ensom , ensomhet
Ensomhet i voksen alder -

Har du opplevd en barndom med mye alenetid eller utenforskap, eller ble du mobbet? Det kan forsterke følelsen av ensomhet i voksen alder.

© Getty Images

Føler du deg ensom?

Ensomhet for­svinner ikke automatisk bare du er sammen med andre. Noen ganger blir følelsen forverret i en flokk. Her er råd og tips som kan hjelpe deg ut av ensomheten!

10. mars 2018 av Karen Greve

Ensomhet er en lengsel etter at andre mennesker skal ha bruk for deg. Et savn etter å føle deg forbundet med andre, å bli sett og hørt, forklarer forsknings­leder og direktør i fondet Ensomme Gamles Værn, Christine E. Swane, som står bak en stor undersøkelse fra 2014 om voksnes ensomhet midt i livet.

Og hun slår med det samme ned på en utbredt ­misforståelse om ensomhet: At ensomhet automatisk for­svinner bare du er sammen med andre. Sånn er det ikke. Noen ganger blir følelsen forverret i en flokk, fordi du opplever å stå utenfor de andres liv og samvær. Kanskje spesielt midt i livet. De andre har kanskje kjærlighet, karriere, yoga og turer til Thailand å se frem til, mens du mangler enten hele eller deler av pakka som mange av oss gjerne vil ha når vi er midtveis i livet.

Ensom i voksen alder

– Det er noen milepæler i voksenlivet der vi sammenligner oss med hverandre, og det kan være smertefullt å se sine jevnaldrende spurte av sted mens du selv kanskje er i tvil om hvor du er på vei. Det kan føles som å stå midt på travbanen som tilskuer til andres løp. Det er sårbart å være i 40- eller 50-årene og fortsatt være usikker, fordi vi har noen samfunnsskapte forventninger om at vi skal være etablerte da, sier forskningslederen.

Opplevelsen av å mangle nære relasjoner er forbundet med stor skam.

– Jeg møter sjelden mennesker som bruker ordet ensom om seg selv. Vi får med en gang «taper»-bilder i hodet, og det oppstår en angst for at andre skal se på oss som tapere. Det finnes fortsatt noen stereotypier rundt ensomhet som vi alle har, forklarer Swane.

For å gjøre opp med «taper»-bildet, skal vi tørre å snakke om at ensomhet kan ha forskjellige ansikter og oppstå ut fra forskjellige situasjoner – som et tap; skilsmisse, dødsfall, tap av jobben. Eller du kan ha opplevd en barndom med mye alenetid eller utenforskap. Kanskje ble du mobbet. Alt det kan være med på å forsterke følelsen av ensomhet i voksen alder. 

Les også: Derfor er å leve alene et bevisst valg for mange

ensomhet ensom
Føler du deg ensom sammen med andre?

Noen ganger blir følelsen av ensomhet forverret i en flokk, fordi du opplever å stå utenfor de andres liv og samvær. 

© Getty Images

12 tips mot ensomhet:

1. Snakk med noen du har tiltro til. Det kan være en person du kjenner godt, eller fastlegen din.

2. Våg å møte blikket til folk – smil og vis at du ønsker kontakt.

3. Oppsøk psykolog dersom du trenger noen å drøfte problemene dine med.

4. Vær fysisk aktiv. Du kommer i bedre form, får et bedre selvbilde og øker sjansen for å møte andre.

5. La ikke frykten for å bli avvist hindre deg. Forsøk å ta initiativ. By på deg selv og bygg på de kontaktene du allerede har.

6. Takk ja til invitasjoner du får.

7. Vennskap oppstår ofte gjennom felles interesser. Dyrk interessene dine sammen med andre.

8. Oppsøk sosiale møteplasser, som organiserte fritidsaktiviteter og organisasjonsarbeid.

9. Vær oppmerksom på folk rundt deg, og vær raus med komplimenter.

10. Bruk internett. Det kan være en god start for vennskap.

11. Ikke ha for høye krav eller forventninger til et nytt vennskap. Det kan støte folk vekk fra deg.

12. Sørg for å ha balanse mellom tid alene og sosialt samvær.

Kilde: helsenorge.no 

er jeg ensom? ensomhet
Er jeg ensom?

Test deg selv!

© Getty Images

Test deg selv: Er jeg ensom?

Hvis du kan gjenkjenne deg selv i flere av disse utsagnene, kan det være at du skal konkludere med «ja».

  • Du takker ofte nei til invitasjoner fordi du føler et ubehag ved å skulle være sammen med andre.
  • Du nøler med å kontakte andre når du har opplevd noe gledelig eller trist.
  • Du føler deg trist ved tanken på andres liv og lykke.
  • Du er begynt å tenke negativt om deg selv fordi du ikke føler at du har noe å by på.
  • Du trøstespiser. Eller mister matlysten.
  • Du røyker eller drikker for mye.
  • Du har et fysisk savn etter å bli rørt ved.
  • Du viser tegn som minner om depresjon – du er trist, sover dårlig, mangler energi og har kort lunte, men kan ikke forklare hvorfor.

Kilde: Christine E. Swane

Her får du hjelp mot ensomhet:

Snakk med fastlegen din eller en psykisk helsearbeider i kommunen din.

Kirkens SOS: 22 40 00 40 (døgnåpen telefontjeneste) eller skriv en anonym SOS-melding via kirkens-sos.no.

Mental helse: 116 123 (døgnåpen telefontjeneste). Sidetmedord.no er en side der du skriver det du synes er vanskelig å snakke om. Her finnes også en egen vennetjeneste hvor det er mulig å legge andre brukere av forumet til som venn.

Kanskje er du også interessert i...