Effektiv og smart styrketrening for kvinner som vil stramme opp kroppen.
Effektiv styrketrening:

Elisabeth Andreassen får veiledning av fysioterapeut Ulla Balling Nævdal i treningsstudioet Synergytrening.

© Inger Marie Grini

Styrketrening som former figuren

Elisabeth Andreassen bruker to halvtimer i uken på å holde midjen slank. Se øvelsene hun sverger til!

27. mai 2013 av Åshild Breian

To tøffe styrketrenings­­­­økter i uken er det som gir Elisabeth Andreassens formkurve et skikkelig løft. Og det tar bare en halvtime hver gang.

– Jeg må holde meg i form. Det er viktig for meg å føle meg flott på scenen. Noe av det første publikum bemerker er hvis jeg har lagt på meg. Det synes så godt. Når jeg trener her føles det som en eksplosjon. Jeg er full av kraft inni meg. Og jeg blir glad og i godt humør av det. Jeg føler meg så god i hodet og i hjertet. Dette er en indre styrke jeg ikke har hatt før, forteller Elisabeth Andreassen.

I snitt mister voksne ca. 2,5 kilo muskelmasse per tiår. Samtidig legger vi på oss ca. 7,5 kilo. Badevekten viser bare 5 kilo mer – men over tid er forholdet mellom fett og muskler totalt endret. Ved å styrke muskelmassen kan du bremse utviklingen.

 

Sterk kropp:
Sterk kropp:

Elisabeth Andreassen er sterk. 300 kilo benpress (t.h.) tar hun uten problemer. Det vil si at hun dytter på en hel okse!

© Inger Marie Grini

To ganger i uken finner Elisabeth veien til det spesielle treningsstudioet til fysioterapeut Ulla Balling Nævdal i Valkyriegaten i Oslo.

Der trener folk fra 14 til 87 år, men felles for dem alle er at de trener styrke med høyintensivt nivå. Eventuelle skader er ikke noe problem her. Da legges treningen opp slik at skaden holdes i ro, mens resten av kroppen får maksimal trening.

– Det er disse timene som topper formen min, forteller Elisabeth.

Styrketrening er ekstra viktig for voksne kvinner. Det beviste Ken Hutchins i 1982 da hans undersøkelse viste at skjelettet kan styrkes – selv etter at benskjørhet var konstatert.

Rotasjonstrening er gull for midjen. Bettan bruker 40 kilo vekter når hun roterer. Da har hun øvd en stund.

© tara.no

Elisabeth gleder seg alltid til øvelsen rotasjon.

– Det er denne øvelsen som holder midjen min smal. Jeg har nemlig lett for å legge på meg rundt midjen. Hvis jeg ikke får trent her ofte nok, merker jeg det med én gang fordi jeg blir daff og lat. Det viktigste er likevel å ikke slutte med å trene, sier Elisabeth Andreassen.

Hun er varm men ikke gjennomsvett etter timen. Men hun er ofte helt satt ut fordi hun er sliten. 

– Alt er tungt i dette rommet, sier Elisabeth.

Styrker kjernemuskulaturen:
Styrker kjernemuskulaturen:

Denne øvelsen er er dynamitt for mage og rygg.

© Inger Marie Grini

Slyngetrening er super styrketrening for den indre muskulaturen. Stødige armer på gulvet gir støtte mens slyngene gjør det en smule lettere å la bena følge frem og tilbake. 

Ekstra effekt:
Ekstra effekt:

Ved å trene i slynger gir du kroppen en ekstra utfordring.

© tara.no

I slyngene er det mulig å trene hele kroppen. Ustabiliteten i tauene øker bare effekten av styrketreningen. I tillegg har Elisabeth en personlig trener som overvåker alt hun gjør hele halvtimen. følger med på henne eneste liten mulighet til å sluntre unna eller jukse seg gjennom en øvelse.

Effektiv øvelse:
Effektiv øvelse:

Catslides er supert for å trene mage og rygg – og kan enkelt utføres hjemme i din egen stue.

© Inger Marie Grini

Catslides styrker mage og rygg ved at hendene sklir på små puter på gulvet.
– Svært effektivt, mener Elisabeth.

 

© Inger Marie Grini

Ved å ligge over en stor ball og løfte vekter over hodet, styrker Elisabeth triceps og unngår ”grevinneheng".

Stram opp armene: 3 effektive, enkle øvelser for deg som vil bli kvitt grevinnehenget

Kanskje er du også interessert i...