© Henrik Folkesson

Sara Paborn: -Jeg kunne datet en yngre mann

Kritikerroste og bokaktuelle Sara Paborn skylder på at hun har vokst opp med krasse kvinner når hun ofte skriver om havarerte ekteskap og ulykkelig kjærlighet. – Det finnes en pris å betale for alle valg man tar i livet, sier den svenske forfatteren, som innrømmer at hun selv syntes alder på en partner er helt uvesentlig

2. juli 2021 av Lisbeth Skøelv

«Har sorgen og sjokket satt seg i ansiktet på meg? Kan man se den i øynene mine, i nye rynker? Det er sånt jeg ikke vil vite. Det er ikke alle stunder i livet man orker å møte seg selv i øyehøyde.»

Fra romanen «Tistelhonning»

Sara Paborn

Alder: 49. 

Bor: På Mälarhöjden utenfor Stockholm. 

Familie: En sønn, en datter, en fransk bulldog, to søstre, en mamma og en stor utvidet familie. 

Yrke: Forfatter. 

Sosiale medier: @sara_paborn (Instagram). 

«Tistelhonning» var nominert til Årets bok i Sverige 2020. Hva betydde det for deg? 

– Det betyr mye! Ikke minst at flere lesere har fått muligheten til å oppdage boken. Men det føles fortsatt surrealistisk at det som så lenge bare fantes i hodet mitt, til slutt ble en historie som har nådd folks hjerter. Spesielt med tanke på at land over hele verden ønsker å gi ut boken. 

Du har sagt at du i «Tistelhonning» ville utforske to kvinners erfaringer og syn på kjærlighet, forelskelse og forventninger. Hvorfor dette temaet? 

– Jeg er fascinert av hvordan forskjellige mennesker reagerer på forelskelse. Man blir jo helt gal når man er forelsket, det er en situasjon hvor alt snus på hodet. Noen gir seg hen og risikerer alt, mens andre blir livredde og prøver å beskytte seg selv. Hva avgjør hvordan man velger? Hvordan påvirker personligheten og tilknytningen i barndommen? Hvor stor rolle spiller tiden man lever i? «Tistelhonning» utspiller seg delvis på 1950-tallet da forventningene til kvinnerollen var en annen. Tistelhonningen i boken er nettopp en metafor for kjærlighet. Den er både myk og søt, men kan også svi og gjøre vondt. 

Det handler om å våge å følge hjertet sitt. I romanen er det en som gjorde det og en som ikke gjorde det. Har du selv gjort det?

– Jeg har alltid fulgt hjertet mitt, noen ganger i mangel på bedre vitende! Det er jo en pris å betale for alle valgene man tar i livet. Men jeg tror man må leve i samsvar med den man er for å bli så lykkelig som man kan bli.

Hovedpersonen Ebba lever av å gi råd om livslang kjærlighet, både som samlivscoach, forfatter og talkshowvert. Men så forlater hun plutselig mannen sin. Hva skjer? 

– Hun blir veldig forelsket i en kollega, en gammel popstjerne som hun beundret som ung. Hun forlater mannen sin og begynner et «annenhver uke»-liv med barnet sitt. Hun er overbevist om at hun kan skille seg med stil, hun har til og med skrevet en bok om det!

Skilsmissen hennes er offentlig og stygg, og hun mister alle oppdrag. Hun faller fra toppen og helt til bunns – fordi hun fulgte hjertet sitt. Dette burde jo skremme oss fra å gjøre det samme ...? 

– Det finnes ingen garantier for at det blir bra, uansett hva man velger. Eller hva? Og hvem sier at hun hadde vært lykkeligere hvis hun hadde blitt? 

Ebba skal intervjue en fra den eldre generasjonen om synet på kjærlighet for et magasin, og velger seg Veronica. I boken følger vi Veronicas møte med kjærlighet og lidenskap på 50-tallet. Hvorfor nettopp dette tiåret?

Hvorfor nettopp dette tiåret? – Jeg har alltid følt meg hjemme på 1950-tallet. Kanskje fordi jeg vokste opp med mors tante som ble 105 år. Hun tilbrakte 50- og 60-tallet med å reise rundt til ulike pensjonater, og jeg fikk ofte høre historier om selskapsrommene, stamgjestene, badelivet ... Da jeg skrev «Tistelhonning», bestilte jeg mange ukeblader og herreblader fra 1955. Jeg satt også på Det kongelige bibliotek i Stockholm og leste gamle artikler. Det fantes en spesiell kombinasjon av dristighet og tro på fremtiden da. Kjærlighetsspaltene i ukebladene er for eksempel helt ubetalelige. Hun som gir råd er veldig krass, jeg lo ofte høyt. Og jeg har tatt med noen av rådene i boken. Det var imidlertid ingen feministisk ønskedrøm å være kvinne på 50-tallet, men jeg har alltid vært glad i filmer og litteratur fra den epoken.

Unge Veronicas seksualitet våkner i en tid der det er tabu for kvinner. Du har sagt at «emnene er evige, mens tidsånden skifter». Hva mener du med det? 

