© Victoria Tomaschko

Zoë Beck: - Jeg er inspirert av problemer i samfunnet

Hun formidler en fremtidig hverdag som med rette skremmer oss. Møt den prisbelønte tyske forfatteren som endelig kommer ut på norsk.

29. oktober 2021 av Gunnhild Bjørnsti

Zoë Beck

Alder: 46 år. 

Bor: I Berlin. 

Yrke: Forfatter, tv-manusforfatter, oversetter og forlegger. Aktiv med forlaget CulturBooks, kvinnenettverket Herland og #verlagegegenrechts 

Sosiale medier: @beck_zoe (Instagram) Facebook: facebook.com/zoebeck75 

forfatter

FREMTIDSHÅP: – Jeg håper teknologien kan stoppe klimaendringene og gjøre verden til et mye bedre sted for oss alle, sier den populære tyske forfatteren. Foto: Anette Göttlicher

© Anette Goettlicher

Gratulerer med utmerkelsen German Crime Fiction Prize First Place for «Paradise City» i 2020. Hva betyr denne prisen for deg? 

– Det er en stor ære, selvfølgelig! Den står virkelig høyt i kurs. Jeg fikk allerede denne prisen for romanen «Schwarzblende» for noen år siden. 

«Paradisbyen» oppnådde enorm popularitet, hva tror du er grunnen? 

– Jeg har ingen anelse, egentlig. Kanskje interessen kommer av at noen av temaene berørte leserne? Kanskje fremtidsscenariet jeg har beskrevet, også virker truende på den nære fremtiden? Jeg var egentlig bekymret i begynnelsen for at historien var for nær vår virkelighet, men den slo an på noen strenger, virker det som.

Hovedtemaet om teknologiens påvirkning fascinerer. Hva var utgangspunktet ditt for denne boken? 

– Flere ideer førte til hovedtemaet. Jeg spurte meg selv: hva om folk ikke bryr seg om sannheten lenger, hva om de er villige til å godta sukkerbelagte løgner fra regjeringen? Og hva slags samfunn ville det bli? 

I denne boken har man hatt 3–4 generasjoner med sykdom, død og klimakrise, og folk er glade for at livet akkurat nå er fredelig, enkelt og stille. De har alt de trenger og vil ikke bekymre seg. Det viktigste er at de er sunne og friske. Derfor er de villige til å godta mye, så lenge de føler seg glade. Falske nyheter er ingenting å hisse seg opp for. Hvorfor skal man gidde å bry seg – så lenge nyhetene offisielt er gode. For å få et fungerende samfunn trenger riktignok regjeringen noe å gjøre business på, og data er tidens gull. Og folk deler gjerne helsedataene sine. De er ikke klar over hvilken frihet de mister, og jeg antar at de ikke bryr seg så lenge de er lykkelige og friske på toppen.

Er din intensjon å vekke oss om utfordringene med moderne teknologi og miljø? 

– Nei, jeg stiller bare spørsmålene. Hvor langt er vi som mennesker villige til å gå, hvor mye teknologi ønsker vi i våre liv, hva kan vi gjøre med de innsamlede dataene, hva er fordelene og ulempene? Jeg tror ikke det finnes bare ett svar, livet er for komplekst. 

Er fremtiden skummel, kald og umenneskelig? 

– Absolutt ikke. Jeg tror det vil bli mange forbedringer for både hverdagen og vår helse. Vi trenger bare å være klar over hva det er vi skaper, og hvilke konsekvenser valgene medfører.

Du er optimistisk til ny teknologi? 

– Jeg håper at teknologien kan stoppe klimaendringene og gjøre verden til et mye bedre sted for oss alle. Uten sult, uten krig, uten lidelse. Jeg vil at denne verden skal være et langt mindre giftig sted. Jeg så på Star Trek som barn, og ble fascinert av konseptet om en verden uten nasjoner og uten behov for penger. Problemer som matmangel var løst, det var teknologiske svar på helsespørsmål, og erstatninger for fossilt brensel. I hjertet er jeg en «trekkie». Jeg vil ha universell fred og fri tilgang til teknologi som gjør universet vårt til et bedre sted å leve. 

Hvordan tror du teknologien påvirker våre liv? 

– Egentlig er jeg ganske positiv og åpen. Jeg er alltid nysgjerrig på hva som er mulig og hva som kommer til å skje videre. Vi må likevel huske på alle de nye spørsmålene og ansvaret som oppstår med ny teknologi.

forfatter

RØD TRÅD: – Alt som skjer rundt meg , svarer Zoë Beck på spørsmål om den røde tråden i romanene hennes. Foto: Victoria Tomaschko

© Victoria Tomaschko

Er du en tech-nerd? 

– Jeg er interessert i ny teknologi, men vil ikke akkurat kalle meg en nerd. Når jeg trenger å oppdatere meg, vet jeg hvem jeg skal spørre, jeg kjenner mange nerder. 

– Og teknologi er ekstremt nyttig når det gjelder arbeidet mitt, når jeg utforsker, når jeg vil ha raske løsninger på problemer, eller hurtige svar på spørsmål som dukker opp. Jeg bruker ofte teknologi, med nysgjerrighet og med glede! 

