Helt siden sekstitallet har vi skapt en ungdomskultus i motebransjen, sier svenske Birgitta Kriisin og fnyser foraktfullt. Hun er i Oslo for å prøve plaggene hun skal bære under BvBs visning og for å signere kontrakt med det anerkjente modellbyrået TEAM Models.
– Men som 67-åring med et helt liv i motebransjen bak meg, har jeg også vært med på å opprettholde og formidle den ungdomskultusen vi fortsatt lever under, men nå kommer det endelig en motreaksjon, mener Birgitta som har drevet mange eksklusive motebutikker, vært innkjøper for større kjeder og nå driver sin egen vintage-boutique i Stockholm.

– Folk begynner å bli lei stereotypene, tror Birgitta Kriisin.
© Xenia VillafrancaUsynlige, voksne kvinner
Hun mener at denne ungdomskultusen har ført til at særlig kvinner fra 40 og oppover er blitt usynlige.
– For alt og alle, ikke bare for menn, det er ikke det jeg snakker om nå. Vi er blitt usynlige på arbeidsplassene, i reklamen, i selve livet. Det finner ikke voksne kvinner seg lenger i. Det er nye tider nå. Old is the new black.
– Vi blir jo eldre og eldre i dag og gamle mennesker har mer og mer penger. De slutter ikke å konsumere slik min mormors generasjon gjorde da hun fylte femti. At modellbyråer og motemagasiner nå vil ha med meg og andre eldre personligheter, er en veldig frigjørende motvekt til ungdomskultusen, mener hun.
Det er ifølge Birgitta veldig ubehagelig å måtte leve på jorden som en del av en kjempestor befolkningsgruppe som er usynlig, som ikke får være med.
– Jeg er 161 cm høy, halvfet og har et helt normalt utseende. Sånn sett skiller jeg meg fortsatt ut fra andre eldre modeller som frontes nå. De fleste av dem er fortsatt tidligere supermodeller på 180 cm med overjordisk vakre ansikter, ler hun.
Men folk begynner å bli lei stereotypene, de vil ha mer av ekte vare, tror Birgitta.

– Vi er blitt usynlige på arbeidsplassene, i reklamen, i selve livet. Det finner ikke voksne kvinner seg lenger i. Det er nye tider nå, sier modellen Birgitta Kriisin,
© Xenia Villafranca– Voksne kvinner har lært meg så mye
Og skal vi dømme etter fem uker, fire verdensbyer og hundrevis av motevisninger, ble det under presentasjonen av årets høstkolleksjoner i mars i år, raskt klart at Birgitta har rett og at det er en ny trend i emning.
I New York, London, Milano og Paris, brukte designerne et mye bredere spekter av modeller enn de tidligere har gjort på catwalken. Visningene av årets høstkolleksjoner representerte første gang i historien at hvert eneste moteshow i verdensmetropolen New York hadde med minst én modell som ikke var hvit.
Plus-size-modeller var også med i flere av showene, inkludert H&M, Prabal Gurung og Michael Kors. Jacobs hadde også med transkjønnede modeller i sitt show, men enda mer oppsikt vakte det altså at Tome, Creatures of the Wind og Simone Rocha og flere med dem, inkluderte modeller over 70 år i sine show.
– Voksne kvinner er jo både en ekstremt sterk kundegruppe og målgruppe, sier Kjell Nordström, mannen bak det norske designmerket Baron von Bulldog, eller BvB som det heter forkortet.
– Men noe langt viktigere når det kommer til eldre kvinner, og som jeg også har oppdaget i arbeidet med denne kolleksjonen, er hvor utrolig mye mer gøy det har vært å jobbe med voksne damer enn unge modeller. Voksne, modne kvinner har så mye mer kul input å gi tilbake til en designer om hvordan en kvinnekropp faktisk ser ut, hva man vil fremheve og hva man ikke vil fremheve. De har lært meg så mye. Jeg har nok aldri hatt det så gøy i arbeidet med tidligere kolleksjoner som jeg har hatt med denne, forteller han.

