© Getty Images

Alt du trenger å vite om immunforsvaret ditt, og tips til hvordan du kan booste det!

Immunsystemet er ikke en muskel som du bare kan trene opp og vipps, så er det helt på høyden. I stedet er det et komplekst system som du kan støtte ved å skape optimale forhold. Da kan du ha en positiv innflytelse på immunforsvaret ditt.

22. desember 2020 av Gitte Høj

Slik fungerer immunforsvaret ditt 

Bokstavelig talt er immunforsvaret ditt et forsvar mot inntrenging av uønskede gjester. Immunsystemet jobber kontinuerlig med å beskytte kroppen din mot infeksjoner som kan oppstå i kjølvannet av virus, bakterier, sopp og parasitter. Og immunforsvaret ditt består av organer, vevstyper, proteiner og celler som jobber for å holde deg sunn og frisk. 

Det er en stor og krevende jobb å ta godt vare på deg, fordi du hver dag blir angrepet av bakterier, aggressive oksygenmolekyler, sporer, sopp og andre organismer. Som regel løser immunforsvaret oppgaven til punkt og prikke, og du lever uvitende om hvor mange millioner bakterier, virus og parasitter som det bekjemper og rydder av veien. 

En del av oppgavene er å identifisere de ubudne gjestene i kroppen og utslette dem. Dette skjer for eksempel når du kaster opp eller har diaré. Noen ganger fungerer ikke immunforsvaret helt som det skal. Allergier er et godt eksempel på dette, hvor kroppen din oppfatter et ufarlig stoff som en potensiell risiko, og derfor begynner immunforsvaret å bekjempe dette stoffet. 

Ekstra travelt i tarmen og huden 

Cellene i immunsystemet dannes flere steder i kroppen – i benmarg, milt og lymfeknuter, men de patruljerer spesielt i tarmen og i huden, fordi det er der det myldrer av bakterier. Immunsystemet er involvert i alle sykdommer. Hvis det ikke fungerer optimalt, vil du få infeksjoner. Hvis det overreagerer, kan du risikere å få en autoimmun sykdom som for eksempel leddgikt.

© Getty Images

Jo, det blir nedsatt av og til 

Kanskje har du som 40+ skjønt hva som skjer med systemet når du blir eldre. Immunforsvaret ditt er på topp i ung alder, og så beveger det seg sakte nedover. Det er ganske enkelt redusert, noe som forklarer hvorfor virus og pandemier er spesielt risikabelt for personer med flere tiår med slitasje og bagasje. 

Livsstilen din er ikke likegyldig heller, men gledelig nok er det faktisk noen tiltak du kan gjøre for å styrke deg selv. Tross alt vil det være slik at immunforsvaret ditt kan bli utfordret og i noen perioder fungere bedre enn i andre. Høst og vinter er perioder kroppen helst skal være rustet for å motstå infeksjoner, og her kan du gjøre mye selv ved blant annet å være klar over hva immunforsvaret reagerer positivt og negativt på. 

Kilder: Hjerteforeningen.dk, Rm.dk, Sundhed.dk, Forskning.no

© Getty Images


NEI TAKK! Dette svekker immunforsvaret

Stress 

Ingen av oss vil at stresset skal ta overhånd, men det gjør det ofte likevel. Enten helt eller nesten. Det skjer når krav og forventninger fra andre eller deg selv overstiger ressursene du har eller opplever at du har. Dette vet vi jo egentlig, men likevel skjer det. Stress kan være både fysisk og psykisk. Langvarig stress fører til at kroppen produserer hormonet kortisol, noe som kan svekke forsvaret ditt mot virus og bakterier. Langvarig stress kan med andre ord utmatte immunforsvaret. 

Mulighetene dine 

Du må forenkle hverdagen din, og krav og forventninger må reduseres. Dette gjelder både krav som kommer utenfra og innenfra (fra deg selv). Du må gi deg selv ro i hverdagen, sette ned foten for det som stresser deg. Bruk tid på planleggingen din, kanskje du kan samle gjøremålene dine på en annen måte og få flettet inn egentid, hvor du ikke trenger å prestere.

Sofagris

Et robust immunforsvar krever en sunn livsstil i det daglige, og et litt for komfortabelt og stillesittende liv i sofaen faller dessverre ikke inn under kategorien sunne vaner. I motsatt fall oppgraderer kroppen forsvaret sitt om du kommer deg opp fra de myke putene. Greier du å få satt mosjonen litt i system slik at den blir regelmessig, for eksempel tre ganger i uken, reduseres risikoen for å få infeksjoner og mange andre sykdommer. For når du er jevnt aktiv, er også immunforsvaret aktivt og i gang. 

Mulighetene dine 

Bli vant til å være på farten – stå, gå og løpe. Bruk beina som din primære transportmåte, enten ved å gå eller sykle. Jo mer du kan integrere dem i din daglige rutine, akkurat som frokosten din, jo lettere er det for deg å gjøre det til en sunn vane du ikke trenger å diskutere med deg selv. 


