ansiktsmassasje
Ansiktsmassasje: © Istock

3 massasjeøvelser for ansiktet

Se våre tre enkle massasjeøvelser for ansiktet som skal dempe poser under øynene, myke opp linjene i pannen og gi mer glød til huden.

14. august 2018 av Maria Rothmar

Vi kan jo jukse oss til litt glød i kinnene med highlighter og blush. Men en god og målrettet massasje av ansiktshuden kan også gjøre små underverk. Eller som Marie Louise von Sperling sier: – Massasje av huden gir ikke store strukturelle forandringer i huden, men det skader heller ikke huden. Når du smører deg inn med kremer eller ­vasker ansiktet, ­masserer du også huden. Det kan føles godt og gir økt velvære, og gir ofte litt ekstra glød i kinnene.

Under ser du tre enkle massasjeøvelser for ansiktet som skal dempe poser under øynene, myke opp linjene i pannen og gi mer glød.

poser under øynene
Øvelse 1: Demp poser under øynene


1. Demp poser under øynene


  • Ta litt øyekrem på spissen av pekefingrene.
  • Start ved øyekroken, og la finger­tuppene følge brynsbenet, rett under øyebrynet, med et lett trykk.
  • Når du kommer til øyets ytterste kant –følg benet under øyet på samme måte, til du når øye­kroken igen.
  • Gjenta 8 ganger. Du kan gjerne øke trykket noe etterhvert.
rynker panne
Øvelse 2: Myk opp pannelinjene

2. Myk opp pannelinjene


  • Plasser tommelfingrene rett over tinningen.
  • La peke-, lang- og ring­fingre møtes mellom brynene, og bruk dem til å massere pannen i små sirkelbevegelser.
  • Massasjen skal gå oppover og utover.
  • Masser i 1 minutt.
glød ansikt
Øvelse 3: Få fart på gløden

3. Få fart på gløden i ansiktet


  • Sett peke- og langfingrene rett under kinnbena, rett ved munnen din.
  • Bruk fingertuppene til å skyve den bløte delen av ­kinnene oppover. Fortsett langs hele kinnbenet, til du når hårfestet.
  • Gjenta 10 ganger. Ikke vær redd for å ta i litt.

Kanskje er du også interessert i...