Silje torp
Tenk deg bedre:

Silje er mentaltrener og PT, og gjennom sin spalte "Boost Camp" ønsker hun å inspirere til å oppdage krefter du ikke ante du hadde!

© Foto: Julie-Christine Krøvel

Siljes Boostcamp: – Lytt til din egen tankestrøm

– Vår indre stemme, «jante-generalen», er ekspert på å få oss til å krympe. Tenk om du brukte like mye energi på å tenke gode tanker om deg selv, som det motsatte?

22. september 2018 av Silje Torp

Janteloven i hver og en av oss 

Ofte snakker vi om Janteloven som noe andre påfører oss utenfra. Men den får ingen kraft om ikke vi selv gir den nettopp dét.

Jeg tør påstå at den verste Jante ikke nødvendigvis er den vi får fra omgivelsene rundt oss, men den vi stilltiende påfører oss selv i daglige, giftige drypp. For Janteloven er så dypt forankret i oss at et bitte lite, hånlig blikk, en tilsynelatende morsom kommentar på vår bekostning eller bare det å ønske oss noe sterkt, minner oss umiddelbart på alt vi ikke skal tro vi er og kan få til.

indre tanker kvinne janteloven
Tenk gode tanker om deg selv:

Silje Torp oppfordrer oss til å droppe Jantelov-tankene og tenke oss selv opp og frem!

© Getty Images

Vår indre stemme

Vår indre stemme, «Jante-generalen», er ekspert på å få oss til å krympe i formen vår; den vakre store pepperkakeformen som det skal være en glede å fylle med mening, meritter og kjærlighet. Det er meningen at vi skal fylle formen vår helt ut i kantene og bli store, saftige pepperkaker, ikke bitte små og brente miniversjoner av oss selv!

Forskning viser at vi er i stand til å tenke ca. 1000 tanker i minuttet. Og hvor mange av dem er oppbyggelige, kjærlige tanker om oss selv? Vi kan med andre ord rekke å tenke ganske mye tullball på bare et minutt!

«Hvem tror du at du er? De kommer bare til å le av meg!», «Som jeg trodde, dette fikk du IKKE til!», «Glem det, du er ikke flink nok/pen nok/slank nok/morsom nok!»

Er dette tanker som virker kjente? Du er i så fall ikke alene. Alle baler vi med dette i større og mindre grad. Og hvordan føler vi oss når vi snakker dårlig til oss selv? Jo, vi blir lei oss, får lyst til å gi opp, eller vi blir sinte og lite generøse både med oss selv og andre. Ikke noe godt sted å være, ikke sant?

Bli bevisst dine egne tanker

Så... hvordan kan vi bli vår egen beste venn når dette er så dypt forankret i oss? Eller i det minste som en god bekjent eller kollega, en vi tenker godt om og respekterer?

Nummer én er å bli bevisst hva vi sier til oss selv. Tankestrømmen som durer og går, ofte på repeat, er en sterk bidragsyter til hvordan vi forholder oss til oss selv og våre omgivelser. Så lytt litt til hva som sirkulerer oppe i hodet ditt, skriv det gjerne ned. Kanskje, når du ser det svart på hvitt eller hører deg selv si høyt hva du tenker om deg selv, kan du se hvor tullete det er! Barna dine eller din beste venninne hadde ristet på hodet og gitt deg en god klem om de hørte hvor riv ruskende galt du tenker om deg selv.

  • Et tankeeksperiment: Tenk om du brukte like mye energi på å tenke gode tanker om deg selv, som det motsatte? Hvilken effekt tror du det hadde hatt på selvtilliten din, ja – på livet ditt? Og hvordan ville det påvirke ditt forhold til omgivelsene dine?

Det gledelige er at dette absolutt er mulig å gjøre noe med, med litt trening og bevisstgjøring.

Det finnes gode teknikker for hvordan vi kan styre vår indre dialog når vi først er blitt den bevisst, det skal jeg komme tilbake til i neste nummer.

Til da: lytt litt til tankestrømmen inni deg, og legg inn noen heiarop! 

Hvis du hører noen heiarop i det fjerne, er det bare jeg som heier på deg, fra sidelinja. 

Kanskje er du også interessert i...