Matilda Norberg
Alder: 36 år.
Bor: Osterøy, kommer fra Skellefteå i Sverige.
Bakgrunn: Mastergrad i Fashion Knitwear Design fra Royal College of Art i London.
Aktuell: Er sjefdesigner hos Oleana i Ytre Arna utenfor Bergen. Etter at Norberg tok over det kreative lederskapet ved Oleana, retter fabrikken seg nå mot yngre kunder – der hovedfokus er moderne kunst og design.

INSPIRERT AV NATUREN: Oleanas sjefdesigner, Matilda Norberg, finner inspirasjon rett utenfor stueveggen.
© Birthe B. GravendeelI fjor vår fikk Matilda nok av å se på en skjerm, sitte på hjemmekontor og samle inspirasjon, uten å kunne reise eller besøke kunstutstillinger. Hun bestemte seg for å gå ut i naturen, og begynne å samle inn vårens første vekster. Mens vi andre tenkte på korona, jobbet Matilda målbevisst mot våren 2022. I skogen utenfor huset sitt på Osterøy, plukket hun massevis av skogstjerner og presset dem i et herbarium. Også hennes fem år gamle datter fikk være med. Kolleksjonen fikk navnet «Herbaria», med «power pressure botanics» som undertittel. For da hun så på blomstene som hun hadde presset, fikk inspirasjonen en mer poetisk dimensjon i tillegg. Hun dro paralleller til sin egen livsstil og mange andre kvinner i samme livssituasjon. Med mange krav, til karriere og ønsket om å prioritere barn, partner – og det å ta vare på seg selv, blir presset ofte stort.
– En kan havne i en skvis, føle seg endimensjonal, platt og fastklistret, sier Matilda langsomt. Så livner hun til:
– Men, høyt press gir også mye kraft og styrke – som kan være en ressurs og et middel til å ta deg dit du vil!
Som skaper av strikkeplagg må Matilda ha mot til å ta tøffe designbeslutninger daglig.

FRA NATUREN: Årets mønstre er hentet fra naturen rundt huset til Matilda.
© Birthe B. GravendeelI starten var hun opptatt av å finne ut av hva som var Oleanas «DNA». Å ta over design-stafettpinnen etter Solveig Hisdal, som kreerte strikkeklær i ca. 20 år, var ikke lett – i en moteverden der trendene skifter ofte. Matilda valgte å gå videre med blomster som et av Oleanas motiver.
– Hver sesong finner vi nye tilnærmingsmåter. Og blomster blir heldigvis aldri umoderne, forklarer hun og ler litt mens hun peker på dataskjermen, der vi får et glimt av hennes kreasjoner for våren 2023. At Matilda har blikk for hvilke trender som rører seg i tiden, kommer tydelig til uttrykk i de nyskapende plaggene hun designer.
Siden Oleana startet opp i 1992, har de vært spesielt sterke på strikkejakker, men nå er fokuset å lage helhetlige garderober for urbane kvinner – som trives med å ha på seg strikkeplagg på jobb. Og i selskap.
Oleana selger flest plagg i Norge, og salget går godt også ellers i Europa. At dressjakker nå blir laget som et strikket statmentplagg, er et resultat av tilbakemeldinger fra kunder i Tyskland.

KREATIV: Matildas skaperkraft er sterk – og det jobbes med nye kolleksjoner hele tiden.
© Birthe B. GravendeelDe fleste hjem og arbeidsplasser er godt oppvarmet, så tykke strikkeplagg er noe man helst bruker når en er ute.
– Når plaggene skal brukes innendørs, velger dere garn spesialtilpasset for inneklima?
– Ja. Vi har hatt det samme garnet i snart 20 år. Vi får det levert fra en fabrikk i Italia, og kombinasjonen vi har valgt med 75 prosent merinoull og 25 prosent silke, er svært god. Vi vet at tråden er den beste kvaliteten som er å oppdrive, forklarer Matilda – og legger til at de har opplevd at kunder som har hatt en jakke i 20 år, kommer til fabrikken og spør om den kan repareres. For kvaliteten på en Oleana-jakke er så godt som uslitelig.
Når Matilda skal designe klær, synes hun det er en stor fordel å få jobbe i de samme lokalene som programmererne. Den bunnsolide strikkefabrikken er bygget opp over tre romslige etasjer der 3500 kvadratmeter er fylt opp av en imponerende maskinpark – med det nyeste innen strikkemaskin-teknologi.
– Noen ganger kan jeg få ferdig et nytt plagg på bare noen timer. Når avstanden til de som produserer er så kort, kan jeg gå ned og snakke med de som er eksperter på programmering. Skal plaggene bli funksjonelle, må vi som jobber på fabrikken finne ut hvilke løsninger som finnes. Og det blir best når vi gjør det sammen, forklarer hun.

FARGEPALETT: Oleanas fargepalett er ikke til å ta feil av.
© Birthe B. GravendeelSom sjefdesigner er Matilda veldig nøye på å holde en hånd over hele produksjonen. Så når kolleksjonen skal fotograferes, for eksempel i Oslo, er hun med på det også.
Som kreativ leder overlater hun ingenting til tilfeldighetene.
Å få det rette uttrykket som hun har «inni seg» – overført til ferdige modellbilder, er ikke så enkelt når både lys, omgivelser og modeller må holdes stramt i tømmene for å skape den rette looken.
Matilda utdannet seg i Stockholm og London, der hun fikk god kunnskap om hvordan hun kunne la seg inspirere av moderne kunst. For hun ser hele tiden fremover.
– Hva var det viktigste du lærte?
– At en er nødt til å stole på intuisjonen sin og at en sakte, men sikkert må bygge opp sitt eget omdømme. Å lære seg å ta inn og tolke, og ha tro på at en har grep om hvilke trender som kundene vil like. For det er jo kundenes tilbakemeldinger som avgjør om det en lager, selger og har livets rett, forklarer hun.
– Å designe klær kan ofte være ensomt, så man må ha klokkertro på at man er sterk i seg selv.
Tidligere har hun blant annet jobbet for det danske motemerket Henrik Vibskov.

FULLSTENDIG KOLLEKSJON: Seongens Herbia-kolleksjon byr på hele strikkeantrekk.
© Birthe B. GravendeelAt hun har et godt grep om å lage klær, fikk hun også «bevis» for da Nasjonalmuseet valgte å gå til innkjøp av «Best bud»-kjolen og «Soft may»-kåpen fra høst- og vinterkolleksjonen 2019.
I vårens Herbaria-kolleksjon kan man se helhetlige antrekk, blant annet et vevet skjørt. Stoffet blir produsert i Østerrike, mens selve syingen skjer på fabrikken i Ytre Arna.
– Også dere er storforbrukere av Teams?
– Ja, vi er helt avhengige av å kunne samarbeide tett med produsenter som leverer varer til oss, så vi bruker mye telefon og Teams.
I Bergen er det mange som kjøper Oleana-pulsvarmere som vertinnegave hvis de skal i dameselskap.
– Hender det at også du tar med pulsvarmere? Matilda ler.
– Nei, jeg går nok ikke i så mange dameselskap, men om jeg skal ta med noe, tar jeg med strikkede munnbind. Det pleier å bli godt mottatt, smiler hun. Av og til strikker hun også småplagg til datteren, når hun kommer hjem etter jobb. Men da etter mønster – som alle oss andre.