brokkolini bimi antioksidanter
Brokkolini og bimi er krysning av brokkoli:

Ligner brokkoli, men er søtere i smaken og inneholder langt flere antioksidanter. Variantene "bimi" og "brokkolini" er full av gode superstoffer som kroppen trenger!

© Merethe Hommelsgård

Denne grønnsaken inneholder mer antioksidanter enn brokkoli

Krysningen av brokkoli og asiatisk kål har allerede funnet sin plass i grønnsaksdisken, men få vet at den er både søt og god, med et høyt innhold av næringsstoffer!

19. august 2018 av Cecilie Espensen og Merethe Hommelsgård

Brokkolini er sunnere enn brokkoli

Brokkolini har allerede funnet sin plass i grønnsaksdisken, men få har kanskje smakt den? Det er i såfall noe du burde endre på snarest!

Hvorfor, lurer du kanskje på? Jo, det er flere grunner til det: 

  • For det første inneholder den mer sink, folsyre, antioksidanter, glukosinatoler og vitamin C enn asparges, brokkoli, grønnkål og spinat.
  • For det andre har den en herlig søtlig smak som gjør at selv barna vil elske den. 
  • For det tredje kan den spises både rå og varmebehandlet.
brokkolini
Ren supermat:

Brokkolini er proppfull av næringsstoffer som vitamin C, sink og folsyre. Et mye høyere innhold enn i sin nære slektning brokkoli.

© frukt.no

Forskjellen på brokkolini og bimi

De første brokkolini- og bimiavlingene ble dyrket på Jæren og i Lier. Det er snakk om to forskjellige varianter med veldig små ulikheter:

  • Brokkolini kommer opprinnelig fra Kina, er en krysning av vår folkekjære brokkoli og den asiatiske grønnsaken Gai Lan. 

  • Bimi kommer opprinnelig fra Japan og er i likhet med brokkolini også krysset med brokkoli. Bimi er derimot krysset med en annen folkekjær grønnsak; kinakålen!

Utseendemessig minner de begge om brokkoli, men de har mindre blomsterhode og lengre og tynnere stilker. Mens brokkolini er hakket mer grovere i stilkene enn bimi er både brokkolini og bimi søtere enn brokkoli på smak. Smaken minner om asparges, og av den grunnen kalles den også av noen for asparges-brokkoli.  

bimi - brokkoli og kinakål krysning
Bimi:

Denne brokkoli og kinakål krysningen er super som snacks for både små og store! Huseby gård i Lier er de eneste som har produksjon av denne i Norge.

© Merethe Hommelsgård

Oppskrifter med brokkolini

Kommer du over en bunt med brokkolini eller bimi, har du mange muligheter hjemme på kjøkkenet. Grunnet sin asiatiske opprinnelse er den selvskreven i en lynrask wok sammen med for eksempel laks eller kylling, nudler og en god woksaus med smak av ingefær, chili og hvitløk og et dryss ristede sesamfrø over den ferdige wokretten.

Samme bruksområde som asparges

Brokkolinien kan du også behandle som om den var asparges ved å koke den ”al dente” og servere den som en forrett med en god vinaigrette laget på hvitvinseddik, olivenolje, dijonsennep og nykvernet svart pepper eller en klassisk hollandéssaus til. Eller du kan pakke de forkokte grønnsakstilkene i god skinke fra Norge, Spania eller Italia og servere den som en appettittvekker ved grillen.

brokkolini oppskrift
Brokkolini i salat:

GI brokkolinien et lite oppkok, og den vil passe godt som tilbehør til hverdagsmiddagen eller som ingrediens i omelett, frittata (spansk ovnsbakt omelett), paier eller salater. 

© Merethe Hommelsgård

Super snacks-grønnsak

Brokkolini kan også spises rå - det viktigste å huske er at du kan spise hele den deilige stilken, fra topp til tå! La barna få med seg som snacks på skolen eller i barnehagen.

Visste du?

Helsemyndighetene anbefaler at vi spiser minst fem porsjoner med frukt, bær og grønnsaker hver da. Men det er det dessverre bare 24% av oss som gjør. 

Kanskje er du også interessert i...