Skitne hender

Er det noe vi har lært i disse korona-tider, er det nytten av å vaske hendene. Dette er også nyttig overfor de mer ufarlige virusene som finnes rundt oss. Det er lett å tilføre deg selv virus via luften du puster i eller via det du berører. Virus smittes ofte ved hoste eller nysing og videreføring av virus ved å håndhilse, berøre overflater, håndtak og lignende. Og når du får viruset på hendene og deretter berører ansiktet ditt ved nesen eller øynene, blir du dessverre lett smittet. 

Vann og såpe er et kraftig våpen mot smittsomme mikrober og virussykdommer. Derfor er hyppig håndvask – som vi alle gjør nå – med på å forebygge og unngå å bli smittet med for eksempel forkjølelse og influensa. Samtidig er du med på å sikre at andre ikke blir utsatt for infeksjon. Med andre ord, du bryter smittekjeden. 

Mulighetene dine

Håndhygienen din er helt avgjørende. Derfor dette tidsriktige tipset: Håndvask, håndvask, håndvask – med såpe og vann. Og din nye bestevenn i disse tider er en flaske antibac i vesken, og kanskje også et munnbind. Hold avstand til folk – spesielt dem som nyser og hoster.

© Getty Images

JA TAKK! Dette styrker immunforsvaret

Søvn 

Kroppen din trenger ro og hvile for å gjenoppbygge immunforsvaret, reparere celler og bli kvitt avfallsstoffer og hormoner. Det er når du sover at immunforsvaret for alvor oppgraderer sine systemer og gjør seg kampklart. Dette er grunnen til at søvnmangel får alvorlige konsekvenser og blant annet kan resultere i et immunsystem som fungerer vesentlig dårligere enn ellers. 

Mulighetene dine

Når den naturlige trettheten inntreffer, skjer det på grunnlag av en utskillelse av søvnhormonet melatonin. Produksjonen av søvnproteinet starter når det blir mørkt. Kunsten er å lytte til denne naturlige trettheten. Gjør ditt beste for å få den optimale søvnen, som er syv til åtte timer hver natt. 

Husk at kroppen er et vanedyr, og at søvnen din påvirkes av vanene dine. Derfor er det smart å legge seg og stå opp omtrent til samme tid hver dag i uken, inkludert helgene. Sliter du med å få til en god natts søvn, så husk å ta noen små mentale pauser i løpet av dagen. For eksempel en powernap eller 10–20 minutter meditasjon. 

D-vitamin 

Det finnes indikasjoner på at immunforsvaret ditt er avhengig av D-vitamin, og hvis du går tom for det, antas det at immunforsvaret ditt vil bli svekket. I tillegg er det funnet ut at T-celler ikke kan fungere uten D-vitamin. Vi kan si at D-vitamin aktiverer T-cellene. Dette er viktig fordi immunforsvaret bruker T-celler for å bekjempe bakterier, virus og kreft. Hvis D-vitamin ikke er til stede i blodet, kommer ikke T-cellene opp i stor nok kraft eller antall. På den måten er D-vitamin et slags batteri for T-cellene, og dermed avgjørende for immunforsvaret. Omvendt hjelper vitaminet også til å regulere immunforsvaret slik at det ikke angriper kroppen, og det er derfor også en beskyttelse mot autoimmune sykdommer. 

Mulighetene dine

Sollys er den klart største kilden til D-vitamin. I sommermånedene er 20 minutter i solen hver dag nok til å lade opp batteriene. Men du risikerer å gå tom for D-vitamin i vintermånedene. Av mat er fet fisk og egg gode kilder, men det skal en del til, og derfor kan det være praktisk å supplere med et kosttilskudd. 

Derfor bør du sjekke om du lider av D-vitaminmangel!

Isbading 

De kalde dråpene fra dusjen eller det kalde vannet i havet utløser en økt utskillelse av hvite blodlegemer. Det påvirker immunforsvaret ditt positivt, og sammen med en økning av antioksidanter blir kroppen din hjulpet til å styrke immunforsvaret. Kuldesjokket får også blodet til å samle seg rundt de indre organene, og når du er oppe fra vannet igjen, åpner alle blodkarene seg og blodet strømmer ut i hele kroppen. Derfor er isbading også bra for blodårene dine. Bonus er at den kalde skjelven samtidig frigjør en masse endorfiner, noe som løfter både overskuddet og humøret ditt. 

Mulighetene dine

En kald dusj er et flott sted å starte hvis du planlegger å bli en isbader. Dusjen omslutter ikke hele kroppen på samme måte som havet, og dermed har den mulighet til å venne seg til de kalde dråpene. Da kan du alliere deg med en god venn eller melde deg inn i en isbadeklubb, for som du vet er det ikke smart å hoppe i et iskaldt hav alene. 