– Mennesker har alltid vært opptatt av temaer som kjærlighet, begjær og forhold, men tiden vi lever i avgjør hvordan vi lever dem ut.

© Henrik Folkesson

Hva skiller Veronicas og Ebbas valg og muligheter? 

– Veronika giftet seg på 50-tallet, med en trygg mann hun ikke var spesielt forelsket i, men som hun kom til å elske. Hun valgte aldri lidenskapen. Ebba skiller seg for forelskelse, men vet ikke helt hvordan hun skal realisere den i sitt vanlige liv. Normene har endret seg enormt. Moren min, som er på Veronicas alder, fikk høre mye om synd og skam i forbindelse med seksualitet, og det var utenkelig å få barn uten å være gift. I dag er det andre ting som er tabu.

Det er ikke mye optimisme å spore om ekteskap i noen av bøkene dine. Hva kommer det av? 

– Jeg skylder på en oppvekst med krasse kvinner. Ha-ha. Min tantes første kommentar om min første kjæreste var: «Hva skal du med ham?» Et tvers gjennom harmonisk, livslangt kjærlighetsforhold er ikke så vanlig, og heller ikke så lett å skrive om. Vi mates med normer om den evige kjærligheten, som jeg tror får oss til å føle oss ganske mislykket når vi ikke «klarer» det. Hva er egentlig å klare det?

Jeg har hørt rykter om at du selv er skilt. Kjenner du deg igjen i kvinnenes historier? 

– Jeg har faktisk aldri vært gift, men har bodd i to lange forhold med barn involvert. Jeg identifiserer meg mye med Ebba i samtidshistorien, men kan også forstå og bli inspirert av Veronika.

Er mye av stoffet i boken basert på egne erfaringer? 

– Ja, selv om alt er eltet i mange lag. Som en croissant.

«Jeg har alltid fulgt hjertet mitt, noen ganger i mangel på bedre vitende!»

Tror du det fortsatt er så stigmatiserende og skamfullt å skille seg som man får inntrykk av i boken? 

– Nei. Det som er skammelig i dag, er nok heller å ha et dårlig forhold til eksen sin om de har barn sammen. 

For Ebba ble det å være kjent noe ekstra negativt under skilsmissen. Er det ytterligere belastende under et brudd å måtte lese om det i mediene? Opplevde du det samme selv? 

– Jeg har aldri vært så kjent at det ville være interessant å skrive om kjærlighetslivet mitt, men jeg har fått mange spørsmål om det er meg i boken. Det er vanskelig nok! Jeg kan forestille meg at det er kjempetøft å skille seg i offentligheten.

Du har gitt ut en roman som bare finnes på lydbok – også på norsk, «Enkene i Österlen». Hvorfor dette konseptet? 

– Lydbok-lytting øker mye. De som leser inn boken er ofte kjente personer. Dette var en måte for bokbransjen å «ta en Netflix» på, å skape en egen serie. Det var veldig gøy for forandringens skyld å skrive fem episoder med «cliffhangers».

Lydboken handler om eldre mennesker, sex og forelskelse. Hva ønsker du å si med boken? 

– Jeg vil alltid trøste, underholde og gi nye tanker gjennom bøkene mine.

En kvinne i 70-årsalderen innleder et forhold til en mye yngre mann, til sin datters store forskrekkelse. Kunne du selv vurdert et forhold til en mye yngre mann? 

– Jeg tror man faller for sjeler, ikke for alder, så ja.

Hva er ditt neste romanprosjekt? 

– Jeg er midt i å skrive min neste roman, «Svartsøm», som foregår på en kursgård i Dalarna. Svartsøm er en gammel broderimetode hvor du bare syr svarte sømmer, men i min historie har den også andre betydninger. Jeg vet ikke når den kommer, men som alltid vil jeg at neste roman skal være den beste jeg noensinne har skrevet! 

Test deg selv: Er du introvert eller ekstrovert? 

Om boken: "Tistelhonning"

«Tistelhonning» «Ebba Lindqvist har vært suksessfull samlivscoach, bestselgende forfatter og populær talkshowvert. Men da hun gjennomgår en offentlig skilsmisse, er det ingen som vil ha rådene hennes lenger. Desperat etter penger går hun i gang med en reportasje om lykken bak langvarige ekteskap. Hun reiser ut av byen for å intervjue Veronica Mörk, en eldre kvinne som tilsynelatende har vært lykkelig gift i over 60 år. Møtet med Veronica går ikke helt som planlagt, for den eldre kvinnen kan ikke glemme sin store kjærlighet. Samtalen åpner døren til et bortgjemt minne, til sommeren 1955 og til en ung og svimlende forelskelse. 

’Tistelhonning’ er en forførende fortelling om livsvalg og lengsler, tap og nyvunnen kjærlighet – fortalt med en herlig blanding av syrlighet og sødme.» Gyldendal, 379 kr. 

Seneste

Kanskje er du også interessert i...