– Vi må lage klær som passer på kvinnene. Med denne kolleksjonen vil jeg vise hva mangfold faktisk betyr, sier designeren Baron Von Bulldog, alias Kjell Nordström.
© Xenia VillafrancaAlle kvinner er vakre
BvBs nye kolleksjon heter Black Rose og bygger i sin helhet på «den lille sorte».
– Black Rose by BvB er en kolleksjon som er bygget over konseptet med «den lille sorte» som et klassisk plagg. Dette er en kolleksjon som skal kunne vare i årevis med små justeringer. Den lille sorte er et helårsplagg og hører ikke til en bestemt sesong. Jeg har rett og slett skrotet hele det gamle prinsippet om høst, vår og vinter, sier Nordström.
Designerens grunntanke bak kolleksjonen er at alle kvinner er vakre.
– Jeg har hatt 25 kvinnelige muser og inspirasjonskilder i arbeidet med denne kolleksjonen. Alle skal gå på catwalken nå i august. Det er alt fra frodige kvinner til høye, tynne kvinner, gamle kvinner og unge kvinner og selvfølgelig også transkvinner. Jeg har med tre generasjoner med både bestemor, mor og datter på catwalken.
Han mener designerne må begynne å tenke annerledes, at det ikke er kvinnene sin feil når klærne ikke passer.
– Vi må lage klær som passer på kvinnene. Med denne kolleksjonen vil jeg vise hva mangfold faktisk betyr. Jeg har selv rukket å bli 54, og man blir faktisk smartere med årene, ler han.

Catwalken og motebildet blirmer variert med både unge og eldre modeller. Her ser vi modellene Birgitta Kriisin, Isabel Ødegård & Bianca Ødegård/TEAM Models.
© Pål LaukliMer individuelle enn tidligere
– Så skulle jeg først gjøre min første damekolleksjon, så skulle den være for ekte kvinner og ikke bare ungjenter, slår han fast.
Det er også et miljøperspektiv i denne kolleksjonen fordi disse basisplaggene er designet for å vare lenge.
– Med Black Rose by BvB skal du også kunne komme til vårt atelier, møte mine sydamer som tar vare på deg, hører på dine ønsker, rettleder, tar mål og kommer opp med et design spesiallaget i samarbeid med deg og dine behov som er klassisk, personlig og versatilt. Den lille sorte kan brukes til så mange anledninger, og ikke trenger den å være så liten heller, ler han og drar frem en enorm silkekaftan med slep langt ned i gulvet.
– Når jeg sier at alle kvinner er vakre, så mener jeg det faktisk. Ofte brukes et sånt utsagn på en måte som om man liksom skal ta seg litt av svakerestilte kvinner. Sånn ser ikke jeg det i det hele tatt, snarere tvert imot! Man kan være så ung og pen og slank og høy som man bare vil, men har man ikke personlighet, er man ikke attraktiv, sier han og fortsetter:
– Heldigvis har det skjedd en utvikling i samfunnet der vi nå er kommet dithen at vi tillater oss å være mye mer individuelle. Tidligere generasjoners godt voksne kvinner var mye mer underlagt trange ungdomsidealer for skjønnhet og mote enn de er i dag.

– Jeg har nok aldri hatt det så gøy i arbeidet med tidligere kolleksjoner som jeg har hatt med denne, sier Kjell Nordström.
© Xenia VillafrancaLei av stereotypene
Han mener at det vi ser begynnelsen på nå, er en motreaksjon til «holde-seg-ung-for-enhver-pris-industrien».
– For ti år siden var det kanskje ok i større kretser å sprøyte inn masse botox, ta ansiktsløftning og legge inn silikon. Men nå er folk i ferd med å gjennomskue hvor kjedelige slike idealer er. De er rett og slett i ferd med å gå lei av stereotypene, tror Nordström, som tror folk søker etter noe annet, mer og ekte.
– Det å være menneske er ikke å være en sjablong. Jeg tenker at hvis man lar sin personlighet lyse gjennom, er det noe av det mest attraktive man kan gjøre, og da kan du se ut på hvilken måte som helst. Mote er for folk uten personlig stil. Man skal bruke klær til å understreke sin personlighet og stil. Det er du som skal bære plagget og ikke plagget som skal bære deg!