tilgi
Tilgi meg:

Å tilgi gir deg følelsen av å ta tilbake kontrollen over ditt eget liv, og det er et av de viktigste premissene for et sunt sinn, sier psykolog.

© iStock

– Tilgivelse er noe du bør gjøre for din egen skyld

– Du skal ikke tilgi for andres skyld. Du skal gjøre det for deg selv, sier psykolog Elin Andersen. Her får du hennes 7 tips for å tilgi og gi slipp!

25. november 2018 av Nana Toft

Hvordan tilgi?

Tilgivelse er for din skyld, og ikke for den som har såret, sviktet eller på andre måter gjort deg noe vondt, sier psykolog Elin Andersen og forklarer:

– Gammelt nag sliter og utmatter oss. Når du tilgir, så frigjør du plass til positive opplevelser og ny kjærlighet, sier hun.

– Men det betyr ikke at det ikke er vanskelig. Det er det, og det kan være tidkrevende å tilgi. Omfattende utroskap, vold, overgrep eller alvorlige svik er nærmest utilgivelig. Men tilgivelse er en mulighet, og det er verdt å forsøke å gi slipp på fortidens hendelser og gripe det livet som du har i nuet, sier Elin Andersen som understreker at det er naturlig å streve med tilgivelsen.

psykolog tilgivelse
Å tilgi:

Elin Andersen er psykolog og parterapeut og vet at tilgivelse kan være befriende.

© Privat

Når du tilgir:

1. SE PÅ DET SOM ET VALG

– Tilgivelse krever og begynner med at du først bestemmer deg for å tilgi. Det er en aktiv handling som du blir nødt til å gjenta flere ganger. Å ville tilgi er halve veien til selve tilgivelsen, og når du forstår at det å tilgi først og fremst er noe du gjør for din egen skyld, så vil det hjelpe deg til å gi slipp på det som har skjedd. Også hvis du ikke får en unnskyldning, forklarer psykolog Elin Andersen.

2. HA EMPATI

– Tilgivelse krever empati. Vi kan ikke gå igjennom livet uten å såre andre eller selv bli såret. Vi vil alle kunne være i den situasjonen hvor vi enten har behov for å tilgi eller selv bli tilgitt. Prøv å forstå hvorfor tingene har skjedd. Hvorfor ektefellen har vært utro mot deg.

3. GI SLIPP PÅ OFFERROLLEN

– Når du prøver å se konflikten fra den andres side, fjerner du fokus fra deg selv og får mer perspektiv på saken. Kanskje kan du til og med innse at du selv har hatt et medansvar. Hvis du kan unngå å se på deg selv som et offer, vil du på sikt kunne fylle på med nye opplevelser i det rommet som tidligere var bebodd av sinne og bitterhet.

tilgivelse
Hvorfor tilgi:

Å leve i bitterhet og uforsonlighet er en enda større oppgave enn å tilgi. En av de viktigste gevinstene ved å jobbe seg frem mot tilgivelse, er at det gir deg følelsen av å ta tilbake kontrollen over ditt eget liv, og det er et av de viktigste premissene for et sunt sinn.

© iStock

4. HUSK SELVRESPEKTEN

– Å droppe offerrollen er ikke det samme som å fortsette å la andre trenge inn over dine grenser. Sett dine egne grenser! Ta dine forholdsregler, og beskytt deg mot nye grense­overskridende handlinger. Vi kan ikke forandre andre, men vi kan bli bedre til å sette opp og synliggjøre våre egne grenser. Det har vi både mulighet til og ansvar for.

5. VÆR TÅLMODIG

– Minn deg selv på at tilgivelse kan ta tid. Til og med lang tid. Slik at du ikke mister motet og tenker at du aldri vil komme deg videre. Det gjør du til slutt.

6. TILLAT DEG Å ELSKE

– Du har fremdeles rett til å elske en person til tross for handlingen han eller hun har gjort. Forsonet eller ikke, og uansett hva dine omgivelser mener om saken. Mange av oss fortsetter med å elske den personen som har gjort oss vondt.

7. SLUTT FRED

– Bestem deg for å slutte fred med fortiden, og se i stedet fremover. Du kan ikke vente på andre. Beslutningen er din egen. Unn deg selv fred. Det vil sette deg fri.

Kanskje er du også interessert i...