© Getty Images

7 sunnere alternativer til sukker

Vi guider deg gjennom jungelen av nye, naturlige søtstoffer.

25. august 2013 av Tone Solberg i samarbeide med dr Fedon A. Lindberg

Alle vet at sukker er usunt, men hva vet vi egentlig om de nye søtstoffene som er kommet på markedet?  Helsekostbutikkene tilbyr en rekke alternative, naturlige søtstoff som påstås å være sunnere enn sukker, men for forbrukerne er søte smaker blitt en jungel å orientere seg i. Derfor har Tara Frisk i samarbeid med dr Fedon A. Lindberg utarbeidet en oversikt over de nye, naturlige søtningsmidlene.

Honning

Honning er det eldste søtningsstoffet mennesket kjenner,  og var tradisjonelt det som søtet maten. Honning består av druesukker (glukose), fruktsukker (fruktose) og vanlig sukker (sukrose).

 

© tara.no

- Ekte honning, som vil si at den ikke skal ha vært oppvarmet over 30 grader C, har i små mengder positive helseegenskaper. Disse forsvinner når honningen varmes opp. Mye importert, billig honning er varmebehandlet, sier dr Fedon A. Lindberg.

Kan brukes til: I bakverk og som søtsoff i te.

Fordeler:  Honning inneholder en rekke mineraler og mikronæringsstoffer som kan ha positiv effekt i små mengder. Honning har også en viss bakteriedempende effekt, og kan fungere som probiotika (det vil si bidra til å stabilisere tarmbakterier).

Ulemper:Blodsukkeret belastes nesten like mye av honning som av sukker. Honningens GI variere så mye som fra 58 til 85.

Fruktose

Fruktose er fruktsukker, en naturlig sukkerform som finnes i all frukt og i honning. Det er 30 til 50 prosent søtere enn vanlig sukker. Det betyr at du bruker mindre fruktose for å oppnå samme søtningseffekt som sukker.

 

© matshop.no

- Også fruktose bør brukes bare i små mengder. Å spise mye søtsaker generelt kan føre til at du venner deg til søt smak, og snart ender opp med å spise mange søtsaker, de fleste av dem kanskje med vanlig sukker, sier dr Fedon A. Lindberg.

Kan brukes til: Fruktose kan erstatte sukker i de fleste oppskrifter. Husk å justere mengden, siden fruktose gir langt mer intens sødme enn vanlig sukker.

Fordeler: Fruktose påvirker blodsukkeret lite, og har en GI på 19, som er den laveste av de naturlige sukkerformene. Anvendt med måtehold (maks 25 g pr. dag, helst ikke daglig) representerer det ingen helserisiko.

Ulemper: Noe av forvirringen rundt fruktose er at mange setter likhetstegn mellom  ren fruktose i pulverform og ”høy fruktose maissirup”. Det siste benyttes i stor skala i USA, og brukes i drikkevarer og bearbeidede matvarer. Til tross for navnet inneholder ”high fructose corn syrup” bare 40 prosent fruktose. Resten er glukose. I prinsippet er dette flytende sukker. Høy fruktose maissirup er så å si identisk med vanlig sukker, bare i flytende form og produseres fra mais i stedet fra sukkerbeter eller sukkerrør.

Agavesirup

Agavesirup er laget av saften av agaveplanten som vokser i ørkenen i Mexico. (Det er den samme kaktusen som det fremstilles tequila av). Agavesirup er søtere enn honning, og inneholder en høy prosent av fruktose. Den brukes ofte som erstatning for honning, og har GI 11.

© tara.no

- Agavesirup er et naturpodukt som består nesten utelukkende av fruktose, vann, vitaminer og mineraler, og også noe fiber. Rent ernæringsmessig er det ikke stor forskjell fra å bruke ren fruktose, og prisen er mye høyere. For dem som er opptatt av å spise økologisk, er det et poeng å velge agavesirup. I likhet med fruktose bør også denne brukes i små mengder, sier dr Fedon A. Lindberg.

Kan brukes til: Baking, desserter og som søtning av te.

Fordeler: Agavesirup løser seg lett opp, selv i kalde matvarer. Den er derfor mye brukt blant rawfood-entusiaster. Brun agavesirup inneholder noe av mineralene i agaveplanten.

Ulemper: Agavesirup omsettes bare i helsekostbutikker og er dyrt. 1 ts med agave inneholder like mye kalorier som 1 ts sukker, dvs 16 kcal. 

Palmesukker

Palmesukker ble opprinnelig laget av daddelpalme, men i dag nyttes også sagopalme og kokospalme. Den sevjen som renner ut når det er kuttet et snitt i palmen, samles i en kopp. Den flytende væsken dampes deretter på lav temperatur til den tykner. Når væsken tørker, dannes det krystaller. Palmesukkerets GI kan variere mellom 35 og 54.

© tara.no

- Palmesukker inneholder ca 80 prosent fruktose, nesten det samme som alminnelig sukker. Forskjellen er at palmesukker også inneholder noen vitaminer og mineraler, og særlig kalsium. I likhet med andre energigivende søtstoffer bør det brukes i små mengder, sier dr Fedon A. Lindberg.

Kan brukes til: Bakverk og desserter.

