© Getty Images

De skadelige vitaminene

Tar du kosttilskudd? Noen vitaminer kan du innta hver dag, mens andre vitaminer kan gjøre deg syk.

5. november 2014 av Marit Lien

Et variert kosthold er som regel nok for at kroppen skal få de vitaminene og mineralene den trenger.

Men du synes kanskje ikke du får i deg så mye frukt og grønnsaker som du burde, og tar vitamintabletter for sikkerhets skyld? Det er ikke alltid like smart. For mye av noen typer vitaminer, kan nemlig gjøre deg syk.

Vitaminene som hoper seg opp i kroppen

Vitaminer deles inn i to grupper: vannløselige og fettløselige.

De vannløselige vitaminene B- og C-vitamin må du ha jevn tilførsel av hver dag. Et eventuelt overskudd av disse vitamineneskilles raskt ut av kroppen gjennom urinen.

De fettløselige vitaminene A-, D-, E- og K-vitamin, lagres derimot i kroppen. Da er det ofte ikke nødvendig med daglig påfyll.

Får du i deg et overskudd av disse vitaminene, vil de hope seg opp i kroppen, og i verste fall føre til forgiftning og helseproblemer.

Kroppen reagerer på vitaminforgiftning

Et for høyt inntak av fettløselige vitaminer kan føre til diffuse helseproblemer:

  • magesmerter
  • søvnproblemer
  • hodepine
  • sløvhet
  • muskelsvakhet
  • synsforstyrrelser

Overdose av vitamin A ser ut til å ha en sammenheng med benskjørhet og økt risiko for kreft.

 

Det friskmeldte D-vitaminet

D-vitamin tilhører de fettløselige vitaminene, men ny forskning har vist at D-vitamin har langt flere gode egenskaper enn man har visst om.
Anbefalt daglig dose for voksne menn og kvinner i Norge er derfor oppjustert fra 300 til 400-800 IE (IE= internasjonale enheter. 200 IE tilsvarer 5 mikrogram).

Mange nordmenn har for lite D-vitamin i blodet, og Norge har høy forekomst av benskjørhet. D-vitamin beskytter mot benskjørhet, i tillegg til en rekke andre sykdommer:

  • hjerte- og karsykdommer
  • diabetes
  • leddgikt
  • MS
  • sykdommer knyttet til nervesystemet

 

Seneste

Kanskje er du også interessert i...