Slik lager du det beste utdrikningslaget
Med god planlegging kan årets utdrikningslag bli akkurat så vellykket som du håper. Her er de viktigste punktene.
Forloveren
Utdrikkingslaget er forloverens ansvar. Har du sagt ja til å være forlover, er dette en del av pakka. Du skal invitere og planlegge, sørge for betalinger, bestillinger og at alt av mat og drikke er på plass. Når det er sagt, er det lov å delegere. Men husk da på det gamle jungelordet: Jo flere kokker, jo mer søl. Gi oppgaver til folk som du vet har lyst til å bidra, og som er til å stole på. Smarte oppgaver å delegere bort er: Matlaging, transportering og bruk av lokaler.
Gjester
Hvem skal inviteres? Det bestemmer bruden, og det er en samtale brud og forlover må ta på forhånd. Det er smart å tenke at dette er en dag der folk har mulighet til å bli kjent med folk de skal feste med igjen i bryllupet. En pågående diskusjon går på om du skal invitere kjærester til kamerater av brudgommen – jenter som bruden ikke kjenner så godt, men som vil være invitert til bryllupet. Bruden er sjefen her, men det er lurt å begrense antallet folk.
Planlegging
Her er Facebook gull verdt. Som forlover lager du en gruppe eller et event, og kjør på. MEN: Ikke begynn diskusjonen med å spørre alle om når det passer. Lanser én dato og et visst rammeverk av en plan, og unngå å gi folk for mange valg. Vær åpen for innspill, men kjør en nokså diktatorisk stil, så gjør du deg selv en tjeneste. Det er umulig å tilfredsstille alle, og det er umulig å finne en dag alle kan.
Hvem er bruden?
Stilen på utdrikningslaget avgjøres helt klart av stilen på bruden. Når det er sagt, vil de aller, aller fleste utfordres på en eller annen måte når de drikkes ut. Men grensen for hva som er utfordrende varierer fra person til person. Utdritningslag er bare kjipt, men det er lov å pushe grensene bittelitt lengre enn komfortsonen.

Tidspunkt
Ikke legg denne dagen for nært opptil bryllupet. Og ikke begynn for tidlig på dagen, da blir bruden for tidlig drita for å få med seg slutten på kvelden.
Hvor En feil mange gjør, er å legge inn for mange stopp. Dette er også skummelt på grunn av værforbehold og slikt. Sørg for å ha en bunnsolid endeholdeplass for kalaset, der dere kan være så lenge dere ønsker og har god tilgang på mat og drikke. Hjemme hos en venninne er det lureste. Å dra med hele gjengen videre ut på byen etter dette er svært sjelden en god idé.
Overraskelsesmomentet
Noe av det meste styrete med hele opplegget er hvordan dere skal klare å lure bruden så hun ikke mistenker noe. Selvfølgelig er det kjempegøy å ta henne på senga, og det er verdt å legge ned en del energi i dette punktet. MEN: En kontrollfreakbridzilla har tentaklene ute, og lukter den minste lunte. Det er ikke lette å lure en dame som befinner seg i denne modusen. Det aller smarteste er en perfekt dekkoperasjon som innebærer at hun er helt sikker på at hun skal noe annet denne dagen. Barnevakt for en venninnes barn? Kjærestetur med forloveden? Viktig møte med bryllupslokalet? Ekstra prøving av brudekjolen?

Penger
Her sklir det fort ut, og tendensen viser stadig mer kostbare og ekstravagante arrangementer. For høy pris kan ekskludere noen gjester, og skaper generelt en uggen stemning. Ting som gjerne trekker opp prisen er kostbare aktiviteter, transport og mat (se egne punkter). Forsøk å inkludere så mye som mulig i prisen, så folk får følelsen av å få mye valuta for pengene. Bruk nettverket av damer i forskjellige bransjer for alt det er verdt: Har noen tilgang på gode dealer på lokaler, mat, drikkevarer, tjenester av forskjellig slag? Utnytt det!
Aktiviteter
Hva skal man finne på? Her er det lett å la seg rive med på prosjekter som fallskjermhopping, gokart, ekstravagante spa-ekspedisjoner og musikkvideoinnspillinger. Og alt dette er gøy! Men det blir fort dyrt. Aktiviteter som involverer alle, gir folk anledning til å bli kjent og ikke krever altfor mye styr, er å foretrekke. Som for eksempel:
Rebusløp med poster som handler om brudens liv og oppgaver på de forskjellige stoppene. Enten felles eller lagvis. Med god planlegging kan dere komme billig unna her.
Lag kalender med bruden som modell. Alle får i oppgave å style antrekk som viser forskjellige sider av hovedpersonen. Få en fotokyndig person til å knipse bilder. Dette blir også et supert minne fra dagen.
Gaveleken er en klassiker: Alle tar med en liten tullegave som bruden skal pakke opp og gjette hvem er fra, basert på en felles historie. Her kommer mye gøy fram i lyset!
Spill inn video med brudgommen der han svarer på spørsmål om forholdet deres, og la bruden gjette svaret hans før dere spiller av fasiten. Dette er både morsomt og rørende. «Beskriv deres første møte!», «hva er det mest irriterende hun gjør?», «hvilken kroppsdel liker du aller best ved henne?».

Mat og drikke
Sørg for å ha nok mat og drikke underveis. En løsning er at alle får utdelt sin egen «survival kit» med nøtter, vann, sjokolade og en liten knert Jäger. Kanskje også en lapp med en oppgave som skal løse underveis i løpet av dagen, som «spill inn en videohilsen fra en hott mann som ønsker bruden lykke til» eller liknende. Ha et stort og godt hovedmåltid med nok drikke på dagens endeholdeplass, gjerne hjemme hos noen der dere kan ha lagret mat på forhånd og også gjester har kunnet komme innom på forhånd for å plassere drikkevarer til kvelden.
Informasjon
Sørg for at alle vet hva som skal foregå (bortsett fra bruden, selvfølgelig), så folk har mulighet til å forberede seg med tanke på antrekk/skift/skotøy/snacks.
Transport
Sørg for bussbilletter til alle og bak inn eventuelle taxiutgifter i felleskostnadene, så dere ikke står og deler regningen på 15 når sjåføren skal betales. Det aller beste er å betale en bekjent noen kroner for å kjøre minibuss hele dagen, eller til avtalte tider.
Minne fra dagen
Sørg for at noen tar bilder underveis, og lag et album fra dagen. Det er gjort i en fei på internett, og blir et fint minne fra brudens siste fyllekalas som ugift kvinne.
