kvinne styrketrening
Gi meg styrke:

Det er mange gode grunner til å drive med styrketrening, blant annet får du høyere forbrenning!

© Getty Images

Matcher din styrke din alder?

Ta testen vår og sjekk om du klarer så mange øvelser som du bør for din alder!

27. august 2018 av Gitte Høj

Behold muskelmassen din

Muskelmassen reduseres med alderen, men det er aldri for sent å bli sterkere. Hos de fleste er muskelmassen på topp i 20-årene, og så minsker den gradvis med 30 prosent frem til 80-årsalderen. Det er den barske og målbare sannhet om muskler og styrke hos oss kvinner. 

Styrketrening er den viktigste treningen du gjør! 

øvelser for å bli sterk
Pass på musklene dine:

Etterhvert som vi blir eldre reduseres muskelmassen, og styrkeøvelser er med på å bevare det slik at vi kan holde oss friske og raske lengre.

© Getty Images

Mindre muskelkraft

Det at muskelmassen reduseres betyr at funksjonsevnen også blir nedsatt. Det kan bli vanskelig å gjøre ting du tidligere klarte uten å tenke på det. For eksempel å reise deg fort opp, å løfte og bære tunge ting og det å unngå å falle.

Dessuten skjer det en rekke forandringer i muskulaturen rundt 50-årsalderen – nærmere bestemt i sammensetningen og mengden av raske og langsomme muskelfibre. De raske muskelfibrene brukes spesielt ved eksplosive bevegelser, for eksempel hvis du holder på å falle. De langsomme muskelfibrene brukes hvis muskelen skal arbeide over lang tid. Når du med alderen får færre muskelfibre, blir også muskelen mindre og gir mindre kraft.

styrketrening øvelser for kvinner
Løft vekter:

Synes du det er skummelt med vekter? Du kan også trene styrke uten å måtte dra til treningssenteret. Hjemmetrening med strikk og egen kroppsvekt er supert det også!

© Getty Images

Aldri for sent å bli sterk

Men det trenger absolutt ikke være sånn. Det er mye du selv kan gjøre for å trosse denne utviklingen.

Det er aldri for sent å bli sterk. Det aldersbetingede muskeltapet kan både begrenses og reverseres. For uansett alder kan du gjenoppbygge tapt muskulatur.

Det er gjort flere studier som har sett på effekten av regelmessig styrketrening for eldre opp til 80 år, sammenlignet med personer i 20–30-årsalderen. Resultatene viser at muskelstyrken stort sett øker likt i de to gruppene, til tross for aldersforskjellen. Det tyder også på at du oppnår best resultat hvis du trener regelmessig tre ganger i uken.

Lurer du på hvordan det står til med din styrke? Test deg selv i skjemaet under!

mål styrke mot alder
hvor mange armhevinger er vanlig å klare?

Effekten av en sterk kropp

  1. Mer overskudd
    Du blir ikke så fort sliten fordi du kan klare flere av dagens utfordringer uten at det koster deg så mye.

  2. Sunt blodtrykk
    Alle former for trening har en gunstig innvirkning på blodtrykket. Dette gjelder også styrketrening. Et sunt blodtrykk og kretsløp er ditt beste vern mot hjerte- og karsykdommer.

  3. Høyere forbrenning
    En stor muskelmasse øker forbrenningen og gjør det enklere å holde vekten.

  4. Flott kroppsholdning
    Muskelcellene dine holdes aktive og forstørres, og dette påvirker holdningen din og gjør at kroppen din virker yngre. Det blir rett og slett lettere å bære din egen kropp, og du unngår uheldige bevegelser med påfølgende smerter.

  5. Sterkere skjelett
    Styrketrening er en genial beskyttelse mot benskjørhet. Når du trener styrke reagerer nemlig skjelettet med å produsere mer benvev og bli mer tett og kompakt.

  6. Raskere reaksjonstid
    En sterk kropp gjør det lettere for deg å reagere raskt i en plutselig og uventet situasjon, for eksempel hvis du må hoppe til siden for å unngå å bli påkjørt eller du må redde noen fra å falle.

Kanskje er du også interessert i...