Silje Torp
© Silje Torp, Getty Images

Siljes Boostcamp: Legg inn en offensiv buffer!

Innta en mer offensiv holdning som sikrer deg følelsen av mestring og aksept.

Vanskelig, sier du? Kan det snarere være en mer realistisk tilnærming til livet det er snakk om? Det er umulig å bli likt av alle eller å lykkes i alt vi foretar oss. Like fullt lever mange av oss som om det er målet. Ved å øve på å akseptere tingene som de er og velge en offensiv holdning til alt som skjer oss, blir vi mer robuste og mer til stede i det som betyr mest for oss. 

Ved å legge inn noen feilmarginer her og der kan vi senke forventningene til oss selv, og skuffelsen blir ikke så stor om vi ikke får akkurat den reaksjonen vi ønsket oss eller ting ikke går akkurat sånn vi hadde planlagt. I tillegg øver vi oss på å bli flinkere til å være til stede her og nå, og aksepterer lettere endring og feiltrinn fordi vi allerede har lagt det inn i planene. Vi har nemlig tenkt det på forhånd. 

Les også: 5 steg til bedre selvtillit

Hjernen er laget slik at den ikke skiller mellom ting som faktisk har skjedd og ting som vi har tenkt. Det kan derfor være lurt å tenke ut på forhånd hvilken holdning du ønsker å ha til uforutsette hendelser eller ubehagelige reaksjoner. For la oss bare bli enige her og nå; det nytter ikke stritte imot alt vi ikke har koll på. For ting blir annerledes enn vi hadde tenkt! 

Silje Torp


© Silje Torp

Når vi legger inn denne bufferen som inkluderer og på et vis ønsker velkommen det vi ikke kan kontrollere, blir vi også mer robuste og mindre sårbare for kritikk utenfra fordi det jo er noe vi visste ville komme. For kritikk i seg selv er ikke farlig. At ting går skeis er heller ikke farlig. Reaksjonen vår på disse tingene, derimot, er potensielt ødeeggende hvis det gjør at vi vender oss mot oss selv og innskrenker vårt tankesett. 

Les også: Gir du deg selv en sjanse?

Frykten for alt som kan komme til å skje av dumme ting er ødeleggende nok i seg selv. Så hvis vi på forhånd velger hvilken holdning vi skal ha til ting, kan vi øve på å sette pris på alt det gode som skjer i livet vårt, de som faktisk liker oss og alle de tingene vi faktisk får til. Vi setter rett og slett på oss konstruktive skylapper som gjør at vi ikke lar oss vippe av pinnen av livets brå kast eller flåsete kommentarer; vi vet at det kommer, men gir ikke opp av den grunn. 

Hvordan? Regn med at mange ikke vil like det du sier eller gjør – men si det og gjør det likevel! Regn med at du kommer til å gjøre feil – men sett i gang likevel, og lær av feilene du gjør underveis. Regn med at du får gjort mindre enn du hadde ønsket – men se på alt du faktisk får gjort. Regn med at det ikke blir som du hadde håpet eller trodd, men se at det like fullt ble akkurat sånn det skulle. Ved å være i forkant og velge en mer uredd holdning, gjør du samtidig noe med de tingene du kan kontrollere; dine tanker, reaksjoner og handlinger. Fra å være i det defensive hjørnet, altså «prøve å ikke gjøre feil og unngå kritikk», kan du gå til det offensive hjørnet der alle mulighetene er: «Jeg kommer til å gjøre feil og folk kommer ikke nødvendigvis til å digge det, men jeg gjør det likevel!» Så: sett i gang, gjør feil og ha det gøy mens du utforsker! 

styrketrening
© Getty Images

SILJES TRENINGSTIPS 

Ofte tenker vi veldig svart-hvitt når det kommer til trening. Enten skal vi trene fem ganger i uka, droppe alt sukker OG prøve oss på «clean eating», eller vi faller helt av, har særs ovale helger med vin, snop og mat, eller vi får en skade i tåa som gjør at vi ikke kan trene på et halvt år, minst! Og da kan det liksom være det samme. MEN: Hva om du legger inn en liten buffer allerede helt i starten, en slags reality check? 

Som at du kommer til å mangle motivasjon, skylde på småskader, ryke på en smell nå og da. Og fordi du på forhånd vet at disse tingene kommer til å dukke opp, har du allerede tenkt ut en strategi. For hver fallgruve skal du tenke ut minst én god løsning du har på lager, en buffer. Som at: Blir du skadet kan du alltid trene noe annet. Ryker du på en smell, kan du alltids hente deg inn igjen. Mangler du motivasjon kan du minne deg selv på at det ikke er det som gir resultater, det er forpliktelse og en god plan. Siden kan du takke deg selv for å ha lagt inn denne bufferen når du ser tilbake på hvor god form du har kommet i.

Seneste

Kanskje er du også interessert i...