Fordeler: Palmene som sukkeret fremstilles fra, produserer 50-70 prosent mer sukker per kvadratmeter  enn det sukkerrør gjør. Palmesukker sies å være det mest bærekraftige søtningsmiddelet i verden. Sukkeret inneholder også en del nyttige mineraler og vitaminer.

Ulemper: Fremstillingsprosessen gjør at palmesukker er langt dyrere enn vanlig, raffinert sukker. Det føres stort sett bare i helsekostbutikker - og på nett.

Sukker av kokosblomst

Dette søtningsstoffet lages når blomstene på kokosnøttpalmen skjæres over. Det pipler da frem en saft fra selve sårflaten. Sukkeret kan også kjøpes som nektar i flytende form. Det kan være vanskelig å skille palmesukker og sukker fra kokosnøttblomst fra hverandre.

- Også dette sukkeret bør anvendes i små mengder. Den noe karamellaktige smaken går ikke til alt, men kan være spennende der den passer, sier dr Lindberg.

Kan brukes til: Samme bruksområde som palmesukker.

Fordeler: Sukker fra kokosnøttblomst inneholder aminosyrer, vitaminer og mineraler som for eksemple kalsium, sink, kalium og mangesium. I likhet med palmesukkeret har det en litt karamellaktig smak.

Ulemper: Relativt dyrt.

Stevia  

Stevia kommer fra en plante som opprinnelig vokser vilt i land som Paraguay, Uruguay og Brasil. Der har indianerne brukt den som søtstoff i hundrevis av år. I november 2011 ble det av EU tillatt som søtstoff. Siden da er det kommet en rekke stevia-produkter på markedet. Det godkjente steviaekstraktet er 200 ganger søtere enn sukker.

- Stevia-ekstrakt er det som er godkjent i Norge, ikke ren stevia. Det er et sunt alternativ til sukker og til kunstige søtstoffer, sier dr Lindberg.

Kan brukes til: Kan helt - eller delvis - erstatte sukker i matlaging og baking.  

Fordeler: Stevia påvirker ikke blodsukkeret, og er en bra sukkererstatning for dem som lider av diabetes eller insulinresistens.

Ulemper: Mange har vanskelig for å like stevia på grunn av en litt emmen bismak.

Lucuma

Lucuma er en søt frukt som kommer fra Peru, Chile og Ecuador.  Den har en mild og fruktig søtsmak, og påvirker blodsukkeret minimalt.

- Lucuma er ikke et søtstoff i vanlig forstand, men tørket fruktekstrakt som kan brukes til søtning. Det har en behagelig søtsmak, men passer ikke til alt, mener dr Lindberg.

Kan brukes til: Lucuma er god i smoothies, desserter, sjokolade og andre hjemmelagde gotterier. Pulveret kan også strøs over grøt eller frokostblanding.

Fordeler: Lucuma er rikt på vitaminer og mineraler.

Ulemper: Lucumapulver er dyrt og har begrenset bruksområde.

Bjørkesøt

Bjørkesøt er laget av xylitol, et naturlig søtstoff som finnes i fiberrike grønnsaker, frukt og løvttær. Det finnes også naturlig i kroppen. Vi produserer opptil 15 mg xylitol daglig i det normale stoffskiftet.

- Bjørkesøt belaster nesten ikke blodsukkeret, og har halvparten så mange kalorier som sukker. Det gir en kjølende smakseffekt som passer bra i yoghurt eller is, men ikke i bakverk og sjokolade. Dessverre får man luft i magen eller løs mage når man spiser mer enn et par teskjeer.

Kan brukes til: Matlaging og baking.

Fordeler: Bjørkesøt virker ikke syredannende i munnen, men er basisk. I motsetning til mange andre sukkertyper, gjør det ikke skade på tannemaljen. Xylitol har en GI på 7, og forbrennes langsomt i kroppen. Det påvirker i liten grad blodsukkeret. 

Ulemper: I store mengder kan bjørkesøt gi mageknip.

Etytritol/sukrin

Etytritol er et sukkeralkohol som i Norge er mest kjent under navnet sukrin. Det fremstilles gjennom en prosess hvor mais- eller hvetestivelse blant annet tilsettes enzymer og gjær. Erytritol finnes naturlig i blant annet pærer, meloner og sopp. Produktet smaker som sukker, men er ikke fullt så søtt som vanlig sukker. Noen opplever en ”kuldefornemmelse” i munnen når de spiser sukrin. Dette gjelder særlig sukrinmelis.

 

© healthdesigns.com

- Dette er et godt, naturlig alternativ til sukker med null kalorier og ingen blodsukkerbelastning. Det er 30 prosent mindre søtt enn sukker. Men det gir en kjølende smak som ikke passer til alt, sier dr Lindberg.

Kan brukes til: Bakverk.

Fordeler: Erytritol gir ingen blodsukkerstigning og kan derfor benyttes av diabetikere. Det bidrar heller ikke med kalorier.

Ulemper: Inntak av store mengder erytritol kan føre til  mageknip og diaré, men ikke i samme grad som bjørkesøt (xylitol) eller maltitol. Søtstoffet blir heller ikke opptatt av kroppen og skylles rett ut gjennom urinen. På sikt kan dette medføre et forurensningsproblem av vannet hvor den rensede kloakken renner ut.

 

Kanskje er du også interessert i...