Coco Chanel Ritz Paris 1937  Chanel N°5

MODELL FOR EGEN DUFT: Coco Chanel lot seg fotografere på Ritz Hotel i Paris og bildet av henne ble brukt som reklame for Chanel N°5 i 1937. Det var aller første gang en moteskaper poserte for eget produkt.

© Chanel

Verdens mest kjente parfyme fyller 100 år!

Coco Chanel var ikke bare en banebrytende moteskaper i forrige århundre, men hun skapte også historie med parfymen Chanel N°5!

17. desember 2021 av Gunnhild Bjørnsti

Gabrielle Bonheur Chanel (1883–1971), kjent som moteskaper Coco Chanel, skrev historie med den «lille sorte», perlekjeder, kameliablomst, tweed-drakter og løstsittende plagg i jersey. Coco Chanel var opptatt av kvinners liv og ville frigjøre dem fra trange, ubehagelige klær. I tillegg ville hun at de skulle lukte godt – som kvinner! 

Første parfymen fra et motehus

I 1921 ba Coco Chanel parfymøren Ernest Beaux om å komponere en kvinnelig parfyme med duften av kvinne. Coco forestilte seg en floral, abstrakt duft, en fantasibukett, som et symbol på sin karakter.

Hun fortalte parfymøren at hun ønsket seg «en kunstig duft som en kjole, noe som er laget. Jeg er en syerske. Jeg vil ikke ha rose eller liljekonvall, jeg vil ha en sammensatt duft.»

– Ernest Beaux tok i bruk roser og sjasminer fra Grasse, beriket duften med ylang-ylang, iris, patsjuli og sandeltre, og forsterket formelen med aldehyder for første gang benyttet til parfyme i så sterk dosering. Aldehyder er en syntetisk ingrediens som Beaux fremstilte og lukter i seg selv rent og friskt, slik som nyvasket sengetøy hentet inn fra tørk etter en frostklar natt. Det sies at Beaux ble inspirert på en reise til Polarsirkelen og lukten av frossent vann ved midnatt. På 1920-tallet var parfymer komponert ut fra én blomst, som roser eller liljer. Coco Chanel derimot ville ha en hel bukett av blomster i sin nye duft, og ønsket samtidig at den skulle være mer abstrakt enn bare avgi naturens aroma. Chanel N°5 ble også den første duft med navn fra et motehus, forklarer Olivier Polge, in-house parfymekreatør hos Chanel.

«Hvor skal man påføre parfyme? Der hvor man ønsker å bli kysset.» Coco Chanel

Lykketallet 5

Parfymøren nummerte duftprøvene fra 1–5 og 20–24, og hvilken valgte Coco Chanel? Som vi vet ble det formelen i flaske nr. 5, et historisk valg. Duften som Beaux hadde kreert var akkurat slik Coco Chanel hadde drømt om: Kompleks og kreativ. En helt ny dufttolkning for sin tid og som fortsatt er en av verdens mest berømte og mest solgte parfymer.

Etter lanseringen av Chanel N°5 anså Coco Chanel 5 som sitt lykketall for resten av livet. Derfor lanserte hun årlig sine motekolleksjoner 5. februar og 5. august.

Chanel N°5

IKONISK PARFYME: Chanel N°5 ble opprinnelig skapt som parfyme. Som Eau de Toilette i 1924 og som Eau de Parfum i 1986 av Jacques Polge, Chanels daværende in-house parfymør.

© Chanel

Uendret utseende

Laboratorieflakongen fikk hun redesignet etter prinsippet «less is more», med rene linjer, avrundede hjørner og en kork som en rektangulær slepet diamant – formet etter Place Vendôme i Paris. Chanel N°5 ble pakket i en grafisk emballasje i svart og hvitt. Designet skapte parfymehistorie og er uendret 100 år etter! 

Hollywood-favoritt

Chanel N°5s berømmelse fikk drahjelp etter et intervju med Marilyn Monroes i 1952 der hun forteller at hun kun gikk til sengs med noen få draper av Chanel N°5. «Kun Chanel N°5 og ikke noe annet på meg i sengen. Jeg vil ikke si naken, men det er sannheten.» 

Og takket være Andy Warhols fargerike pop art–tolkning av flakongen, kom også Chanel N°5 inn på New York’s Museum of Modern Art (MoMA) i 1959.

Marilyn Monroe Chanel N°5

HOLLYWOOD-YNDLING: «Hva jeg har på i sengen? Vel, Chanel N°5 selvfølgelig» uttalte  Marilyn Monroe i 1952.

Andy Warhol Chanel N°5

POP ART: Andy Warhols ikoniske tolkning av parfymen Chanel N°5. 


Ingredienser fra parfymens hovestad

Coco Chanel var ekstra begeistret for sjasmin, en varm, edel og kvinnelig aroma som hun ville ha i rikelige mengder, og hun omtalte sjasmin som «den dristigste av alle blomster, den mest kostelige av essenser.

Motehuset Chanel dyrker roser og sjasminer etter alle kunstens regler i Grasse i Frankrike og blomstene destilleres rett etter innhøstingen på gården. Det latinske navnet for rosene er Centifolia og beskriver en spesiell rosetype som avgir en intens roseduft med særpreg av sitrus-kryddernoter. Rosene blomstrer i mai og kalles gjerne Mai-roser. Jasminum sambac er den sofistikerte sjasminblomsten med intens sødmefull duft når den plukkes for hånd i morgenlyset i Sør-Frankrike. 

Gunnhild Bjørnsti Tara Vinspaltist Grasse Frankrike

ØKOLOGISKE INGREDIENSER: Journalist Gunnhild Bjørnsti tok turen til Grasse og innhøstingen av de velduftende råvarene til Chanel N°5 som i år er 100 år. Ingrediensene er økologisk dyrket, kortreist og miljøvennlig fremstilt, alle verdier som passer i vår tid.

Marion Cotillard CHANEL N°5

CHANEL N°5 ANNO 2021: Den franske skuespilleren Marion Cotillard følger i fotsporene til storheter som Coco Chanel, Catherine Deneuve og Nicole Kidman som ansiktet for den berømte parfymen. 

Chanel N°5 feirer 100 år i 2021, med ingredienser som er økologisk dyrket, kortreiste og miljøvennlig fremstilt, alle verdier som passer i vår tid. Chanel N°5 er en klassiker man kommer tilbake til, spesielt hvis man har vært i Grasse eller Sør-Frankrike en varm sommerdag og innåndet intensiteten fra naturen. Blomstertonene i luften er som Chanel N°5, fortsatt. Den samme opplevelsen som inspirerte parfymør Ernest Beaux i 1921. Coco Chanel var en pioner med visjonære ideer og stolte også 100% på seg selv.

Chanel N°5 sin duftsammensetning

TOPPNOTER: Adehyder, ylang-ylang, neroli, sitron, bergamot
HJERTENOTER: Rose, iris, sjasmin, liljerot, liljekonvall
BASENOTER: Civet moskus, sandeltre, amber, musk, vanilje, eikemose, patsjuli, vetiver

Du vil (garantert) også like

Kanskje er du også interessert i...