Soneterapi 

Det er føttene dine som er i sentrum når du får soneterapi. Gjennom trykk og sirkulære bevegelser under føttene kan ubalanse i visse organer, muskler og ledd gjenopprettes. Behandlingen skal styrke kroppens motstandskraft, stimulere immunforsvaret og øke blodsirkulasjonen i organer, muskler og vev, noe som hjelper deg å bli kvitt avfallsprodukter. Hvis du sliter med forkjølelse eller ønsker å være i forkant av vinterens utfordringer, kan soneterapi sette i gang prosesser som støtter kroppens eget forsvar. 

Mulighetene dine

Oppsøk en terapeut og vær åpen om hva du ønsker å få ut av behandlingen. Det finnes ingen vitenskapelig dokumentasjon for denne anerkjente behandlingsformen, men mange terapeuter har erfaring med at det gjør en forskjell. Hvis du selv vil trykke og jobbe med sonene under føttene, finnes det flere gjør-det-selv-instruksjoner på nettet. 

Kilder: Iform.no, Rigshospitalet.dk, Aktivtraening.dk, Netdoktor.dk, Cancer.dk

© Getty Images

Gi immunforsvaret en opptur innenfra med ... 

God morgen 

Drikk te 

Lag en grønn te, som skiller seg fra svart te ved å ha et høyt innhold av polyfenoler, som fungerer som immunforsterkende antioksidanter. Tilføyer du sitron og fersk ingefær, jobber alle i samme retning, nemlig mot å gi immunforsvaret ditt beskyttelse mot forkjølelse og andre vinterplager. 

God formiddag 

Blend en smoothie 

Alle blå bær – solbær, bjørnebær, blåbær – inneholder mye antocyaniner, som er en aktiv antioksidant som utfører små mirakler for immunforsvaret ditt. Bær er i særklasse når det gjelder immunstimulerende stoffer. Fordi: De fleste av de sunne ingrediensene er i skallet, og siden bær har en stor overflate i forhold til det indre, er det en høy konsentrasjon av sunne innholdsstoffer. I tillegg kommer et høyt innhold av C- og E-vitamin, som også styrker immunforsvaret. Ha et par desiliter bær pluss et yoghurtprodukt (som fyller deg med immunstimulerte melkesyrebakterier – det vil si optimaliserer tarmfloraen, som er viktig for systemet) i blenderen, pluss litt banan for å søte, og vipps, så er den immunforsvarende smoothien klar! 

God kveld

Lag en power-suppe 

Suppe er supersmart! Det er billig, enkelt og raskt å lage, og hvis du putter mange av dine gode venner fra planteriket i kjelen, vil du også sørge for at det blir et kraftig løft for immunforsvaret ditt. Her er det ikke så mange regler, for du kan blande stort sett hva som helst. Brokkoli, hvitkål, jo mer kål, jo bedre. Vær raus med hvitløk, chili, ingefær og gurkemeie, som også styrker. Poteter jevner suppen din hvis du liker den litt fyldig. Se i grønnsaksskuffen din, smak til selv og sett sammen dine egne kraftsupper!

© Getty Images
© Getty Images

Og suppler eventuelt med kosttilskudd 

Multivitamin-mineralkompleks 

… gir mening når du er bekymret for om kostholdet ditt er variert nok. Vær obs på om kroppen egentlig får det den trenger for å kunne danne stoffene som trengs for å beskytte deg mot en infeksjon. 

C-vitamin 

… er et spesielt viktig bidrag til et normalt fungerende immunforsvar, men om det faktisk kan lindre eller redusere eksempelvis en forkjølelse, hvis du allerede har blitt angrepet, vites ikke med sikkerhet. Faktum er imidlertid at du ikke danner vitaminet selv og har bruk for en daglig tilførsel. Vitaminet tas lett opp i kroppen, og skilles ut med urinen, slik at du ikke kan få for mye. Et tilskudd kan være et alternativ i perioder der immunforsvaret ditt er under ekstra press. 

D-vitamin 

… er et hormonlignende, fettoppløselig vitamin, som betyr at fett må være til stede for at vitaminet skal tas opp i kroppen. Blant annet er vitaminet viktig for deler av immunforsvaret og flere av dets celler, som T-cellene.

C-immun fra New Nordic er en høydosetablett med 800 mg C-vitamin. 249 kr for 180 tabletter.

Longo Vital Classic er en vitamintablett med litt ekstra, fordi den både inneholder en lang rekke viktige vitaminer og seks utvalgte urter, som samlet sett vedlikeholder immunsystemet. 399 kr for 220 tabletter. 

D-Pearls fra Pharma Nord styrker immunforsvaret og gir vedlikehold til skjelettet og en normal muskelfunksjon. D-Pearls er lette å svelge, med 80 mikrogram D3-vitamin i hver lille kapsel. D-vitaminet er oppløst i kaldpresset olivenolje. 219 kr for 120 kapsler.

Seneste

Kanskje er du også interessert i...