Middagstips:
Middagstips:

Extra virgin olivenolje må du ikke lagre for lenge, og stek på maks 175 grader. Her er det steinbit med grønnkål og spinat på menyen.

© Privat

Endelig et kosthold som fungerer!

- Jeg har tidligere prøvd både lavkalori- og lavkarbo-dietter, men det har ikke fungert over tid, skriver Frisk Start-Lena.

24. mai 2017 av Lena Paus Jensvoll

Vi følger Marita J. Sivertsen og Lena Paus Jensvoll gjennom 12 uker mens de har bestemt seg for å endre sin livsstil med «Tara Frisk Start». Underveis får de oppfølging av lege og kostholdsekspert Berit Nordstrand, Eureka kiropraktikk og treningskjeden Spenst.

Det finnes også en lukket Facebook gruppe for dem som ønsker å følge prosjektet Tara Frisk Start på egen hånd, dele ideer, treningstips og oppskrifter eller hente inspirasjon og støtte fra andre som følger samme program.

Har du lyst på mer fra Berit Nordstrand?

Vi gjentar suksessen med den populære Tara-weekend, 13.–15.oktober på Vestlia Resort på Geilo! Meld deg på her for en herlig helg med flotte damer og spennende foredrag fra inspirerende Tara-damer!

Blogginnlegg fra deltakerne kan du lese her på Tara.no, og denne uken skriver Lena om hvorfor hun trives med det nye kostholdet:

Et kosthold som fungerer

Nå er vi ferdig med to tredeler av disse 12 ukene ... Jeg har i løpet av disse ukene forstått mer og mer at dette ikke er en diett eller en slankekur, dette er en livsstil. En livsstil som består i å ta gode matvalg, samt en gjeninnføring av lørdagskosen.

Jeg har tidligere forsøkt både lavkalori- og lavkarbo-dietter, og opplevde begge gangene at det blir en så stor omveltning at man sliter med å holde det over tid.

Det å gå fra et normalt kosthold til for eksempel 1400 kalorier per dag, gir kanskje effekt på vekten i starten, men min opplevelse er at man føler man forsaker så mye, at man til slutt blir litt desperat etter det man tidligere koste seg med.

Med Berit Nordstrand sitt opplegg, skjer det ikke den store endringen fra den ene dagen til den andre, men altså over 12 uker, eller lenger, om man ønsker det. Samtidig har man en dag i uken hvor man kan spise akkurat det man ønsker. Da er Grandiosa, smågodt og alt du evt drømmer om tillatt.

Synes du det er vanskelig å spise sunt? Se Lenas forslag til en dagsmeny, i forrige ukes blogginnlegg her!

Kos med god samvittighet

Men så er det nå slik da at når man har begynt å leve etter denne metoden, så ser man liten vits i å forstyrre kroppen med de dårlige matvarene, og min opplevelse er at jeg ikke har så lyst på det lenger heller.

For meg har skrotmatdagen blitt den dagen jeg har planer om for eksempel et restaurantbesøk, middag med venner etc. Da har jeg stort sett valgt å holde meg til de gode valgene som jeg også tar de andre dagene i uken, men får jeg dessert servert, koser jeg meg selvsagt med denne, uten å spørre hva den inneholder.

Jeg har fortsatt ikke kastet meg over smågodtskåla, men jeg har veldig god samvittighet når jeg nyter deilig vin på skrotmatdagen.

Bli med - du og!

Selv om vi er godt i gang med «Tara Frisk Start» kan du godt starte nå om du ønsker. Da starter du bare på uke 1 og følger ditt eget løp i 12 uker fremover.

Her finner du de foregående ukene:

UKE 1: Erstatt hvitt sukker med naturlig søtning

UKE 2: Spis fullkorn og frø

UKE 3: Få i deg mer grønnsaker

UKE 4: Spis mer sunt fett

UKE 5: Bytt ut hvit ris og pasta

UKE 6: Styrk tarmfloraen

UKE 7: Spis gode proteinkilder

UKE 8: Velg riktig fett

UKE 9: Få i deg nok mineraler

Kanskje er du også interessert i...