kollagen for huden
© Getty Images

Spis deg til mer kollagen!

Huden din kvitterer med å stråle når du spiser sunt. Og kollagen er sunt for huden. Så styrk huden ved å fokusere på mer kollagen i maten din.

27. august 2020 av Gitte Høj
kollagen i mat

SUPPE som er kokt på bein er en god kilde til næringsstoffer og kollagen

© Getty Images

Gjør som mormor 

Mormor og kvinnene i hennes generasjon gjorde det helt hud-riktige når de i timevis kokte suppe på bein. Denne formen for suppe er nemlig fylt med næringsstoffer og kollagen. Og i 2020 har denne bein-suppen fått sin renessanse fordi det begynner å gå opp for stadig flere av oss at dette proteinet har mye å by på. 

Huden din trenger kollagen 

Kollagen er det vanligste proteinet i bindevevet ditt, og finnes spesielt i hud, brusk, sener, leddbånd og knokler. Det virker styrkende. Kollagen holder huden tett og spenstig. Fakta er at med alderen begynner du å danne mindre kollagen, og du kan merke at huden forandrer seg, den blir både rynkete og tørr. Er du i eller rundt overgangsalderen er du spesielt utsatt når det gjelder tap av kollagen. Det er derfor fornuftig å få flere byggesteiner i kostholdet. Ved å tilføre kollagen blir huden flinkere til å danne kollagen selv, og også til å bremse nedbrytningen som oppstår med alderen. 

Gjør hele kroppen sterkere 

Kollagen fungerer også gunstig for mange andre deler av kroppen. Det kan for eksempel ta litt av smertene i leddene dine, gi deg mer bevegelighet, øke dannelsen av nytt beinvev og sikre bedre bevaring av muskelvev. Også hår og negler blir sterkere og vokser raskere av kollagen. Dermed er det flere fordeler ved å fokusere på kollagen i kostholdet ditt. 

Hva er egentlig kollagenmat?

Det er faktisk ikke så komplisert som man skulle tro. Les bare her: 

Fisk og skalldyr 

Stort sett alt i fisk inneholder kollagen, og poenget er at man i størst mulig grad blir vant til å spise og /eller bruke rubb og stubb fra fisken. Det er enkelt når det handler om de små fiskene som sardiner og ansjos som du spiser hele. Skinn, hode, hale, finne og skjelett – alt inneholder kollagen. Spis alt du kan av fisk og skalldyr. For eksempel kan skinnet på fisken stekes sprøtt. 

Og bruk gjerne restene i en fiskesuppe eller til fiskefond. Og merk deg at en blekksprut er den rene kollagen-gaven. Det er ganske enkelt kollagen i alle spiselige deler. 

Kjøtt og fjærkre 

De kollagenrike delene av både kjøtt og fugl er vanligvis de med bein, hud og sener, de delene du som oftest hopper over. For eksempel skank og bog av de firbeinte og lår og vinger fra fjærkre. Så kanskje tiden er moden for å tenke litt annerledes, og ikke alltid gå for de samme delene som for eksempel mørbrad fra de firbeinte og brystfilet av fugl. 

De kollagenrike delene krever ofte en litt annen og mer tidkrevende tilberedning, og kan derfor være nærliggende å prøve i helgen. 

kollagen i mat

SPIS alt du kan av fisk og skalldyr

© Getty Images

Nå også som kosttilskudd

Det finnes kapsler som inneholder kollagen og kollagenpulver. Hvis du velger kollagenpulver, er det tilgjengelig uten smak, og derfor kan du løse det opp i vann, juice eller til og med kaffe og te, fordi pulveret er varmebestandig. Det smarte med å putte det i juice er at du i samme munnfull får i deg vitamin C, noe som forsterker effekten. Anbefalingene er 5 gram hvis du tar kollagen for å forhindre eller vedlikeholde, men du kan øke dosen til 10 gram hvis du trenger å bruke det mer behandlende. For eksempel hvis du har veldig tørr hud. 

De seneste årene har det vært debatt om hvorvidt kollagenpulver har en reell virkning. Noen forskningsrapporter sier det virker, mens andre sier at kroppen ikke kan oppta nok kollagen gjennom pulver til at det kan ha en reell effekt på huden.

Seneste

Kanskje er du også interessert i...