© Silje Torp / Getty Images

Siljes Boostcamp: Saboterer du deg selv?

Opp igjennom livet gjør vi oss en del erfaringer og refleksjoner om oss selv og verden som vi tar med oss videre. Noen av dem er virkelig gode å ha, mens andre igjen bare er i veien og forhindrer oss fra å prøve nye ting og utfolde oss. De får oss rett og slett til å sabotere oss selv.

15. juli 2019 av Silje Torp

Om Silje Torp: Alder: 43. Familie: To barn (7 og 10 år). Bor: På Nesodden utenfor Oslo. Aktualitet: Skuespiller, PT, mental trener og Tara-spaltist.

Jeg snakker selv sagt om negative overbevisninger. Såkalte «sannheter» som vi en eller annen gang begynte å tro på basert på en slengkommentar, en observasjon eller en erfaring der vi gikk på trynet med hva enn vi prøvde på. Noen av disse overbevisningene bestemmer vi oss for å tro på i veldig ung alder, og bærer med oss som harde steiner i hjertet hele livet uten noen gang å etterprøve sannheten i dem. Det er blant annet disse overbevisningene som betinger hva vi skal tenke om oss selv og om verden. Da lønner det seg å sørge for at de ikke står i veien for vår livsutfoldelse. 

«Jeg har så stygge knær», «Jeg eier ikke sangstemme», «Jeg blir alltid forlatt», «Jeg mislykkes med alt jeg prøver på». Kjenner du igjen noen av disse? Alle går vi rundt med et genuint sett med negative overbevisninger som slett ikke stemmer! Men så lenge vi ikke går disse etter i sømmene og gir oss selv muligheten til å tro på en mer konstruktiv versjon, fortsetter vi å begrense og mislike oss selv. Hjernen trenger nemlig et nytt alternativ for å kunne tenke i nye baner. 

Begynn med å bli bevisst hvilke begrensninger som er mest til hinder for deg, og se på dem med nysgjerrighet: stemmer det at du ikke kan synge? At du mislykkes i alt? At ingen kan elske deg? Spør deg selv: hva fikk deg til å tro på det, dengang? Kanskje prøvde du på noe én gang, fikk det ikke til og besluttet at dette var du dårlig på. Kanskje var den lille selvtvilen der fra før, og ble bekreftet med en bemerkning, et nederlag eller en avvisning. Kanskje var du for ung til å forstå at det var andres negative overbevisninger som var problemet eller at du bare trengte å øve litt mer på noe. 

I arbeidet kan det hjelpe å tenke: hva ville jeg sagt til min beste venninne om hun sa sånt om seg selv? Kom så opp med en mer konstruktiv versjon som du har mer bruk for. Som at du så absolutt er elskbar (som alle andre på denne kloden), at du så visst kan synge med den stemmen du har fordi du synes det er gøy, og at du har finfine knær som ser helt vanlige ut og gjør nytten sin. 

Ved å etterprøve og omskrive overbevisningene våre kan vi gi slipp på gammelt tanke- gods og gi oss selv muligheten til å utvide horisonten og overraske oss selv. Noen ganger er det helt tullete ting som begrenser oss, og bare det å si det høyt får oss til å se det komiske eller usanne i det. 

Så: slutt å lyve og sabotere for deg selv! For det som er sant, er at du er strålende og at du ikke trenger å være best, penest, smartest for å nyte livet og gripe mulighetene fremfor deg.

 

Ønsker du mentaltrening? Ta kontakt på e-post: [email protected] eller følg henne på Instagram: @siljetorp.

© Silje Torp

Siljes treningstips:

Om det er ett sted negative overbevisninger ofte virkelig får herje fritt, så er det i forhold til kropp og trening! «Jeg klarer aldri å trene regelmessig!», «Jeg er så dårlig til å løpe!», «Jeg kommer aldri til å bli tynn/veltrent!». 

Eller den drepende klassikeren: «Jeg er ikke bra nok!». Dette er negative overbevisninger som både fungerer som ubevisste unnskyldninger og enorme hindre for å komme i gang og holde det gående med treningen. 

Så lenge du fortsetter å spenne ben på deg selv ved å tro på alle de dumme tingene om deg selv, vil det naturlig nok være vanskelig å holde motivasjonen oppe eller sette i gang med noe du stempler som dødfødt i utgangspunktet. 

Så: før du overhodet spenner på deg joggeskoene, kan det være en verdifull investering å sjekke om du saboterer deg selv mentalt. 

Kanskje er du også interessert i...