Hvilket utstyr er viktig for skrivingen? 

– Jeg skriver på en Lenovo ThinkPad hjemme, og på reise har jeg en Lenovo IdeaPad Flex Laptop. Jeg har en stor, rask og høyteknologisk smarttelefon, slik at jeg kan utføre alt jeg har behov for når jeg er uten pc. Mine brukte datamaskiner og telefoner gir jeg videre til folk som ikke har råd til å kjøpe nye gadgets.

Hvorfor valgte du tittelen «Paradisbyen», eller «Paradise City» som originalutgaven heter? 

– Jeg bestemte meg for å se igjennom musikksamlingen min fordi jeg tidligere syntes det var inspirerende å se på sang- og albumtitler. Da jeg kom til «Paradise City» av Guns N’ Roses, tenkte jeg: Ok, kanskje det virket litt dumt eller for åpenbart, men hvorfor ikke spørre forlaget? Og de svarte umiddelbart: «Åh, wow, ja, den tittelen blir det!» 

Hva slags politisk system råder i bokens verden? 

– Jeg vil si at det er veldig likt det som skjer i stater som Russland, bare at det virker tilsynelatende mye hyggeligere. 

Hovedpersonen, Liina, hvordan vil du beskrive henne? 

– Hun holder seg veldig mye for seg selv. Hun må passe på hjertet sitt, av mange forskjellige årsaker, og prøver å stålsette seg. Mot hva? Vel, selve livet, sannsynligvis. 

Har kvinner et spesielt ansvar i vår tid? 

– Både kvinner og menn har ansvar for å finne nye strukturer, nye måter for å komme oss ut av dette rotet vi alle befinner oss i. De strukturene som menn har bygget opp i løpet av de siste århundrene, har mislyktes dramatisk, det finnes ingen annen måte enn å si som det er.

Du er en av grunnleggerne av det feministiske forfatternettverket «Herland». Fortell om ditt engasjement for kvinnelige forfattere? 

– Vi snakker om penger, hvor mye vi får betalt og hva våre mannlige kollegaer får. Vi snakker om sexisme i litterære tekster og på den litterære scenen. Vi prøver å endre måten kvinnelige forfattere blir oppfattet på. Vi teller kvinner på scenene, vi teller nominerte kvinner samt antall kvinner som mottar priser. Dessuten ønsker vi å øke bevisstheten rundt tema som: Hvorfor er det slik at alle de viktige litterære prisene gis til menn? Hvorfor er det så mange menn der oppe på scenen? Hvorfor nevnes bare menn når kritikere snakker om seriøs litteratur? Jeg kunne fortsette i det vide og det brede. For å sørge for at kvinner ikke blir oversett, må vi øke bevisstheten om at det ikke bare handler om menn.

Har du sett en endring i promoteringen av kvinnelige forfattere de siste årene? 

– Ja, ting blir bedre, sakte men sikkert. Men det er fortsatt en lang vei å gå. Jeg håper denne utviklingen ikke bare er en trend. 

Er det en rød tråd i romanene dine? 

– Sannsynligvis er det alt det som skjer rundt meg. Nemlig de temaene som interesserer meg mest, og hvordan de reflekteres av samfunnet og den verden jeg lever i.

Du skriver romaner, oversetter og er aktiv i viktige samfunnsspørsmål. Hvor henter du all din energi fra? 

– Jeg nyter faktisk alt jeg gjør, og jeg er overbevist om at de ulike områdene er de riktige for meg å bruke tid på. 

Når på dagen er du mest produktiv? Og har du et favorittrom å skrive i? 

– Jeg er et ekte nattmenneske. Jeg får ikke gjort så mye i dagslys, og jeg må være alene når jeg skriver. Så lenge jeg har et stille rom, min bærbare datamaskin, Wifi og en komfortabel sofa eller seng, fungerer jeg bra. 

Hva er dine kommende prosjekter? 

– Akkurat nå gjør jeg mye oversettelsesarbeid. For tiden oversetter jeg Amanda Lee Koes debutroman «Delayed Rays of a Star», hun er en forfatter fra Singapore. Når jeg ikke er i gang med oversettelser, funderer jeg på hva som blir det neste jeg skal skrive om...

bok paradisbyen

Om "Paradisbyen":

Tyskland i nær framtid. De store pandemiene har herjet hardt, og kysten mot nord står under vann. Befolkningen har samlet seg i Frankfurt am Main – en ny megaby hvor infrastrukturen fungerer perfekt. 

Hverdagen styres knirkefritt av algoritmer. En helseapp hjelper alle å ha det bra – så lenge de ikke stiller spørsmål. Paradisbyen, som lå flere uker på Tysklands bestselgerlister i 2020, er en fengslende thriller med et scenario som ikke er urealistisk. Mange av problemstillingene i Becks Tyskland hundre år frem, ser vi allerede klart konturene av i vår egen tid. 

Olivia Forlag, 349 kr

Du vil (garantert) også like

Kanskje er du også interessert i...