sunnere turmat
Ut på tur, aldri sur:

Ta med litt sunnere turmat på neste tur i skogen.

© Getty

Dette er den sunneste turmaten

Fyll sekken med mat som gir deg energi og næringsstoffer du trenger, neste gang du skal ut på tur.

29. mars 2018 av Kaja Berentsen

Lite slår gode turer i skog og mark, sommer som vinter. Her er tips til sunne alternativer til turmaten, så energien holder seg på topp og kiloene holder seg unna.

grillmat bål
Turmat på bål:

Frukt og grønnsaker er perfekt å grille på bålet.

© Getty

På bålet:

Om du skal brenne bål på turen har du muligheten til å lage mange gode måltider. Det trenger ikke å være så veldig komplisert, men det kan være lurt å gjøre litt forberedelser på forhånd.

- Banan og mørk sjokolade. Dette er en klassiker, og noe de fleste sikkert har prøvd før. For å gjøre varianten litt sunnere, så bør du bruke mørk sjokolade istedenfor melkesjokolade. Skjær et snitt i bananen og putt sjokoladen oppi. Pakk så bananen inn i folie og ha den på bålet til sjokoladen har smeltet. Topp eventuelt med litt nøtter.

- Frukt og grønnsaker i folie. Både frukt og grønnsaker passer ypperlig på bålet. Kutt frukten og/eller grønnsakene hjemme på forhånd så slipper du å styre med det i skogen. Pakk det deretter inn i folie, og ha på bålet til frukten/grønnsakene blir lett grillet. Grillet frukt er fantastisk med litt kesam eller yoghurt. Og grønnsakene kan for eksempel brukes i en tortilla lefse og/eller med laks. Laksen legger du bare sammen med grønnsakene i folien.

- Grillet eple. Fjern kjernehuset fra eplene før du drar ut på tur. Fyll så eplene med kanel og ønsket søtning. Søtningen kan for eksempel være hvitt sukker, brunt sukker, stevia eller rårørsukker, alt etter hva du foretrekker å bruke. Pakk så eplene inn i folie. På turen trenger du bare å varme eplene på bålet.

- Bakt søtpotet. Har du god tid bør du prøve deg på bakt søtpotet. Det er urolig sunt og mettende, og du kan variere fyllet etter hva du selv foretrekker. Eksempler på fyll kan være fetaost og spekeskinke, bønner/bacon og ost, eller grønnsaker. Pakk bare poteten inn i folie, og hiv den på bålet. Den er ferdig når du lett kan stikke en kniv gjennom den. Søtpoteten kan fint byttes ut med vanlig potet om du foretrekker det.

oppskrifter på sunn turmat
Sunn turmat:

Gi kroppen mest mulig næring så du får mer ut av turen.

© Getty

Salat på glass:

Salater er perfekt turmat, og det finnes uendelig med ulike varianter. Det beste av alt er at du kan tilberede alt før turen, så den er klar til å spises med en gang du blir sulten. Bruk et norgesglass eller en annen type boks til salaten. Om du foretrekker dressing på salaten, legger du den i bunnen av norgesglasset før du fyller på med resten av ingrediensene. På den måten blir ikke salaten eller de andre grønnsakene vasne. Når det er dit for lunsj, rister du bare glasset så dressingen fordeler seg.

Forslag til salater:

Fristende:
Fristende:

La deg friste av disse deilige oppskriftene på litt sunnere turmat!

© Getty

Suppe på termos:

Det er ikke bare kakao du kan ha i termosen på tur. Prøv deg på suppe i termosen neste gang du skal ut i marka. Et fint måltid som metter og holder deg varm. Pinnebrød kan for eksempel være et fint tilbehør til suppen.

Forslag til supper:

mat på termos
Hold varmen:

Suppe på termos vil hjelpe deg å holde varmen!

© Getty

Mellommåltid:

Det er ikke alltid du har tid til å sette deg ned med et måltid på skituren. Vi har derfor samlet noen lette mellommåltider du kan hive i deg på farta, for litt ekstra energi. 

sunne mellommåltider
Enkel turmat:

Forbered turmaten på forhånd, så du slipper å lage den i skogen!

© Getty

Kanskje er du også interessert i...