© tara.no

10 stylingtips for et stressfritt hjem

Få bedre søvn, lettere humør og mindre stress med disse enkle og billige grepene.

13. august 2016 av Maria Aavatsmark

Visste du at rot og uorden hjemme kan være en underliggende stressfaktor?

Det er ikke så mye som skal til for å gjøre hjemmet ditt et avslappende og harmonisk sted. Med noen enkle og billige interiørtips kan du oppnå mindre stress, bedre humør og bedre søvn.  

I gangen

1. Lag et positivt fokus-punkt. Det første du ser når du kommer hjem bør være noe som gjør deg glad, enten det er et kunstverk, et familiebilde, en vase med blomster eller et suvernir som betyr noe for deg, sier Stephanie Roberts, forfatter av boekn «Fast Feng Shui: 9 Simple Principles for Transforming Your Life by Energizing Your Home», til prevention.com. - Et vakkert førsteinntrykk reduserer stress umiddelbart.

2. Rydd i daglig rot og avfall. Hvis det ligger gamle aviser klar til kasting, og poser med tomflasker du planlegger å pante, i gangen, vil du tenke plikter fremfor avslapping. Stabler og rot ved inngangen gir et inntrykk av at det venter mer kaos inne, og hvem blir ikke stressa av det? 

- Ha et angitt sted for alle ting som skal inn og ut av huset ditt, sier den New Jersey -baserte interiørarkitekten Paige Rien. Hun anbefaler to pene beholdere ved inngangsdøren som midlertidig kan huse ting som skal kastes og ting som er på veg inn. 

I stuen

3. Frigjør plass. Angst og stress bygger seg opp i overfylte rom. For å få rommet til å virke større og mindre trangt, spør deg selv om du virkelig trenger alle småbordene og pyntegjenstandene. Rydd vekk alt overflødig. Ved å male et bord eller en bokhylle i samme farge som veggen bak, vil gjenstanden ”forsvinne” mer i bakgrunnen. Å male veggene i hvite eller lyse farger gjør også at rommet føles større og luftigere.

4. Lys opp punkter, ikke hele rommet. - Sterkt taklys kan gjøre det vanskelig å roe ned etter en stressende dag, sier psykolog Katherine Grace Morris. Bruk spot-belysning der du trenger lys, som i sofakroken og ved lesestolen, og sett dimmer på taklyset.

5. Gjør det fremkommelig. Hvis du vanskelig klarer å komme deg ned i godstolen uten å slå kneet inn i salongbordet, eller hvis veien fra sofaen til døren er sperret, er det på tide å omorganisere. - Bevegelseshindringer skaper stress og angst, for ikke å glemme risiko for en forstuet stortå, sier Roberts.

Les også: Her er ryddesystemet som fungerer!

På soverommet

8. Bruk behagelige nyanser. Generelt opplever vi kjølige nyanser av grønt, blått og naturtoner som mer avslappende, fordi de minner oss om naturen, ifølge fargeekspert Leatrice Eiseman. Hvis du ikke er klar for å male om soverommet, kan du gå til innkjøp av tilbehør, som puter, lampeskjermer eller sengetrekk i rolige farger.

9. Fjern elektronikken. TV og pc har ingenting på soverommet å gjøre hvis du ønsker bedre søvn. Lyset fra disse gjenstandene signaliserer ikke bare til hjernen at den skal holde seg våken, men de øker stresshormonene dine. Hvis du absolutt må ha disse gjenstandene på soverommet anbefaler Rien at de oppbevares i skap, som kan lukkes.

10. Gi liv til fantasiene dine. Hva er paradis for deg? Hvis det er en tropisk øy, kan du tilføye sand- og sjønyanser og tropiske elementer i tepper og puter. Foretrekker du en tømmerhytte på fjellet? Hent inn farger, teksturer og tilbehør som bringer tankene dine dit.

Les også: Stress er hudens fiende.

Test: Hva sier hjemmet ditt om deg?

Seneste

Kanskje er du også interessert i...