© tara.no

Styrk forsvaret ditt

5 måter å forsterke ditt psykologiske selvforsvar på.

26. februar 2011 av Marit Lien

Styrk det psykologiske selvforsvaret ditt

Kroppens immunforsvar jobber hele tiden med å stoppe virus og annen elendighet som kan gjøre deg syk. Hvis du spiser sunt, sover nok, har det bra og ikke stresser så blir dette immunforsvaret sterkere.

Men du har også et følelsesmessig forsvar. Hvis dette er sterkt kan du takle både pottesure kassadamer og urettferdige sjefer. Med et godt psykologisk selvforsvar kan du riste av deg mindre vanskeligheter og gå videre med livet ditt uten å la deg forstyrre altfor mye.

Her er 5 måter å styrke ditt psykologiske immunforsvar på:

Distraher deg selv

© tara.no

Ofte er det verre å tenke på hva som kan skje; f.eks. at du kommer for sent til bussen, enn at det faktisk skjer.

I en undersøkelse hvor folk fortalte hvor opprørte de trodde de ville bli dersom de kom for sent til toget viste det seg at de trodde de ville bli mye mer irriterte enn de ble når det faktisk skjedde.

Slik er det fordi hjernens selvforsvar starter opp når du ser at toget eller bussen forsvinner i det fjerne, og da prøver dette selvforsvaret å distrahere deg og få deg til å tenke på noe annet - noe hjernens selvforsvar ikke gjør når du bare forestiller deg at ting kan skje.

Slik øver du deg på å distrahere deg selv:

Når du føler at du reagerer sterkt og negativt skal du spørre deg selv: Hva kan jeg gjøre for å føle meg litt bedre akkurat nå?

Distraher deg selv helt bevisst. I stedet for å kjefte i ett kvarter etter at en annen sjåfør har gjort noe du ikke likte, kan du heller sette på litt musikk.
Og dersom det føles som om hele verden er imot deg skal du kanskje kjøpe en blomsterbukett til deg selv, legge deg på sofaen og lese en god krim, eller bestille en massasjetime. Du selv vet hva som får deg til å føle deg bedre.
Dette er som å ta solhatt og C-vitaminer når du kjenner at forkjølelsen kommer smygende.

Vær snill

© tara.no

I en undersøkelse av en gruppe mennesker som hadde vært med i et flykrasj viste det seg at det var de som hjalp sine medpassasjerer som hadde det aller best psykisk - altså de som hadde åndsnærværelse nok til å gjøre noe positivt midt oppi katastrofen.

Når vi gjør noe for andre føler vi oss mer fornøyde med oss selv. Og ofte vil det å gjøre noe for andre også få oss til å glemme oss selv litt og synes mindre synd på oss selv.

Slik øver du deg på å være snill:

Finn noen du kan være hyggelig mot - selv om du ikke har så veldig lyst. Gi en kompliment eller en blomst til vedkommende, hjelp en stresset mor med barnevogna på bussen, eller bidra med de to kronene vedkommende foran deg i kassa mangler.

Ta kontroll

© tara.no

Å kjenne at du har kontroll over din egen tilværelse, og at du selv kan påvirke hvordan du har det, vil få deg til å føle deg bedre. Du vil også føle deg bedre hvis det er noen som trenger deg, og hvis du tar ansvar.

En undersøkelse blant pasienter på et sykehjem viste at de eldre menneskene som hadde som oppgave å passe på en potteplante, de levde lenger enn de som ikke passet på en plante. Av de som ikke passet på en plante hadde 30 % dødd etter 6 måneder, mens blant de som passet på en plante, og hadde et ansvar, var det 15 % som hadde dødd.

Slik øver du deg på å ta kontroll:

Noen dager stresser vi og føler at vi ikke har kontroll over noen ting. Da skal vi gjøre noe konkert, og rydde opp i et lite hjørne av tilværelsen: Rydd i veska di, legg vinterklærne på loftet, eller få system i regningene.

I stedet for bare å være urolig skal du bruke energien på å stryke klær eller vaske badet. Dette løser ikke ditt opprinnelige problem, men du har noe å foksuere på. Og etterpå blir du fornøyd med at du har fått gjort noe.

Bytt perspektiv

© tara.no

I en undersøkelse spurte man en gruppe mennesker på vei til jobbintervju hvor skuffet de ville bli dersom de ikke fikk jobben. De måtte bedømme sin skuffelse etter en skala.

Gruppe A fikk senere beskjed om at de ikke hadde fått jobben, og at dette var bestemt av én enkelt person.
Gruppe B fikk beskjed om at de ikke hadde fått jobben, men at det var flere mennesker som hadde bestemt dette.

Det viste seg at gruppe A ble mye mindre skuffet enn de hadde trodd. Menneskene i gruppe A hadde et følelsesforsvar som fortalte dem at personen som hadde bestemt at de ikke fikk jobben nok hadde dårlig dømmekraft. Hjernen deres fant en forklaring som fikk dem til å føle seg bedre.

Slik øver du deg på å bytte perspektiv:

Hvis du føler deg verdiløs fordi det f.eks. er noe du ikke har fått til på jobben, så skal du innse at du selv har viklet deg inn i et negativt tankemønster. Du trenger noen som kan fortelle deg at du er flink og verdifull, så ring til noen du vet er positive og rause. Spør gjerne vedkommende til råds også.

Den du ringer til kan hjelpe deg å sette det du har opplevd i perspektiv. Kanskje mislyktes du fordi du aldri hadde gjort det før og fordi det faktisk var noen andre sin jobb å gjøre det..?

Just do it

© tara.no

Ingrid Bergman skulle ikke ha trodd på Humphrey Bogart i Casablanca da han sa at hun ikke kunne forlate sin mann og bli med ham, for da ville hun komme til å angre.
Men dersom hun hadde blitt med sine store kjærlighet så hadde hennes psykologiske immunforsvar sørget for at hun hadde vært fornøyd med valget sitt - selv om de hadde kranglet 24 timer i døgnet.

9 av 10 personer tror de kommer til å angre på noe de gjør, mens det faktisk er det man ikke gjør man angrer på. Det er derfor folk angrer på at de ikke tok en bedre utdannelse eller var mer sammen med familien, for hvis du tar beslutninger som senere viser seg å ikke være så kloke, så vil hjernen alltid finne en måte å vri det hele til noe positivt på.

Slik øver du deg på å bare gjøre det:

Velg noe du har lyst til å gjøre men som du hittil har vært for feig eller lat til å gjennomføre. Ikke vent for lenge, men finn deg et mål og spør deg selv: Hvordan kan jeg komme meg et skritt nærmere målet mitt?

Selvsikkerhet handler mye om ikke å være redd. Og mange små skritt hvor du beseirer følelsen av frykt vil styrke selvtilliten din. Så etter å ha opplevd noen slike seire vil du kjenne at du kan og tør når det gjelder.

 

 

 

 

 

Seneste

Kanskje er du også interessert i...