© Julie-Christine Krøvel

Siljes boostcamp: Finn ditt «hvorfor»

Ved å finne ut av hva som er viktig for oss og hvorfor det er viktig finner vi et sterkt referansepunkt i oss selv som gir oss trygghet og næring til våre beslutninger, og lidenskapelig motivasjon til våre handlinger.

15. mai 2019 av Silje Torp

Om Silje Torp: Alder: 43. Familie: To barn (7 og 10 år). Bor: På Nesodden utenfor Oslo. Aktualitet: Skuespiller, PT, mental trener og Tara-spaltist 

«Jeg mangler motivasjon!» eller «Hvordan finner jeg motivasjon?» hører jeg ofte, både i forbindelse med trening og i livet ellers. Som om motivasjon er noe som kommer dalende fra oven, pent pakket inn i daglige doser! 

Men fakta er at motivasjon er et konstant arbeid med oss selv som så mye annet her i livet. Motivasjon kommer og går nemlig med dagsform og humør. Ingen er konstant motivert! Men de som klarer å motivere seg gang på gang har sannsynligvis funnet dypere grunner i seg selv som holder dem fokuserte og motiverte over tid. 

I tillegg har de kanskje opparbeidet seg noen gode vaner som gjør at de ikke må lete etter motivasjonen hver gang eller argumentere med seg selv hver gang for hvorfor det er lurt å gjennomføre. De gjør det fordi de har bestemt seg og forpliktet seg overfor seg selv på et dypere plan.

«Find your why», eller «Finn ditt hvorfor» er en velbrukt frase, og ikke uten grunn. Om du ønsker motivasjon, bør du faktisk se deg om etter ditt «hvorfor». Ved å finne ut av hva som er viktig for oss, og hvorfor det er viktig finner vi et sterkt referansepunkt i oss selv som gir oss trygghet og næring til våre beslutninger, og lidenskapelig motivasjon til våre handlinger. 

Å jobbe seg fram mot noe som gir mening i et større og dypere perspektiv, om enn bare for en selv, ja det motiverer! Enten det er å sakte men sikkert kjenne at formkurven stiger, eller at det som føltes som en endeløs rekke kleine jobbintervjuer endelig bærer frukter i form av et konkret jobbtilbud. 

Har du funnet ditt «hvorfor» blir det enklere å finne mening i å stå opp tidlig hver ukedag for å studere den ekstra timen før jobb eller ta de vanskelige telefonene for å finne den rette arbeidsplassen der akkurat din kompetanse blir verdsatt. Ved å jobbe i dybden med oss selv og hvorfor vi vil bruke tiden vår på akkurat det, blir det enklere å prioritere riktig og å gjennomføre.

I tillegg vil vi oppleve mestring etterhvert som vi gjennomfører, noe som i seg selv gir fornyet motivasjon. Mestring gir nemlig selvtillit og motivasjon. Så mitt råd er: finn dypere grunner for hvorfor du ønsker å gjennomføre noe, og legg i tillegg en god plan for hvordan du skal komme deg dit. Mer om dette kommer i neste nummer! Så til neste gang; våg å grave litt i deg selv og finn frem de sterke følelsene for hvorfor du vil noe; de kan nemlig hjelpe deg langt på vei mot drømmemålet!

© Getty Images

Trening:

Finn ditt «hvorfor» også når det gjelder trening! Når du finner dype, velfunderte grunner til at du ønsker å holde deg i form, ja da er sjansen større for at du klarer å finne motivasjon til å trene uke etter uke. Og ikke nok med det; du vil sannsynligvis også gjennomføre mang en økt uten å måtte lene deg på motivasjonen fordi du har innarbeidet det som en vane du ikke stiller spørsmålstegn ved, og som du har forpliktet deg til på et personlig og fundamentalt plan. 

Trening er nemlig en vane. Å «komme i god form «trenger ikke være en dum grunn i seg selv, vi vet jo at det har mange positive fysiologiske og mentale fordeler. Men at det i tillegg kjøper deg mange ekstra, aktive år der du kan leke og herje med barn og barnebarn, eller å reise jorda rundt på dine eldre år som du alltid har drømt om ; det vil garantert gi deg en helt annen «drive» til å få på deg joggeskoa og komme deg over dørstokken. 

Jo sterkere positive følelser du har til ditt «hvorfor», jo mer motiverende og forlokkende blir det å jobbe frem mot noe du legger stor betydning i.

Kanskje er du også interessert i...