© Getty Images

3 tips mot stresshodepine

Slik unngår du den slitsomme hodepinen i hverdagen.

21. august 2013 av Lisbeth Skøelv

Får du hodepine etter lange dager på jobben og foran pc-en? Norske osteopater behandler daglig folk med spenningshodepine som kommer av spenninger i nakke og skuldre som de ikke klarer å løse opp i selv. Men du kan forebygge! Her er tre tips mot spenningshodepine i hverdagen.

1. Beveg deg!

Mange lange timer med ensformig arbeid og stress fører til stiv nakke og spenninger som gir hodepine.

  • Løs opp i stive nakkemuskler ved å bevege hodet fra side til side og opp og ned - som om du skulle følge med på en fisk som svømmeri et akvarium. 
  • Si "nei" samtidig som du rister sakte på hodet. Det høres merkelig ut, men det gjør underverker for stressnivået!

2. Pust med magen

Altfor mange lar stress og ønsket om å se tynn ut, stoppe seg fra å trekke pusten skikkelig ned i magen. Resultatet blir isteden at skuldrene løftes og blir spente, noe som øker spenningen i nakken, og dermed faren for spenningshodepine.

  • Stå med bena i en skuldersbredde avstand. Rist løs, slipp skuldrene ned, og la armene henge avspent. Pust dypt inn og kjenn at magen utvider seg. Bruk lang tid på utpusten, og kjenn at du blir mer avspent for hver utpust.

3. Skjær grimaser

Stive kjevemuskler er ofte kilden til plagsom hodepine. Mange spenner kjeven uten å vite om det, men litt enkel ansiktsgymnastikk kan gjøre underverker! Gjør denne øvelsen et par ganger om dagen for å oppnå full effekt.

  • Gå et sted du kan være for deg selv - stå gjerne foran speilet på badet. Skjær grimaser, lag gjespebevegelser og beveg kjeven så mye som mulig. Latteren som følger løser sikkert opp noen muskler den også.

Slik stresser du ned

 

Seneste

Kanskje er du også interessert i...