for aksjonen er persontilpasset behandling. Selv om to personer har lik diagnose, kan de trenge ulik behandling fordi kreftsvulstene er ulike. Mer forskning gjør at vi på forhånd kan forutsi hva som vil hjelpe den enkelte pasient. Da kan flere overleve og færre få senskader av behandlingen.
  • Kjennemerket til aksjonen er et spesialdesignet smykke som du kan kjøpe for å støtte brystkreftsaken. Årets smykke er designet av Skappel-damene. Tidligere har for eksempel Magne Furuholmen, Camilla Pihl og Kari Traa designet Rosa sløyfe.

FAMILIESAMARBEID: Maria, Dorthe og Marthe Skappel har samarbeidet til inntekt for Kreftforeningen.

© Julianne Eikanger

Det å jobbe tett sammen med familien, kan være utfordrende, men i familien Skappel går det stort sett veldig bra.

– Vi er for det meste veldig enige, men det hender jo at det går en kule varmt! Fordelen med å jobbe med familie er at man kan si ting rett ut uten filter. Vi går sjelden «rundt grøten», og det gjør at vi jobber effektivt sammen. Den største utfordringen med å jobbe så tett, er å ikke ta med jobben hjem, så vi har laget regler om at vi egentlig ikke skal snakke om jobb når vi møtes utenfor arbeidstid, og det fun­ker for det meste, sier Marthe,

– Det har vært kjempemorsomt å samar­beide med Marthe og Maria. Som godt voksen er det ekstra fint å skape noe med de som er yngre og kanskje litt modigere enn meg. De har nye tanker og ideer, og så kan jeg komme med gammel erfaring og visdom, sier Dorthe.

De støtter alle Rosa sløyfe­aksjonen, og håper så mange som mulig vil kjøpe pinen og brosjen de har designet, for å støtte en viktig sak.

– For oss symboliserer pinen og brosjen styrke og mangfold. Vi er alle ulike, og uavhengig av hvordan vi ser ut, ønsker vi at alle skal bære kroppen sin med høyt hevet hode. 

Det har vært en ære å få lov til å lage årets rosa sløyfe­pin, avslutter de tre Skappel­damene.

Seneste

Kanskje er du også interessert i...