indre motivasjon
Finn ditt triggerord:

I krevende situasjoner er det lurt å ha den mentale «gjengen din» på laget ditt, de som heier deg fram og loser deg trygt gjennom utfordringene. 

© Getty Images

Hvordan motivere seg selv?

Siljes BoostCamp: Av og til kan noe så lite som en spinkel setning eller ett enkelt ord være det som redder oss gjennom en utfordrende situasjon eller tøff periode. Har du hørt om triggerord?

23. oktober 2018 av Silje Torp

Indre motivasjon

Noen ganger trenger vi oss selv litt ekstra. Det kan føles som vi må sette inn et ekstra gir, finne krefter vi nesten er litt usikre på om vi har. Det kan være et viktig møte vi skal inn i, en konkurranse vi skal delta i eller en vanskelig samtale vi skal ha. Det kan være store og små prøvelser i livet som krever mye av oss.

Uansett hvilken utfordring vi står overfor, spiller vår indre dialog stort inn. 

Da er det godt å ha forberedt seg litt på forhånd sånn at vi ikke saboterer for oss selv når det virkelig gjelder. Det er det nemlig lett å gjøre ved å tillate tanker som: Dette greier jeg ikke! Dette er vanskelig! Jeg gir opp! – you name it.

Silje Torp
Silje Torp er Taras nye spaltist:

Alder: 43. Familie: To barn (7 og 10 år). Bor: Nesodden, utenfor Oslo. Aktualitet: Skuespiller, PT og mental ­trener. 

© Julie-Christine Krøvel

Takle utfordringer

Lista er lang over alt vi kan komme å si til oss selv i øyeblikk der vi sannsynligvis trenger det motsatte: tro på våre egne evner, styrke til å ta gode valg eller rå fysisk kraft. 

Alt det er jo like tilgjengelig i deg som for eksempel tvil og manglende selvtillit, du må bare sørge for å etablere snarveien dit i forkant. Ved å ha noen gode triggerord i bakhånd gir du hjernen din alternativer til det som kanskje vanligvis popper opp i bevisstheten din i avgjørende øyeblikk.

Triggerord er rett og slett et ord eller en setning du bevisst bruker for å hensette deg i den tilstanden du ønsker å være i for bedre å takle utfordringen som ligger foran deg.

I følge forfatteren av boka «Mental styrke-trening», Cecilie Ystenes Myhre, skal det være noe som trigger deg sterkt følelsesmessig og taler til deg og kun deg. Det skal sette deg i en positiv, aktiv tilstand, og i det bør være i nåtid eller «som en prosess som er i ferd med å skje». Unnlat å bruke ord som ikke, slutt og aldri. 

Hjernen oppfatter nemlig ikke såkalte negasjoner, så om triggersetningen din for eksempel er «Ikke gi opp!» ... ja, hva tror du da hjernen oppfatter? 

Riktig. «Gi opp!» – det motsatte av hva du ønsker. Hva ditt triggerord eller -setning er og når du trenger det, vet bare du.

Hvordan få motivasjon til å trene?
"Jeg er RÅ!"

Velg deg triggerord eller -setning som setter deg i riktig modus inn mot en viktig oppgave eller utfordring.

© Getty Images

Hvordan få motivasjon til å trene?

Når jeg trener styrke bruker jeg helt bevisst triggersetninger. Når jeg tar tunge knebøy, og jeg er i det såkalte «sticking point», altså der jeg er på mitt svakeste i løftet, da sier jeg til meg selv: «Det er nå jeg blir sterk!», «Jeg er RÅ!» eller «Nu, jävlar!» (Beklager språket, men det funker altså for meg!) 

Jeg har nesten alltid brøkdelen av et sekund der hjernen min er innom den negative varianten («Hjææælp, jeg klarer det ikke!»), før jeg bevisst penser meg selv inn på riktig spor igjen. Hadde jeg ikke helt bevisst hamret inn ord som trigget den rå kraften i meg, er jeg ikke sikker på om jeg hadde klart de tunge løftene like bra. 

Triggerord er mental trening

Noen dager er det virkelig tungt å trene, kroppen føles blytung, selvtilliten er kanskje ikke på topp og den indre dialogen er alt annet enn konstruktiv. Da vet jeg at jeg har triggersetningene mine, «gjengen min», liksom, de som heier meg fram og loser meg trygt gjennom. 

Prøv det du også: Finn et triggerord eller -setning som setter deg i riktig modus inn mot en viktig oppgave eller utfordring. Skriv setningen eller ordet i håndflaten din eller ha en lapp i lomma så du stadig får påminnelsen. Det kan virke litt tullete, men jeg lover deg at det kan være avgjørende for hvordan du går inn i en situasjon, og ikke minst: hvordan du går ut av den.

Noen ganger er det langt mer alvorlige ting enn en knebøy som krever alt av oss, og da kan det å bruke triggerord være et fantastisk verktøy. Noen ganger kan faktisk noe så lite som et positivt ladet ord eller setning minne oss på hvem vi vil være og hva vi er laga av, og lyse opp som et neonskilt langs en mørk og øde landevei:

«Jeg er bra nok.»

For det er du. Bra nok.

Kanskje er du også interessert i...